Justering av tomgang

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
freddy
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2010, 14:21

Justering av tomgang

Post by freddy »

Jeg synes min 2001 Softail Deuce går veldig høyt på tomgang.
Dette er en injektionsmotor.
Jeg har ikke peiling på hvordan jeg får justert ned tomgangsturtallet på den.
Har noen ett tips eller to til meg ang. dette?
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Justering av tomgang

Post by DaddyCool »

Det er etter hva jeg har lest et par metoder å gjøre dette på. Tomgangsturtallet er vel der det er for en grunn - å holde oljetrykket oppe. Uansett: en Powercommander eller en SERT skal gi deg muligheten til å senke tomgangsturtallet. Ellers så er tomgangsskruen lokalisert innforbi luftfilterets bakplate og videre bak et lite deksel. Oppskrift sakset fra det vide internett:
Remove the air filter and the backplate.

Looking into the throat of the throttle body, on the right side, you will see a small round machined hole that has an convex shaped aluminum insert. It's probably ~1/4" diameter (from memory, which gets worse by the day). If you use a pick or a really small slot blade screw driver, you can pop that convex cover out. Behind it sits the idle screw.

If you have difficulty locating it, once you have the filter & backplate removed, you can look at the throttle linkage (where the cables attach to the throttle body) and see the back side of the idle screw. Use that as a reference to locate the block off plate that "hides" the idle screw.
Selv ville jeg vært noe reservert med å senke tomgangsturtallet uten videre på EFI motorer, har du sjekket dette med verkstedet ditt? kan noe annet ligge bak det høye turtallet? Synker turtallet ved varm motor?
Male masculine icon...athletic godlike clone
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: Justering av tomgang

Post by Sandman »

Dette er et av minusene med insprøytning. Er ikke så mye å gjøre med det uten at det koster litt. Går ikke an å justere tomgang uten å sette på SERT, Power Comander eller lignende, da det ikke er mulig å omprogramere hjernen som står i orginalt.

Har selv samme problem og skal anart montere Power Commander III. Det er da mulig å få justert ned tomgangen samtidig, da Power Commander er "justerbar"
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Justering av tomgang

Post by Coldman »

Her ser du basisinnstillinger for en TC 96 i SERT-programmet....

Image

1000 RPM er laveste tomgang, men man kan justere ned til 800 RPM.
Har også hørt - som det blir nevnt her - at man ikke bør gå lavere enn anbefalt pga oljetrykket.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Btrain
Posts: 6
Joined: 29 Apr 2010, 00:38

Re: Justering av tomgang

Post by Btrain »

Jeg har tatt min ned til 900 rpm, og det fungerer helt fint uten flere justeringer. Har da ca 15-20psi i trykk med driftsvarm motor på tomgang. Settes den ned til 800 må du gå inn og justere blandingsverdiene (luft/bensin)(SERT). Opplevde at den stoppet noen ganger ved avslag på gassen og clutch holdes inne.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”