Keihin eller Mikuni

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Keihin eller Mikuni

Post by Nostalgia »

Jeg er litt på vippen til å gi opp min Mikuni HSR 42..

Etter jeg byttet fra den trofaste Keihin CV-gasseren har jeg hatt et problem med å få justert inn en tilfredstillende tomgang, og også fått et problem med hengende gass.

Jeg hadde en fin og rytmisk tomgang på ca 5-600 rpm (noen vil kalle det for lavt, andre for "ikke lavt nok"), men etter jeg monterte en fabrikkny Mikuni HSR 42 har jeg hatt lettere tilgang til tomgangsjusteringen og også fått justert "on the go". Jeg justerte tomgangen til ca 5-600 rpm, og fikk et greit resultat. Inntil jeg kom til et lyskryss under neste tur, med gjennomvarm motor. Da hang motoren igjen på ca 1000-1100 rpm, og ble hengende der inntil jeg satt sykkelen i gir og kvalte den ned til tomgangsturtall. Først da la den seg på det jeg i utgangspunktet justerte den til.

Når jeg kom hjem lot jeg sykkelen stå på å gå foran garasjen på turtallet den hang igjen på, og den sto slik i nesten 4 minutter før den plutselig gradvis datt ned til 600 rpm. Jeg justerte på tomgangskruen og fant ut at om motoren ikke skulle henge igjen på 1000 rpm umiddelbart etter gassreduksjon, legger den seg på knappe 300 rpm (eller mindre), nesten så motoren "stall'er". Det er ganske så slitsomt å kjøre med en sykkel som må kveles ned ved lyskryss, eller har en tomgang så lav at oljetrykkslampen blafrer..

Og ja, jeg har forsøkt "alt" i forhold til faktorer jeg kan komme på: Sjekket om gasswire drar seg ordentlig av, at stemplet faller ordentlig ned på plass, skiftet nok et sett med innsugspakninger, demontert og renset gasseren.

Jeg har et par CV-gassere liggende jeg kan leke med, så det jeg er ute etter er innspill, erfaringer, synspunkter, fordeler, ulemper, oppsett osv både når det kommer til CV, HSR 42 og CV vs. HSR 42 :)

Sykkelen er en 96' 1340 Evo med standard stempler, Andrews EV-27 kamaksel, Crane Hi 4-N singlefire tenning med operativ VOE-switch.

Håper virkelig på at det er visdom der ute som kan svare meg, for jeg har ingen flere forslag til hva som kan være galt. Vil nødig kvitte meg med min showpolished HSR 42 (syns den er langt penere enn CV-gasseren), men gjør det om det er fordelsaktig for bruken. Noe av årsaken til byttet i utgangspunktet er at den har større kapasitet enn CV-gasseren (på papiret).

Mr. E
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Keihin eller Mikuni

Post by Jan-Ivar »

Hva har du gjort med Dyser?

Hva skjer om du lar den gå på den rett innstilte tomgangen. for å så å gi den et rapp holken returnerer den da til den innstilte tomgangen eller blir den hengende på høyere turtall for så å gå ned?

har opplevd på andre motortyper at de har oppført seg på samme måte når blandingen på tomgang er for fet.
hvis man i tillegg har ei aks pumpe som leverer mye kan det bygges opp perler med drivstoff i innsuget som motoren gradvis suger til seg.
det medfører i gitte tilfeller at tomgangen gradvis forandres.

5-600 omdr/min på tomgang er i laveste laget. tomgang skal stille på gjennomvarm motor.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Keihin eller Mikuni

Post by Nostalgia »

Tomgangen er justert på gjennomvarm motor.
Om den ligger på 6-700 rpm på tomgang og man gir den et rapp på gassen, henger den seg på høy tomgang igjen, og kan bli hengende der lenge. Det er ingen regel for hvor lenge den henger der heller. Har opplevd at den datt ned på riktig tomgang etter 30 sekunder, men også at den har hengt i 2-3 minutter også før jeg kvalte den ned til riktig turtall.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Keihin eller Mikuni

Post by Jan-Ivar »

ser du har fått noen svar på ett annet forum også. tror nok du bør se litt på dyser og eventuelt justering av tomgangs blanding
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Keihin eller Mikuni

Post by Nostalgia »

Har planer om det, Jan Ivar :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”