Poleringsguide alu

Custom
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Poleringsguide alu

Post by mustang »

Frankeren wrote:Så en sykkel der chromen var blitt børstet for å se ut som børstet stål. De delene var bare å bytte ut etter min mening! For å få noe slikt fint må alle stripene gå i nøyaktig samme retning, og det får du ikke til for hånd.
Hvis en begynner å børste på krom så er den ødelagt for ever. Har ikke noe tro på at den kan se ut som børsta stål men at en kan lage mye riper i den ja det er mulig men da ser det ut der etter.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Poleringsguide alu

Post by mustang »

Jeg har brukt Autosol først og etterpolert med krompolish og det er like blankt som krom og holder seg helt fint med en par omganger i året med krompolish. Har brukt både Biltema krompolish og Motherpolish for krom. Bolter på fothvilere som er galvanisert er også mulig å få bukbart blanke med denne metoden. :D
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Poleringsguide alu

Post by Erlend »

mustang wrote:
Frankeren wrote:Så en sykkel der chromen var blitt børstet for å se ut som børstet stål. De delene var bare å bytte ut etter min mening! For å få noe slikt fint må alle stripene gå i nøyaktig samme retning, og det får du ikke til for hånd.
Hvis en begynner å børste på krom så er den ødelagt for ever. Har ikke noe tro på at den kan se ut som børsta stål men at en kan lage mye riper i den ja det er mulig men da ser det ut der etter.
Børstet stål er kanskje feil betegnelse, det jeg er ute etter er en slags satengfinish, litt som frostet glass eller titan - altså en matt/dull chrome. Jeg vil tro at en båndsliper med fint smergelpapir, stødige hender og god tid kanskje kan gi et slikt resultat. Vet at Exile Cycles går løs på kromma motordeler med s.k. Brillopads for å matte dem ned, men faen vet hvordan de gjør det - eller hvordan dette evt blir seende ut etter noen timer på veien i norsk sommervær.
Keep the rubber side down!
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Poleringsguide alu

Post by mustang »

Har aldri sett matt krom, men krom er et meget tynt belegg som ligger utenpå nikkel ( etterbehandling for at det skal bli blankt). Nikkel er også blankt , men mer gul-aktig blank. Jeg har som nevnt før her på Forumet jobbet med nikkel og krom i 12 år men hvordan de matter eller sliper det ned har jeg aldri hørt om, men det kan ha kommet en del nye ting ( behandlingsmetoder) siden jeg sluttet med dette arbeidet. Grunnlaget for å få blank nikkel og krom er samme prosedyre som før lakkering, så det kan være at grunnarbeidet er gjort mer matt før det blir lagt på nikkel og krom. Jeg vet at hvis man f.k.s. sandblåser før behandlingen så blir det ikke blankt men matt krom. Prøv å sanblås en metallbit i den grovheten Du vil ha og send den til fornikling med krom så får Du se resultatet. Kanskje dette er til hjelp.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”