Service 2010 FLSTF

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Pretender
Posts: 10
Joined: 20 Feb 2015, 11:41

Service 2010 FLSTF

Post by Pretender »

Hei folkens

Min første post på dette forumet. Jeg satt i går å lese igjennom debatten som går om hvilken olje som er bra å bruke på en HD TC. Ikke til å bli klok på da det virker som alle har hver sin mening. Tror vel dette er en følelses sak for mange. Så tror jeg kjører den sikre varianten å fyller på SYN3 til våren.
MEN så lurte jeg på om det er nødvendig å skifte på primær kjede og girkassen hver gang? Eller kan en drøye litt her? Hvor lenge i så fall.

Jeg har også fått med at det er viktig å bytte bremseveske hvert år. DOT4 om jeg ikke tar feil.

Er det andre punkter som burde gjøres?

Har bestilt en Scavenger for Softtail. Den er jo genial :)

Image
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Service 2010 FLSTF

Post by Erlend »

Serviceintervallene på Dozer'n (TC88B) er bytte av motorolje og -filter 8.000km, primærolje 16.000km og gearolje 32.000km. Gaffelolje byttes ved 80.000km. Bremsevæske annet hvert år. Plugger ved 32.000km.

Dette er fabrikkanbefalingene for min sykkel. Det er selvfølgelig lov å ha kortere intervaller om man har lyst til det, og man peiler selvsagt olje og sjekker stramming og whatnot jevnlig mellom serviceintervallene, og etterfyller/bytter ut der det trengs. ;)
Keep the rubber side down!
User avatar
Pretender
Posts: 10
Joined: 20 Feb 2015, 11:41

Re: Service 2010 FLSTF

Post by Pretender »

Takker for raskt svar :)

Dette er en TC96 men det er vel samme service intervall for denne som for TC88.

Den har nå gått snaue 12000 km som betyr at årets service blir olje skift på motor og primær. Og en runde med ny bremseveske.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Service 2010 FLSTF

Post by Jan-Ivar »

Ett olje skift koster ikke mange kronene i forhold til hva ett motor eller girkasse havari gjør.
jeg bytter olje hvert år. kjørte over 18000 km i fjor og byttet motor olje og filter 3 ganger.
gaffel olje bytter jeg annet hvert år og tennplugger hvert år.

hvor ofte du bytter bremsevæske av henger av hvilken type væske som er på sykkelen. DOT 4 er hygroskopisk og tiltrekker seg vann.
DOT5 er silikon basert og ikke hygroskopisk og er beregnet på lengre skift interval.

men til syvende og sist er mer vedlikehold bedre en ikke noe vedlikehold. jo mer tid du bruker på vedlikehold jo mer drifts sikkert blir det
forutsatt at du vet hva du driver med.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Pretender
Posts: 10
Joined: 20 Feb 2015, 11:41

Re: Service 2010 FLSTF

Post by Pretender »

Jan-Ivar wrote:Ett olje skift koster ikke mange kronene i forhold til hva ett motor eller girkasse havari gjør.
jeg bytter olje hvert år. kjørte over 18000 km i fjor og byttet motor olje og filter 3 ganger.
gaffel olje bytter jeg annet hvert år og tennplugger hvert år.

hvor ofte du bytter bremsevæske av henger av hvilken type væske som er på sykkelen. DOT 4 er hygroskopisk og tiltrekker seg vann.
DOT5 er silikon basert og ikke hygroskopisk og er beregnet på lengre skift interval.

men til syvende og sist er mer vedlikehold bedre en ikke noe vedlikehold. jo mer tid du bruker på vedlikehold jo mer drifts sikkert blir det
forutsatt at du vet hva du driver med.
Byttet du på Motor, primær og girkasse alle tre gangene?

Bruker du DOT5? Hvorfor er det spesifisert DOT4?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Service 2010 FLSTF

Post by Jan-Ivar »

Motor olje og filter ble byttet 3 ganger . girkassa bytta jeg engang i forbindele med en reparasjon.
primær ble skiftet etter sesong slutt.

Min sykkel er spesifisert med DOT5. nyere sykler skal ha DOT4.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”