luft filter

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: luft filter

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:Chrisenator@ du kan jo begynne med å lese boka: Scientific design of exhaust and intake systems.

alle som har holdt på med motorer vet at jo rettere og jevnere man kan få luftstrømmen til å bevege seg jo bedre er det.
:roll: her må du utdype litt, du forenkler veldig for å underbygge en påstand.
Nå har jeg lest litt om både eksos og insugsteori og airflow - men å si at "alle som har holdt på med motorer vet jo at" da faller litt av sakligheten bort.

Jo rettere en kan styre luft jo fortere kan en få den til å flytte seg, det er greit men nå skal jo luften inn i en sugemotor, videre igjennom toppen og forbi ventilen og ned i forbrenningskammeret. Så jada jo rettere jo fortere, men det trenger jeg ikke lese noen bok for å vite, det har jeg regnet på og lest for mange år siden.

Når man bruker et utoverbøyd rør til å feste luftfilteret på får man en veldig ønsket effekt, kaldere luft, da får man mer luft inn i forbrenningskammeret og høyere effekt(forutsatt korrekt justert tenning osv). I mange tilfeller så benyttes denne metoden for å øke effekt og denne metoden er det håpløst å påstå er dårlig eller mindre god en konvensjonell løsning med filterhuset direkte på forgasser. En ladeluftkjøler gjør det samme og det fungerer veldig bra i turbo oppsett.
Kan jeg tillate meg å si at alle som har litt kunnskap og har skrudd og tunet litt motorer vet jo dette selvsagt?.

Det er ørten teorier og ymse løsninger på det meste, noen vil ha glatte inntaksvegger for luft, noen vil ha golfball mønster og noen vil ha glassblåste inntaksvegger og he ligger det forskjellige teorier bak, som eksempel har Forcewinder XR 2 filteret en utfresing som lager en vortex(hvirvelstrøm) den finessen økte flowen med 18% - data på målingene finner du på NRHS og hammer performance sine sider og på Forrcewinder sine sider.

En annen viktig ting å ta med er om man skal blodtrimme eller bare ha et annet filter enn det originale. De aller fleste seriøse aftermarket filtere leverer mye mer luft enn det originale HD filteret, og det er til normalt helt kurant, man merker normalt egentlig ikke mye forskjell kun med et nytt luftfilter alene. Skal man trimme seriøst så begynner mange faktorer å tre inn, og kravene til luftfilter forsvinner til slutt med feks top fuel drag hvor man gjerne bruker åpen VS(velosity stack) for å få trompet(venturi) effekt. Neste blir jo tvangsføding av luft med turbo eller kompressor.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: luft filter

Post by Jan-Ivar »

kald luft er bedre det er vi enige om.

Alt det andre blir vi ikke enige om! du har dine teorier jeg har mine.

På en original Harley Davidson motor som har fått ny er åpen eksos og hvor luft filter er neste steg.
vil det i mine øyne og tanker holde med å erstatte den originale luftfilter innsatsen med en mer åpen Type K&N innsats eller lignende vaskbar innsats



det enkle er ofte det beste.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: luft filter

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:kald luft er bedre det er vi enige om.

Alt det andre blir vi ikke enige om! du har dine teorier jeg har mine.

På en original Harley Davidson motor som har fått ny er åpen eksos og hvor luft filter er neste steg.
vil det i mine øyne og tanker holde med å erstatte den originale luftfilter innsatsen med en mer åpen Type K&N innsats eller lignende vaskbar innsats



det enkle er ofte det beste.
Teorier er det ikke, du har fått som eksempel Hammer Performance og NRHS som dokumenterer hva som virker.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: luft filter

Post by tutte »

chrissenator wrote:Fikk syv-7 grader lavere inntaksluft med fremoverbøyd luftfilter Forcewinder XR2 målt på IAT(inntake air temperatur) med PowerVision.

I tillegg ligger filteret i forkant av fremre sylinder, lenger ut fra sylinder og er betydelig mindre påvirket av strålevarmen fra fremre sylinder enn hva det originale filteret som vi vet får varme fra fremre og bakre sylinder.
Dette gjelder nok de små sportsterene :lol:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: luft filter

Post by chrissenator »

tutte wrote: Dette gjelder nok de små sportsterene :lol:
Ja dette er en liten på 1250 ccm, 50 ccm mer en en såkalt bigtwin :lol:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: luft filter

Post by Jan-Ivar »

En Sportster blir aldri en Bigtwin uansett hvordan du vrir og vrenger på det.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: luft filter

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:En Sportster blir aldri en Bigtwin uansett hvordan du vrir og vrenger på det.
Det er sikkert og vist, en sportster blir ikke noe bigtwin men en 1250 ccm sportster er defacto 50 ccm større en en liten 1200 bigtwin :-) så her vrir og vrenger du litt selv - en Sportster er et ikon og må følgelig ikke forveksles med en primitiv BT :-)

Men seriøst Jan -Ivar hvor vil du hen?. Blir litt kjedelig med brønnpissing i lengden.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: luft filter

Post by Jan-Ivar »

Seriøst Brønnpissing?
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”