luft filter

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
pemoberg@online.no
Posts: 10
Joined: 26 Oct 2015, 03:32

luft filter

Post by pemoberg@online.no »

Hei.
Jeg har en Road king fra 2000. Jeg ser på å bytte luft filter. Noen som har noen tips på hva jeg bør kjøpe?
Ser på KN filter. Noen jeg ser på er helt åpne uten deksel. Hva om det regner?
bør jeg bytte bare filter eller hele filteret med deksel?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: luft filter

Post by Jan-Ivar »

Helt åpent filter kan jo se kult ut med de trekker vann når det regner.

I min 95 mod er original filteret byttet ut med en K&N filter innsats. i tilegg har jeg lagt i en 15mm spacer på skruen som fester dekselet.
det er gjort for å få mer plass rundt filteret.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Frodehebnes
Posts: 6
Joined: 23 Jul 2013, 20:54

Re: luft filter

Post by Frodehebnes »

Jeg kjører med screming eagle sitt åpne filter. Ikke noe problem så sant det ikke bøtter ned. Det leveres regn-sokker til å trekke over hvis en skulle komme ut for møkkavær.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: luft filter

Post by Vigdilan »

Eg ville valgt screming eagle eller arlen ness big sucker for bruk med originalt deksel, da følger alt bakom dekselet med. :D
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: luft filter

Post by Jan-Ivar »

Når det gjelder effekt og luft filter så er ett med stor diameter og lav høyde bedre en ett med liten diameter og stor høyde.
en forgasser suger det meste av luften i fra sidene og ikke midt i som de fleste tror.
I mine øyne er spike filteret og de fremover vendte Screamin eagle filterne totalt ubrukelige når det gjelder mer effekt.
du får trolig mer effekt ut av å bytte ut den originale luftfilter innsatsen med ett K&N filter.
Last edited by Jan-Ivar on 24 Nov 2015, 07:20, edited 1 time in total.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: luft filter

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:Når det gjelder effekt og luft filter så er ett med stor diameter og av høyde bedre en ett med liten diameter og stor høyde.
en forgasser suger det meste av luften i fra sidene og ikke midt i som de fleste tror.
I mine øyne er spike filteret og de fremover vendte Screamin eagle filterne totalt ubrukelige når det gjelder mer effekt.
du får trolig mer effekt ut av å bytte ut den originale luftfilter innsatsen med ett K&N filter.
Det kunne være interessant å se noe litteratur som støtter teorien din om fremovervendte filtere og mindre effekt.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: luft filter

Post by Jan-Ivar »

Chrisenator@ du kan jo begynne med å lese boka: Scientific design of exhaust and intake systems.

alle som har holdt på med motorer vet at jo rettere og jevnere man kan få luftstrømmen til å bevege seg jo bedre er det.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: luft filter

Post by TCB »

Med et fremoverrettet luftfilter får du mere fart/trykk/sug på luften når du kjører. Dette blir nesten som en turbo i sin enkleste form avhengig av farten på sykkelen. En annen ting er at du da får kald luft inn i luftfilteret og ikke den varme luften som ligger rundt motoren. Om dette utgjør så mye på en standard motor er en annen sak.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: luft filter

Post by Jan-Ivar »

Hadde du satt ei trakt på filteret så skule jeg vært enig med deg TCB.
At ett fremover rettet filter skal trekke noe kaldere luft en ett vanlig filter montert på forgasser/EFI har jeg liten tro på.
ett fremover rettet filter ligger nærmere den fremre sylinder`n enn det det originale filteret gjør.
jeg har liten tro på att luftstrømmer skal gi noen "turbo" effekt. jeg tror heller de luftstrømmene vil virke forstyrrende og heller lage problemer en
nytte. ustabile luftstrømmer gjør det vanskelig å justere/dyse en forgasser riktig.
tilgangen på kaldluft er viktig ingen tvil da kaldluft tar mindre plass en varm. dette vil på virke motorens fyllingsgrad.
men du skal trimme veldig hardt og gansek sikkert kjøre mange runder på en Dyno for å se effekt forskjellene.

hvis det som i dette tilfellet er snakk om å bytte til ett litt mer åpent filter og som supplemet til ett allerede mer åpent eksos anlegg
vil det holde med å bytte ut til en mer åpen innsats.

en 1450 cc HD motor pumper ca 725 ccm luft pr sylinder pr 4 takt. hvis fyllings graden er 100% noe den skjelden er.
det vil si at den pumper 1450 cc med luft på to sylindre. hvis man ganger dette med ett vist antall omdreininger i minuttet finne rman jo hvor mye luft motoren puster på ett minutt.
hvis regne styket mitt stemmer pumper en motor på 1450 ccm 4350 liter luft hvis den går på 3000 omdr i ett minutt.
forutsatt att motorens fyllings grad er 100%

alt man trenger er ett luft filter som tilater at det strømmer mer en 4350 liter luft igjennom det på ett minutt.
om det peker forover bakover, oppover,nedover, innover eller utover spiller ingen rolle så lenge nok luft strømmer igjennom filteret.
hvis filteret ikke tilater rett mengde stømme igjennom blir det en restriktor og motoren går dårligere.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: luft filter

Post by chrissenator »

Fikk syv-7 grader lavere inntaksluft med fremoverbøyd luftfilter Forcewinder XR2 målt på IAT(inntake air temperatur) med PowerVision.

I tillegg ligger filteret i forkant av fremre sylinder, lenger ut fra sylinder og er betydelig mindre påvirket av strålevarmen fra fremre sylinder enn hva det originale filteret som vi vet får varme fra fremre og bakre sylinder.
Last edited by chrissenator on 08 Dec 2015, 15:26, edited 1 time in total.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”