Ødelagt strekkbolt

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Ødelagt strekkbolt

Post by B.J »

Hei.

Her om dagen så klarte jeg og blåse den ene topp-pakningen. Skrudde fra alt sammen, og konkluderte med at topp og sylinderflater hadde berget. Kjøpte ny pakning i dag tidlig, og da jeg skulle skru det sammen igjen, merket jeg at det ikke var mulig og oppnå riktig moment på den ene bolten. Tar av toppen igjen, og ser da at den ene strekkbolten har blitt trukket opp fra blokka. Hvordan dette er mulig vet jeg ikke, da alle bolter er trukket til med anbefalt moment. Konkluderer med at dette er årsaken til at pakningen gikk til heden, så da har jeg i alle fall en løsning på det. :)

Spørmålet er, hvordan får jeg byttet denne strekkbolten? Gjengene har gitt etter, men jeg vet ikke om det er på bolt eller motor i skrivende stund. Usikker på hvordan jeg gjør dette, og har ikke turt og skru/bryte noe spesielt på bolten som er på tur ut av blokka.
BJ
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ødelagt strekkbolt

Post by chrissenator »

En strekk bolt strekker seg, den strekker seg mellom gjenger og bolthode. Har gjengene blitt dradd/gitt etter oppover er det godt mulig det er brukt for mye moment på en strekkbolt som som har enten tålt mer enn oppgitt eller det er en strekkbolt av samme dimensjon med høyere strekkfasthet.
Det er derfor en skal måle lengden på strekkbolter og kontrollere dem, mange bruker om og om igjen strekkbolter - på ett eller annet tidspunkt gir de seg slik de skal men med måling så er det jo meningen å unngå akkurat det.

Hvor mye kommer du til bolten, står sylinderen eller er den tatt bort?.

Kan du evnt løfte sylinder slik at du ser bolten helt nede mot blokken?

Har du griseflaks er det strekkbolten som har gitt seg på midten der den skal og da ser den ut som en smijerns spunnet bolt, da kan du skru til den knekker - evnt "skru den ned" til den knekker dette er litt risikabelt men det kan fungere.

Det ville være best med et bilde eller tre.

PS dette er ikke annet enn tips til løsninger på problemet og ikke ment som annet, det kan utmerket godt være noe jeg har misforstått...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Ødelagt strekkbolt

Post by B.J »

Har tatt av sylinderen ja, og det var gjengene i blokka som hadde røket, Bolten ble sist gang dratt til med ritkig moment av undertegnede, men hva eventuelle andre har gjort før meg, vet jeg ingen ting om. :)

Så da et nytt spørsmål, noen som har tips til hvor de selger kurant gjengerepperasjonsset. I dette tilfellet trenger jeg til 3/8 UNC, men det beste hadde jo vært ett sett med forskjellige dimensjoner. 8-)
BJ
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Ødelagt strekkbolt

Post by B.J »

Da er alt fikset, og mopeden er oppe og går igjen 8-)
BJ
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Ødelagt strekkbolt

Post by Guffen »

B.J wrote:Da er alt fikset, og mopeden er oppe og går igjen 8-)
Hvordan?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ødelagt strekkbolt

Post by chrissenator »

Guffen wrote:
B.J wrote:Da er alt fikset, og mopeden er oppe og går igjen 8-)
Hvordan?
Kjempe flott at du fikk fikset dette.


Hvordan............
Det tenkte jeg også, hva ble løsningen, hvilken verktøy og som Guffen sier Hvordan?..... :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
B.J
Posts: 120
Joined: 10 Mar 2010, 22:18

Re: Ødelagt strekkbolt

Post by B.J »

Det var så greit at. Brukte et slikt gjengereparasjonssett som jeg nevnte tidligere her i tråden. Tilsvarende dette: http://www.topptools.no/index.php?nr=90 ... &startrow=

Fikk satt i nye gjenger i blokka, og da var det bare å få det sammen igjen.

Brukte litt tid på å få satt i de nye gjengene, da jeg ønsket at dette skulle bli ordentlig med en gang. Tok vel derfor ca 20 minutter hele operasjonen ;)

Utover det, så var det en standard demontering/remontering av 1 stk sylinder. 8-)
Hull.jpg
Bolt.jpg
Nye gjenger.jpg
BJ
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ødelagt strekkbolt

Post by chrissenator »

Det er knall at det ordnet seg og en god beskrivelse av hvordan du løste dette.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”