Skyter i bakre potte

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Skyter i bakre potte

Post by Nostalgia »

Heisann!
Jeg er rykende fersk sykkeleier (3 uker), og eier en 96' Heritage som førstegangsykkel.
Har derfor ingen nevneverdig erfaring med hvordan de burde oppføre seg eller hva som kan være årsak til diverse elementære feil :)
Så vær så snille og bær over med min uvitenhet, hvis den skulle skinne gjennom :D

Jeg har som nevnt en 96' Heritage med gasser-Evo, og dermed manuell choke. Har lite erfaring med bruk av choke på sykkel før, men er bilmekaniker av yrke så har en hvis formening :)
Sliter litt med at sykkelen soter ned bakre plugg, og at den skyter med gjevn takt i bakre potte etter å ha stått på tomgang en liten stund. Når den først har begynt å skyte i eksosen, er den håpløs å kjøre uten choke. Da skyter den enda verre og slår også tilbake i gasser.
Den skyter også med choken på, men langt mindre.
Er det normalt at de surer til så fort? Og hvor lang tid vil det normalt ta for å oppnå normal motortemp, så man kan slå choke helt av?

Kan legge til at jeg driver med lappen om dagen, og derfor ikke får kjørt sykkelen så aktivt at det gjør noe. Har derfor blitt et par runder med stålbørste på bakre pluggen da den soter til. Og det er alltid bakre plugg, ikke fremre :|

Takker for svar og innspill :)

~Mr.E~
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Skyter i bakre potte

Post by chrissenator »

Hei og velkommen til forumet.
Regner med at de flinke BT folkene her inne har et godt svar....
To Sportstere er dobbelt så gøy
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Skyter i bakre potte

Post by Hanlucky »

Hei og hå...
Grattis med nytt jern og velkommen til forumet :)

Kan være så mangt siden den skyter..
Soter pluggen har den en fet blanding og da får den nok litt mye bensin og for lite luft..Har du sjekket luftfilteret?? Kan være så enkelt at det er tett.
Demontere, vask/bytt, montere, kjør :)
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Nalle
Posts: 255
Joined: 28 Mar 2010, 17:46

Re: Skyter i bakre potte

Post by Nalle »

Hei og gratulerer :)
Jeg hadde det samme problemet på min sportster og fikk byttet luftfilter samt tømt tanken for bensin og gjort rein bensinfilteret på krana.Det var mye dritt rundt filteret i tanken.
Etter dette har ikke jeg hatt noe problem med skyting i potta 8-)
Ride Safe Ride Free-Nalle
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Skyter i bakre potte

Post by Nostalgia »

Takker for hurtige og gode svar :)

Kan nevne at det er blitt utført service på sykkelen for 100 km siden, pluss skifte av coil, tenningsmodul, kamføler, pluggkabler og plugger.

Det som er merksnodig er at det kun er bakre pluggen som soter til, og det er også kun bakre potte som skyter :/
Er det da sannsynlig at det kan være et gasserproblem? Vil ikke det da gi utslag på begge pluggene?

~Mr.E~
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
kakkarn
Posts: 45
Joined: 18 Mar 2010, 15:49

Re: Skyter i bakre potte

Post by kakkarn »

Gratulerer med flott Nostalgia! :D Mye småstarting med for lenge full choke soter lett til pluggene, særlig den bakre. Prøv ny plugg på bakre sylinder eller bytt om og se om det er forskjell da. Prøv det enkleste først. Andre ting som kan innvirke er gammel bensin,falsk luft,tett filter,tenning og forgasser.
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Skyter i bakre potte

Post by Ronin73 »

Hvor lenge er max full choke. Og bør choke taes gradvis inn eller rett fra full till null choke. Lurer på dette. Litt ot, men litt relevant...
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Skyter i bakre potte

Post by Hanlucky »

På min EVO 1340 m Mikuni HSR45 gasser er det full choke under kaldstart. Justerer den ned etter hvert som motoren får temp (ca 2-3 min) Når jeg er klar til og kjøre er den helt av.
Last edited by Hanlucky on 19 Jul 2011, 14:53, edited 1 time in total.
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Robert
Posts: 62
Joined: 26 Jun 2010, 14:58

Re: Skyter i bakre potte

Post by Robert »

Min EVO var sinnsykt nøye på pluggene,ville ikke gå normalt på annet enn HD sine plugger.
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Skyter i bakre potte

Post by Hanlucky »

Måtte skifte til Screamin Eagle sine...gått som en klokke siden :)
Raskere enn sin egen.....
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”