Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Custom
Profilbilde
TCB
Forumsponsor 2015
Innlegg: 598
Ble medlem: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post skrevet av TCB » 17 Okt 2013, 09:43

Staten får sitt i avgifter likevel, de skal jo ha moms av kjøpssummen og frakten når delene kommer til Norge.
Og så skal de ha et igangsettingsgebyr på 5000 - 6000 kr for byggeprosjektet.
Og så blir det engangsavgiften som må betales når du skal registrere kjøretøyet.

Hvis man kjøper en båt i utlandet, så går det fint ann å gjøre det på denne måten. Og du kan gå til en forhandler i Norge og kjøpe deg en motor eller bruke opp motoren fra "gammelbåten". Men det er vel andre avgiftsregler for biler. :o
Og skal man først bygge noe spesielt, så bruker man en V2 eller V8 motor (helst fra USA). Har man først lagt ned alt dette arbeidet med å søke og få lov til å bygge og få den godkjent etter denne regelen, så er ikke en VW motor noe som står på min liste over drømme motorer for et byggeprosjekt.



Profilbilde
kane
Innlegg: 309
Ble medlem: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Nye regler for amatørbygde kjøretøy vedtatt i dag

Post skrevet av kane » 17 Okt 2013, 10:37

Grunnen til at jeg valgte en moderat VW motor som eksempel var nettopp for å unngå kommentarer som "jammen faen da, hva forventer du når du bruker en 5 liters V8 med 400 hk?" En motor fra GUMA er nok den eneste måten å bygge avgiftsfritt her til lands ;)

Litt artig at du nevner båt som en sammeligning. Her i landet er det sånn at om du kjøper en bil til 2 mill er du åndssvak mens en båt til 5 er det ingen som stusser på. Bilen bruker du hele året mens båten står i hagen, bortsett fra de 3 ukene i sommerferien du tar med deg båten til Strømstad. Regimet er heller ikke så avgiftskåte når det kommer til ting med kjøl.
Lurer på hva som hadde skjedd hvis det plutselig ble innført en fritidsbåtavgift på 3-4000 i året uavhengig av hvor mye båten ble brukt + passeringsavgift for hver enkelt fyrlykt samt at båter med dieselmotor ikke lengre kunne bruke "avgiftsfri" diesel?



Post svar

Tilbake til “Diverse teknisk”