LED lys eller ikke ?

mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: LED lys eller ikke ?

Post by mustang »

sindbad wrote:Det var mye interessant på denne siden.

Jeg har hovedlys i Freight Train nacelle, og den ønsker jeg å beholde.
Dette begrenser valgmuligheten noe. Jeg har som tidligere nevnt, opplevd originalt
LED lys fra HD "live". Det imponerte en smule. Kanskje litt lite lys til sidene.

Ingen beslutning er tatt ennå. Saken er fremdeles åpen.
Du kan velge spredning på de fleste Rigidlampene.
User avatar
Raph
Posts: 3
Joined: 17 Mar 2013, 20:32

Re: LED lys eller ikke ?

Post by Raph »

Må nesten hive meg på denna, å dele min erfaring.
Jeg kjøpte led innsats til min fatboy på ebay. samme typen som chrissenator linka til her. Var velldig skeptisk til hvordan sykkelen så ut, å var egentlig veldig betenkt. Men den første erfaringa var at biler som skal svinge ut i kryss forran deg nå ser etter både en og to ganger, gjerne også bråbremser, istedenfor å bare hive seg ut som de gjorde før. Samme effekt på motorveien. legge seg litt ut mot venstre i venstre felt, å bilene forsvinner som dugg for solen. Natterstid ble jeg ikke slått kjempe inponert, men det er fremdeles 100 ganger bedre enn den orginale ''sealed beam'' lampa.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: LED lys eller ikke ?

Post by chrissenator »

Raph wrote:Må nesten hive meg på denna, å dele min erfaring.
Jeg kjøpte led innsats til min fatboy på ebay. samme typen som chrissenator linka til her. Var velldig skeptisk til hvordan sykkelen så ut, å var egentlig veldig betenkt. Men den første erfaringa var at biler som skal svinge ut i kryss forran deg nå ser etter både en og to ganger, gjerne også bråbremser, istedenfor å bare hive seg ut som de gjorde før. Samme effekt på motorveien. legge seg litt ut mot venstre i venstre felt, å bilene forsvinner som dugg for solen. Natterstid ble jeg ikke slått kjempe inponert, men det er fremdeles 100 ganger bedre enn den orginale ''sealed beam'' lampa.

Så engang en video hvor en fyr hadde montert noen lys på en østblokk offroader MC med underlig resultat.

Monterte BI Xenon i hovedlykten 4300K.
Han hadde en spot HID lampe lavt foran på rammens høyre side som pekte svakt mot høyre og vannrett fremover 4300K.
Under hovedlykten hadde han en HID Spot som lyste rett frem. Ca 1m over bakkenivå også denne vannrett 5000K.
Under begge speilfester hadde han Cree Led mini spredelys 6000K.

Han ble nesten daglig påkjørt i dagslys og mørke, han var tilsynelatende fritt vilt.. Så monterte han på ekstralysene og det noen sterke skarpe HID lamper, og resultatet var helt ufattelig - biler bremset ned i god tid og holdt seg på rimelig avstand.

Han eksperimenterte litt og kom frem til at jo høyere oppe hovedlykten ble plassert jo bedre ble han sett(korrekt innstilt følgelig).
Når han monterte lykten nede på rammen høyre side som lyste svakt til høyre oppdaget han at de som kom fra høyre nå stortsett holdt vikeplikten!.
Da han plasserte HID lykt under hovedlykten oppdaget han at biler foran ble veldig oppmerksomme på at han var bak dem og stadig flere slapp ham forbi(han mente at lykten irriterte bilistene litt).

Neste prosjektet han ville prøve var en liten HID lykt som sto på fremrammens venstre side ca 0.5m over bakken og den skulle være spot og lyse litt mot venstre og treffe bakken ca 100m fremover. Da håpet han å få full oppmerksomhet også fra kjøretøy som kom inn fra venstre.

Lyktene han brukte var 2-2.5" HID lykter og Cree led...

Merket selv stor forskjell etter jeg fikk 7" på Sportsteren og litt lengre opp, det er vel bare så enkelt som å bli sett og sett godt.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: LED lys eller ikke ?

Post by tutte »

Jeg bruker gule 4" sealed beam fluted i sidelysa og merker stor forskjell om jeg bruker de eller ikke i dagslys trafikk. Disse sealed beam lysa gjør nesten ikke noe for hva jeg ser foran sykkelen i mørke,litt bedre side lys blir det. Når jeg brukte hvite/klare istedet for de gule ble jeg tatt mindre hensyn til i trafikken i tillegg ble jeg lei alle som blinket til meg i mørke og ville ha meg til å blende ned det ble borte med de gule. Så jeg synes de gule sidelysa gjør jobben i dagslys men kunne tenke meg å ha bedre lys i mørke derfor vurderer jeg HID.
Hvis folk ikke ser meg har jeg et trumfkort i ermet, Howard`s Hog Horns Dynamic Duo. :twisted:
Dynamic Duo.JPG
Da blir jeg i allefall HØRT.
http://www.howardshorns.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: LED lys eller ikke ?

Post by Hanlucky »

Jeg har HID ettermontert på bilen på 5 året og de funker greit, men.....Når det kommer til bakdelen ved ettermontert HID Xenon enten 4300K el 6000K er at reflektoren tar kveld til slutt. Jeg merket dette etter 2dre året. Dette pga at lysstyrken på Xenonpæra er mange ganger sterkere enn glødepæra. Dette vises veldig godt i øverste del av reflektoren som skal reflektrere nærlyset på veien.
HID pærene er også litt lengre enn de org glødepærene, slik at man får et "feil" speilbilde i lykta da pæra kommer for langt frem og etterjustering på gjøres.
På sykkelen min har jeg ettermontert 2 nye hovedlykter med H4 pærer. Har gjort det samme som Jan-Ivar anbefaler: Nye kabler og nye pærer. Kjøpte Osram Nightbraker med godt resultat iforhold til de "gamle" ordinære H4 pærene.
Raskere enn sin egen.....
User avatar
bas2003
Posts: 42
Joined: 28 Sep 2012, 02:44

Re: LED lys eller ikke ?

Post by bas2003 »

Var akkurat en tur i USA og kjøpte da Daylight lampene som nevnt i dette emne, av Crissenator. Disse lampene er virkelig fine og lyser enormt. Skiftet både 7" og begge 4" lampene. Skifte tok bare noen minutter og det er bare Plug and Drive. Var heldig og kjøpte disse orginale HD lampene på en dag med mye rabatter, denne forhandleren hadde det hver fredag i November. Maks 25% rabatt ved kjøp over $500. Så begge disse settene kostet meg tilsammen 4200.- kr. og hadde de med tilbake i bagasjen. Ser at Lazyboyz selger disse på tilbud om dagen, for 9500.- og med veil pris på over 12000.- . Skjønner denne prisen blir i meste laget for bedre lys. :)

Bernt Are
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: LED lys eller ikke ?

Post by TCB »

Her er en test og sammenligning av hovedlys

http://bogiesreviews.webs.com/Review%20 ... 0Lamps.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: LED lys eller ikke ?

Post by mustang »

Da har jeg montert 2 stk led fjernlys på bilen som gir 1580 lumen pr lykt og lyser 440 meter og jeg må bare si FY F........... for et lys, med et strømforbruk på 20w pr lykt. Har vurdert å kjøpe en til HD'n. Så på nettet at EU kontroll for biler blir utvidet neste år med mer sjekking blant annet ettermontering av Xenon lys på biler som visstnok ikke er lov og det kommer ennå mer i 2015. Jaja vi er jo ikke medlem i Eu men kontroll det må vi ta...
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: LED lys eller ikke ?

Post by chrissenator »

mustang wrote:Da har jeg montert 2 stk led fjernlys på bilen som gir 1580 lumen pr lykt og lyser 440 meter og jeg må bare si FY F........... for et lys, med et strømforbruk på 20w pr lykt. Har vurdert å kjøpe en til HD'n. Så på nettet at EU kontroll for biler blir utvidet neste år med mer sjekking blant annet ettermontering av Xenon lys på biler som visstnok ikke er lov og det kommer ennå mer i 2015. Jaja vi er jo ikke medlem i Eu men kontroll det må vi ta...
Ingen bilder, ingen link! Never happened :lol: :lol: :lol:
To Sportstere er dobbelt så gøy
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: LED lys eller ikke ?

Post by mustang »

Får Fa.. ikke lagt inn linken, men gå inn på http://www.Ekstralys.no" onclick="window.open(this.href);return false; og se på Rigid ledlys. De jeg har heter SR-Q Art.nr R90521. Der er både bilder , sammenligning med andre standard lys og tester av lykter. De har 5 års garanti. Skal se om jeg får lagt inn bilder snart. :roll: :roll: :roll: :lol: :lol:
Post Reply

Return to “Elektronikk”