Hvilke motor er best

BigTwin
Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Startechchopper
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2016, 15:56

Hvilke motor er best

Post by Startechchopper »

Går å ser etter sykkel for førstegangs kjøp ca 100 000,- å er ganske sikker på at det er softail som blir valgt .
MEN så kommer spørsmålet hvilke motor er best .
Har hørt mye dårlig om twincam og pre 2000 motorer som feks at kjede på twincam sliter av tannhjul og dermed får motor til å skjære seg .
EVO motor har jeg ikke hørt noe særlig om bare at den har hatt noe problemer men ingen kan gi noen sikre feil .
Tenker da spes på
Twin Cam 88B
Twin Cam 95
Twin Cam 103

REVOLUTION
Og REVOLUTION X er alltfor ny for mitt budsjett.

Spm mitt er hva er den beste motor man kan kjøpe for å unngå store utgifter og lite kjøring.
Hvilke modeller har motorer som dere her inne vil anbefale å kjøpe for mitt busdjett.
Hvilke er det billigst og gøyest å eie og vedlikeholde.
Jeg er mekaniker så kan skru men har jo helst lyst å kjøre he he .

Takker på forhånd så mye for svar .
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Hvilke motor er best

Post by Jan-Ivar »

EVO motorer har svært få problemer. de tikker å går så lenge de får ny olje og nytt filter hver 8000 km og ett sett med nye tennplugger nå og da.

Twincam motoer etter 2002 er vel ikke noe stort problem. det var vel først og fremst 1999 og 2000 modellene som hadde størst problemer med kjedestrammere. Men det finnes gode løsninger for å fikse problemet.


har du 100000 kroner å kjøpe Harley for har du mye å velge i. først må du finne ut hva slags sykkel du skal ha så kan du begynne å sortere ut motorer.
men det er velliten tvil om at den Softail med en EVO motor er ett rimelig sikkert kort.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Startechchopper
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2016, 15:56

Re: Hvilke motor er best

Post by Startechchopper »

Hei og takk for svar .

Lurer på om det finnes litt mer info om EVO motoren finne den bare seom 1340 eller er det større versjoner av den ?
Er dette en ren forgasser motor eller er det noen med elektrisk innsprøytning osv .
Trenger mye info så bare kom med sider eller annet dere anbealer så man kan lese seg opp.

Men som jeg forstår så er en softail med EVO 1340 motor fra 90-2000 bra greier ?



På forhånd takk .
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Hvilke motor er best

Post by Jan-Ivar »

Orignalt fra Harley ble den bare levert som 1340 eller 80cid.
ble levert med innsprøytning på noen touring modelle fra 1995.

S&S, Ultima og Revtec selger EVO baserte ettermarked motorer i fra 80 og opp til 142 cid motorer.
trimdeler til EVO motorene finnes i bøtter og spann. med rett valg av kam og ett sett med port topper, høy komp stempler og riktig forgasser og eksos. får du lett mye krefter i en 1340 evo.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”