Twin Cam 88 problemer.. Hva kan det være

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Twin Cam 88 problemer.. Hva kan det være

Post by kkanst »

Hei

Har en Deuce 2001 som jeg kjøpte for ca én uke siden. Merket ikke noe rart under prøvekjøring, men nå lurer jeg litt.

Sykkelen er boret opp til 1550 med portede topper og s&s easystart-kammer og ombygd CV -forgasser.

Nå har det seg slik at sykkelen går bra. Drar unna. Lettstartet og ingen bakfyring. Men den går ganske så ujevn under kjøring. Og da mener jeg at det kan virke som feks hver tiende tenning er i utakt. Hakker ekstremt ved motorbremsing, nesten så man skulle tro det var en voldsom kompresjon.

Ser nå at det kommer litt oljesvetting fra toppen på bakre sylinder som legger en tynn oljefilm over coilen, og muligens det samme på andre siden da det var en tynn film også på oljetanken. Under kjøring så renner det også en dråpe olje fra påfyllingsproppen og nedover tanken og litt på eksosanlegget.

Hva kan dette være? Trenger jeg å bekymre meg?

Sykkelen drar godt og det merkes ikke så mye til problemer under vanlig motorveikjøring. Mest under krypkjøring og retardasjon.
2001 1550 Deuce.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Twin Cam 88 problemer.. Hva kan det være

Post by Vigdilan »

Det virker som sykkelen din er importert, derfor er ikke tomgangs-dysa skiftet. Originalt kommer forgasseren med #42 eller #45 dyse, dette fungerer greit i varmere strøk men ikke i Norge med åpne potter og luftfilter. Set inn en #48 eller #50 tomgangs-dyse så er nok problemet løst. Dysene fås hos nærmeste HD forhandler eller kontakt meg, eg har dyser. Se samtidig att blandings-skruen er fjernet plomberingen over, justeres etter dyseskift.

Det med oljesvettingen KAN være overfylt oljetank. Prøv å tapp ut 1/2 liter olje før du tar sykkelen på en lengre tur, hvertfall 4-5 mil før du peiler oljen. Er det fortsatt for mye eller forlite olje så juster deretter, pga høyt plassert oljetank på Sportster og Softail KAN oljen sige ned i motorblokken. Ved oljeskift eller etterfylling vil det derfor bli for mye olje på tanken, har sett att oljepluggen blåses av og forsvinner.

Lykke til
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Twin Cam 88 problemer.. Hva kan det være

Post by kkanst »

Hei. Takk for et veldig godt og nyttig svar. Ja du kan nok være inne på noe der. Hvor bor du hen? Hvis du har god peiling på twin-cam så kunne jeg godt tenkt meg å slå av en prat med deg. Bor på Skarnes her. Men jobber i Mantena i Oslo.
2001 1550 Deuce.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Twin Cam 88 problemer.. Hva kan det være

Post by Vigdilan »

Haugesund...... :D :D
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Twin Cam 88 problemer.. Hva kan det være

Post by kkanst »

Damnit ;)
2001 1550 Deuce.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”