Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Custom
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by Jan-Ivar »

100 laken ryker fort når man begynner å handle. for skal man først bygge sykkel i fra scratch er ve nye deler å foretrekke.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by TCB »

Tror denne regelen passer bedre for å få en kit car godkjent, f.eks en Shelby Cobra.
Og da kommer man mye bedre ut av det økonomisk også.
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by kane »

I følge høringsdokumentene omfattes ikke verken kit cars eller kit bikes av denne nye loven. Dette dreier seg om å sette sammen et helt eget kjøretøy ikke å skru sammen et komplett kjøretøy noen andre har skrudd fra hverandre hvilket gjelder kit av alle typer.
Edit: Men nå vet vi jo ikke hvordan regelverket blir enda heller. Det mest intressante blir nok avgiftene.Det har vært sagt at de må være "fornuftige" da dette jo dreier seg om et AMATØRBYGD kjøretøy, at det er vanlige folk med stor interesse og kunnskap men ikke nødvendigvis velfylt lommebok som skal kunne benytte seg av de nye reglene.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by TCB »

Her er et klipp fra Amcar sin hjemmeside :

http://www.amcar.no/Aktuelt/1759/teknis ... dtatt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

10. oktober 2013 går inn som en gledens dag for kjøretøyhobbyen og en milepel i norsk kjøretøyhistorie. På denne dag ble forskrift om godkjenning og registrering av amatørbygde kjøretøy vedtatt. Forskriften gir privatpersoner adgang til å kunne bygge sitt eget kjøretøy for eget bruk etter et spesifikt regelverk. Det er satt et tak på 100 biler og 130 motorsykler som kan søkes bygd pr. år. Av disse 100/130 kan 50 %, respektive 50 biler og 65 motorsykler, være byggesett.

Link til forskriften :


http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2013/ ... 0om%20amat" onclick="window.open(this.href);return false;ørbygge.pdf

Ser ikke ut som at denne linken virker, men du finner link til skjemaet nederst på Amcar siden
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by kane »

Fint og flott hadde det ikke vært for paragraf 9, siste ledd: "Kjøretøyet anses som nytt, og svarer engangsavgift i henhold til forskrift 19. mars 2001 nr. 268 om avgift på motorvogner"

Det betyr i klartekst at om du vil bygge deg en sykkel med f.eks. en Ultima motor på mennskelige 96" er det helt greit men i tillegg til byggekostnaden, gebyr, registreringsavgift, osv. tilkommer engangsavgift på 115000.
Så, det betyr mao at regelen for oppbygging slik den har vært frem til nå fortsatt gjelder, det vi har fått i tillegg er et regelverk som i detalj sier hva som er lov og ikke.

Og vi slipper billig unna, for for biler er det en helt annen trall:

Jeg vil bygge en bil basert på VW sin vannboxer med innsprøytning og 112hk orginalt.
Bilen kommer til å veie 1000kg akkurat og motor, eksos og innsprøytning forblir orginalt
Et forbruk på 1,2L/mil er fornuftig å regne og dermed blir Co2 utslippet på heftige 278g/km mens Nox beregnes til 150 etter tabell.

Bilen kan jeg bygge for si, 60000 kroner med utgangspunkt i brukte deler (jeg kan jo selvfølgelig ikke bruke deler jeg allerde har liggende siden det kreves dokumentasjon på opphav. Så at jeg plukka av ei forstilling fra en bil før den gikk til hogging og fikk motor og gir av en kompis i bytte for et sett hjul jeg hadde til overs går ikke siden jeg ikke kan dokumenter opphavet ved hjelp av kvitteringer) så det er ikke så ille. Ille blir det først når jeg vil ha skilt på den. Regimet trenger nemlig kr. 342000 for at jeg har bygget meg en egen bil.
Så, mitt amatørbygde kjøretøy, som jeg mest sannsynlig kommer til å ha i beste fall som nr. 2, mest sannsynlig nr. 5 kjøretøy kommer til å koste meg rundt regnet det samme som en splitter ny Volvo V70 fra forhandler...

Hvem ser regimet for seg at kommer til å benytte seg av denne muligheten? Mest sannsynlig ingen...

Jeg hadde faktisk troa på at dette kunne bli noe av men nei, dette er ikke lenger en god dag:(
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by tutte »

"Den siste komuniststat?"
Her er det bare vennene til Jens og Erna som har råd, men de bygger ikke selv en gang de setter det bort.
Jeg regnet med det var der de "rodde" seg i land.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by TCB »

Hva om man bruker en motor som har stått i en Norsk registrert bil / mc til et slikt prosjekt.
Skal det da betales avgifter (Nox, Co2, hk avgifter) enda en gang for motoren når et slikt prosjekt skal godkjennes ?
Dette er jo en motor som det allerede er betalt avgifter for, slik at den kan brukes (forurense) på Norske veier.
Regner med at riktig svar er : JA, du må betale avgiftene en gang til på motoren, når den flyttes til et nyregistrert kjøretøy :o
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by kane »

Nei, svaret er faktisk nei... Såvidt jeg forstår gjelder jo fortsatt de gamle reglene med 2/3 hovedkomponenter hvor 1/2 må beholdes. Så på en sykkel holder det med at motoren blir med videre, ref. rammebytte, mens på bil må du også beholde enten ramme/understell eller karrosseri i tillegg. Det går da som en ombygging og vil ikke utløse avgifter med mindre det er motoren du bytter og bilen/sykkelen har vært registrert mindre enn 10 år i Norge. Bytter du da til en kraftigere motor må du betale avgiftene på den nye motoren minus allerede betalte avgifter.
Lurer på om du får igjen avgifter om du bytter til en svakere eller mer miljøvennlig motor på et under ti år gammel kjøretøy? :p
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by TCB »

Nå snakker jeg om å bygge noe etter de nye reglene, og starte uten en gammel MC / bil med papirer.
Og kjøpe et kit med ramme / karosseri og alt som hører til fra utlandet og kjøpe en motor med gir i Norge som har stått i noe helt annet enn det som skal bygges.
Altså med det menes at motoren har stått i et Norskregistrert kjøretøy som har blitt kondemnert, levert til hugging eller fra et kjøretøy som selges i deler.
Og det var der jeg tenkte at siden det allerede er betalt avgifter på denne motoren når den var brukt i et Norskregistrert kjøretøy tidligere, at man kunne unngå å betale avgiftene en gang til på denne motoren. Slik at man betaler avgiften bare for de nye delene (kitet) som importeres til Norge.
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post by kane »

Hadde det vært mulig hadde det jo ikke blitt ei krone til regimet noen sinne. Da kan man jo kjøpe en, si 10 år gammel bil med den motoren man vil bruke, slakte den og selge deler og hogge den for å bruke motoren. Avgifter blir det jo ikke da annet enn for vekten for de beregnes ut i fra den pluss effekt, nox og co2 utslipp.

I eksempelet mitt over ville avgiftene da blitt under 100000.

Nå er jo det dette vi må forholde oss til akkurat nå, men vi har nettopp fått en ny regjering og de impliserte organisasjonene vil selvfølgelig fortsette å jobbe for at avgiftene skal komme ned på et menneskelig nivå... vi kan ihvertfall håpe :)
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”