Poleringsguide alu

Custom
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Poleringsguide alu

Post by chrissenator »

Fant en svensk polerings guide som er helt genial, går i detalj fra start på grov alu til nermest chrome.

http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Poleringsguide alu

Post by Frankeren »

Er en ganske grei jobb å polert matt/ru aluminium til "chrome". Men når du har gjort dette må det holdes! Vanndråper som blir liggende på aluen lager dråpemerker etter bare en regnskur. Har gjort dette sjøl tidligere, og polerte som en gal, men etter hver regnskur var jeg alltid like skuffet. Mulig dette kan reddes med klarlakk. Hadde ikke sykkelen den gang lenge nok til å forsøke,
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
Chriva
Posts: 10
Joined: 06 Sep 2013, 20:13

Re: Poleringsguide alu

Post by Chriva »

Klarlakk har det dessverre med å sprekke og gulne i "fargen" med tiden.
Et tips etter polering, er å bruke Autosol...
Det er bare å innse at å holde aluen blank er et evighets prosjekt.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Poleringsguide alu

Post by Erlend »

Hva med å gå andre veien - fra krom til børstet, slik Exile gjør? Noen som har erfaring med det? Og hvordan er det i så fall å vedlikeholde?
Keep the rubber side down!
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Poleringsguide alu

Post by ptb »

Etter polering er alu'n helt ren og vil lett oksydere om den ikke behandles. Vask over med en såpe som legger igjen litt "fett", eller en polish som legger igjen en beskyttende hinne.
Ikke bruk Autosol eller annen type polerings- eller rensemiddel som fjerner alt fett.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Poleringsguide alu

Post by tutte »

Erlend wrote:Hva med å gå andre veien - fra krom til børstet, slik Exile gjør? Noen som har erfaring med det? Og hvordan er det i så fall å vedlikeholde?
Jeg ville tippe at et sandblåsings-verksted ville kunne få til det.
I ungdommen prøvde jeg og lage effekter i alu-plater det gikk kjempe lett men helt umulig å få det jevnt og fint for hånd.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Poleringsguide alu

Post by Erlend »

Ville vært forsiktig med å sandblåse krom, tror jeg. Men kanskje smergelpapir eller de plastslipepadsene til 3M og en stor tube tålmodighet...?
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Poleringsguide alu

Post by tutte »

Helt riktig Erlend, har prøvd det. Det virket ikke, kromen satt og jeg gravde meg ned i stålet ved siden av. Jeg tenkte på å matte aluminium.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Poleringsguide alu

Post by Frankeren »

Så en sykkel der chromen var blitt børstet for å se ut som børstet stål. De delene var bare å bytte ut etter min mening! For å få noe slikt fint må alle stripene gå i nøyaktig samme retning, og det får du ikke til for hånd.
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Poleringsguide alu

Post by Lariat »

Poleringsguiden er fin den om en bruker polerings middel som hardwox holder det lit lengre men ja en evig jobb eg bruker mother alupolering den funker bedre en autosol autosol kan samenlignes med 1200-2000 slipepapir .
Kan si at neste sykkel skal være sort og lite eller ingen metaliske overflater men sort lakk :) 8-)
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”