Syngelyd fra kamdekselet

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Syngelyd fra kamdekselet

Post by Sharpeye »

Jeg har en 1997 EVO

Kjøpte nytt kamdeksel og monterte på, det var trangt å få det på. Veldig trangt. Umiddelbart oppsto det en syngelyd.
Tenkte det var kamlageret. Ok. Av med kamdekselet. Inn med nytt kamlager (byttet kam samtidig :-)).
Fikk også informasjon om at messingforingen i kamdekselet må "brotsjes" (usikker om det ble skrevet riktig) for at det skal passe (derfor det var trangt å få på). Så det ble gjort.
Monterte på kamdeksel igjen. Skled lett og fint på. Starter opp. Fortsatt syngelyd som øker ved turtal.

Noen idè hva det kan være?
Kan messingforingen har blitt urund når kamdekselet ble presset på første gang?
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by chrissenator »

Den syngelyden kan komme fra nye kammer/drev som skal gå seg litt til.
Er det ny brotstsjet lager på begge sider eller byttet du bare lager i dekselet?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by Jan-Ivar »

Har du sjekket tannklaringen mellom kam drevet og pinion drevet. hvis klaringen blir forliten vil drevene synge.
det finnes flere typer pinion drev til EVO med forskjellig diameter for å justere inn rett klaring.

den yttre foringen i kam dekselet skal brotsjes. for å gjøre dette riktig må blokka demonteres. Jims lager en spesial brotch som bruker indre kam drevet som styring (se bildet) dette for at lagrene skal ligge på linje nettop for at kammen skal gå lett og ikke bryte på drevene.

slik skal det gjøres.
slik skal det gjøres.
mETpFIY0TidG98_YodaYWzQ.jpg (7.96 KiB) Viewed 7426 times
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by Sharpeye »

chrissenator wrote:Den syngelyden kan komme fra nye kammer/drev som skal gå seg litt til.
Er det ny brotstsjet lager på begge sider eller byttet du bare lager i dekselet?.
Det nye kamdekselet kom med foringer montert. Ble ikke brotsjet første gang det ble montert. Men brotsjet opp etterpå. Etter ca 20 mil kjøring.

Tror ikke denne høye syngelyden er kammer/drev som skal gå seg til litt.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by Sharpeye »

Jan-Ivar wrote:Har du sjekket tannklaringen mellom kam drevet og pinion drevet. hvis klaringen blir forliten vil drevene synge.
det finnes flere typer pinion drev til EVO med forskjellig diameter for å justere inn rett klaring.

den yttre foringen i kam dekselet skal brotsjes. for å gjøre dette riktig må blokka demonteres. Jims lager en spesial brotch som bruker indre kam drevet som styring (se bildet) dette for at lagrene skal ligge på linje nettop for at kammen skal gå lett og ikke bryte på drevene.

mETpFIY0TidG98_YodaYWzQ.jpg
Sjekker opp litt her.

Kan det være en idè å ta foringene fra det gamle kamdekselet og montere inn i det nye. Det sang ikke fra det gamle dekselet. Syngingen kom etter at det nye kamdekselet ble montert, også etter brotsjing.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by chrissenator »

Hvis du ikke har brotsjet nøyaktig på linje med verktøy som Jan Ivar beskriver så er en fin tynn syngelyd ofte forekommende, og syngelyden fortsetter til drev er kommet/slitt seg til på "plass" og ligger på linje(Da står ikke lenger aksling optimalt i senter av lagerene = slitasje på drev). Jeg antok :oops: at du hadde brukt en eller annen styring på brotsjen for å holde linjen på lagerene.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by Sharpeye »

chrissenator wrote:Hvis du ikke har brotsjet nøyaktig på linje med verktøy som Jan Ivar beskriver så er en fin tynn syngelyd ofte forekommende, og syngelyden fortsetter til drev er kommet/slitt seg til på "plass" og ligger på linje(Da står ikke lenger aksling optimalt i senter av lagerene = slitasje på drev). Jeg antok :oops: at du hadde brukt en eller annen styring på brotsjen for å holde linjen på lagerene.
Det var ikke jeg som brotsjet så jeg vet ikke. Men tror nok ikke det ble brukt noe linjeverktøy førstegang. Da jeg tok opp syngelyd også etter brotsjing ble jeg bedt om å levere kamdeksel og kam for ny brotsjing da han har en blokk stående.

Hva må til for å få ut den minste messingforingen som sitter i dekselet. Det er vel den for akslingen som kommer fra veiva?

Det sitter også en plastforing (skive) på breather giret. Denne kan vel ikke gi syngelyd?
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by Jan-Ivar »

jeg tror syngelyden kommer i fra pinion og kamdrevet. blir tannklaringen for liten vil drevene synge.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Syngelyd fra kamdekselet

Post by Sharpeye »

Satt i annen kamforing og testet i går. Samme syngelyd.
Merket at pinion foringer satt ganske løst. Kan det være at denne ikke sitter godt nok og svinger rundt sammen med piniondrevet?
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”