Bolt til jackshaft, starter

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
ThomasT999
Posts: 7
Joined: 25 Feb 2015, 00:18

Bolt til jackshaft, starter

Post by ThomasT999 »

Hei
Pga. en oljelekkasje måtte jeg ta av kjedekasse på min Road King med 88' motor, dvs. jeg måtte da også skru ut bolten som holder jackshaft og pinion til starter. Fikk satt det hele greit sammen, men når jeg nå prøver å starte, går pinion inn i drevet, men bolten skrur seg ut og det bare står og spinner fritt. Har instruksjoner og tegninger på dette, så jeg skjønner ikke helt hva jeg kan ha gjort galt. Noen som har noen tips?
User avatar
ThomasT999
Posts: 7
Joined: 25 Feb 2015, 00:18

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by ThomasT999 »

Må kommentere meg selv før noen andre gjør det. Har studert tegningen(vedlagt PDF) og kommet frem til det ikke er fysisk mulig for bolten å rotere så lenge pinion gear står i ro hvis låseleppen til bolten holder den ordentlig igjen. Så da har jeg vel allikevel ikke fått klemt låseleppen ordentlig sammen mot hodet på bolten, noen som er enig i det?
Attachments

[The extension pdf has been deactivated and can no longer be displayed.]

User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by Vigdilan »

Tro det eller ikke, men det er mulig å sette sammen deler feil vei. Du vil da få symptomer på att starter-clutch ikke virker, bare spinner. Men ikke glem Murpys lov, kan hende att starter-clutch er gåen..... Men sjekk att alle delene er montert rett vei først, lykke til..!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by Jan-Ivar »

Hvis det virka før du plukka det ned har du satt det sammen feil.
da er det bare å demontere og se over alle delene og montere på nytt.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
ThomasT999
Posts: 7
Joined: 25 Feb 2015, 00:18

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by ThomasT999 »

Takk for tips :)
Da er det bare å gjøre unna en tur til sjøs og komme seg hjem å prøve igjen!
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by Nostalgia »

Jeg har nå hatt av primær selv, og montert sammen etter beste viten og etter manual med tegninger, men opplever samme symptomene.
Skal ta av primærdeksel igjen i morgen og titte, så får jeg se om jeg finner noe avvik.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by Nostalgia »

Problemet er nå løst for min del :)

Problemet viste seg å være at delen som er market som "Coupling" i tegningen det er linket til her kan monteres 2 veier. Og hvis man monterer den nøyaktig slik det fremstår I verkstedmanualen, så star den da feil vei. I tegningen ser det ut til at den innvendige utfresingen i "Couplingen" til zegerringen er lengst fra starter, men om man monterer den slik vil ikke starterdrevet gå i inngrep med "Couplingen". Trosset dermed tegningen og monterte denne "feil" vei, og da fungerte alt som en drøm igjen :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
ThomasT999
Posts: 7
Joined: 25 Feb 2015, 00:18

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by ThomasT999 »

Hei Nostalgia

Lurte på om det kunne være noe der, men blir ikke fjæren veldig stram hvis du du har segerringen plassert i yttre stilling? Mener jeg prøvde begge deler, men begynner å bli usikker på hva jeg gjorde, hadde litt dårlig tid før jeg måtte forlate det. Det er forresten ikke en god ide, å ha dårlig tid, blir lett frustrert da :)
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by Nostalgia »

ThomasT999 wrote:Hei Nostalgia

Lurte på om det kunne være noe der, men blir ikke fjæren veldig stram hvis du du har segerringen plassert i yttre stilling? Mener jeg prøvde begge deler, men begynner å bli usikker på hva jeg gjorde, hadde litt dårlig tid før jeg måtte forlate det. Det er forresten ikke en god ide, å ha dårlig tid, blir lett frustrert da :)

Hahaha! Joda, dårlig tid er en dårlig factor å ha med seg i garasjen. Det kommer sjeldent noe godt ut av det :)
Men jo, det virket noe pussig måten fjøren lå an på med zegeringen i ytre posisjon, men jeg husket ikke hvordan det så ut når jeg tok det fra hverandre da det gikk 4 måneder mellom demontering og montering.

Hvor i landet holder du til?
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
ThomasT999
Posts: 7
Joined: 25 Feb 2015, 00:18

Re: Bolt til jackshaft, starter

Post by ThomasT999 »

Hei Nostalgia

Holder til i Bergen. Rimelig å anta at du er i Oslo-området, ref.Tigerstaden?
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”