Buellmotor i custombygge
- Dag Reinfjell
- Posts: 23
- Joined: 27 Sep 2010, 14:33
Buellmotor i custombygge
Hei
Jeg har kjøpt meg en kollisjonsskadet 2000modell Buell M2 Cyclone som skal brukes som donorsykkel for et custombygge. I den forbindelse kunne jeg svært gjerne tenkt meg å komme i kontakt med andre som har gjort dette før meg.
Jeg ønsker å få mer kunnskap og høre andre erfaringer om lignende prosjekter slik at ting kan løses på best mulig måte.
Mitt utgangspunkt er norske papirer og motor/gear/baksving. Det meste av sykkelen ellers er ødelagt , så jeg starter med blanke ark.
Det første jeg skal gjøre er å få motoren i tipp topp stand.
Har kjøpt nye Thundestorm topper da de som satt på sykkelen var skadet. Skal også kjøpe inn nye 88 cu.in sylindre etterhvert. Toppene skal portes og kamakslinger byttes. Forgasser blir etter all sannsynlighet en Mikuni HSR45.
Det som bekymrer meg i denne forbindelsen er vibrasjoner. I Buell er jo motoren montert i gummioppheng, mens i mitt bygge blir den stumt montert i rammen. Mectec AB i Sverige sier at Buellveiva pga gummiopphenget har en annen balansering enn det en Sportsterveiv har. Dette kan visstnok løses ved å ombalansere veiva eller eventuelt sette en Sportsterveiv i Buellmotoren. Ulempen med å bruke Sportsterveieva er at den er tyngre og har dårligere lager enn Buellveiva??
Er det noen her som har erfaringer å dele med meg?
Jeg har kjøpt meg en kollisjonsskadet 2000modell Buell M2 Cyclone som skal brukes som donorsykkel for et custombygge. I den forbindelse kunne jeg svært gjerne tenkt meg å komme i kontakt med andre som har gjort dette før meg.
Jeg ønsker å få mer kunnskap og høre andre erfaringer om lignende prosjekter slik at ting kan løses på best mulig måte.
Mitt utgangspunkt er norske papirer og motor/gear/baksving. Det meste av sykkelen ellers er ødelagt , så jeg starter med blanke ark.
Det første jeg skal gjøre er å få motoren i tipp topp stand.
Har kjøpt nye Thundestorm topper da de som satt på sykkelen var skadet. Skal også kjøpe inn nye 88 cu.in sylindre etterhvert. Toppene skal portes og kamakslinger byttes. Forgasser blir etter all sannsynlighet en Mikuni HSR45.
Det som bekymrer meg i denne forbindelsen er vibrasjoner. I Buell er jo motoren montert i gummioppheng, mens i mitt bygge blir den stumt montert i rammen. Mectec AB i Sverige sier at Buellveiva pga gummiopphenget har en annen balansering enn det en Sportsterveiv har. Dette kan visstnok løses ved å ombalansere veiva eller eventuelt sette en Sportsterveiv i Buellmotoren. Ulempen med å bruke Sportsterveieva er at den er tyngre og har dårligere lager enn Buellveiva??
Er det noen her som har erfaringer å dele med meg?
- harleymann
- Posts: 532
- Joined: 09 Mar 2010, 20:18
Re: Buellmotor i custombygge
heihei
har bygd tre buell bygg i stivramme. kan sikkert komme med ette og annet. Kommer tilbake litt mer senere når jeg har litt bedre tid enn nå.
knut
har bygd tre buell bygg i stivramme. kan sikkert komme med ette og annet. Kommer tilbake litt mer senere når jeg har litt bedre tid enn nå.
knut
- Dag Reinfjell
- Posts: 23
- Joined: 27 Sep 2010, 14:33
Re: Buellmotor i custombygge
Kjempeflott Knut.
Ta kontakt når du får bedre tid.
Dag
Ta kontakt når du får bedre tid.
Dag
Re: Buellmotor i custombygge
Hei igjen
Veiva i buell og Sportster har samme opplagring. Ingen forskjell på dette. Det er derimot forskjell på fram til 99 års modell med sammenskrudde veiver og 2000 og nyere med pressede veiver. Disse er mer solide enn de tidlige. Det jeg påpekte tidligere er at opplagringene i Buell/sportster er noe dårlig for storkubikksmotorer og høy kompresjon. Dette er bedre i 1340 evo motorer med større diameter på veivtapp. Derfor ville ikke jeg trimmet en sportster motor med større bore med originalveiv. En 1250 nallin sats med riktig oppsatt forgasser, topper og eksos gir minst like høy effekt. Med 88" sylindere så må du jo også bore opp blokka slik at du får brukt cylinderne. Jeg antar du snakker om 3 13/16 cylindere? Du må ha høytløftende kammer som også krever modifikasjon av blokka og toppene dine passer ikke lenger til oppsettet. Du må også modifisere rocker boxene for høytløftende kammer. En Buell er ikke balansert for gummioppheng, den er balansert for et visst turtallsområde som er mye høyere enn på en sportster. En sportster 1200 er balansert for lave turtall og for å kjøre på torque. Den har svært høy vekt på stemplene orginalt og derfor må den i utgangspunktet ombalanseres når du trimmer. Turtallssperra på en orginal sportster er vel 5500 rpm mot 6500 rpm på en 883. med SE tenning får du 7500 rpms sperre. Skal du ha 88" så må du uansett balansere etter hvilke stempler du skal benytte og da må du jo balansere for det turtallet du skal benytte. Sikkert er i hvert fall at balanserer du lavt får du vibrasjoner på høyt turtall. Balanserer du høyt får du vibrasjoner på lavt turtall. Det er bare å velge. Ser du på websiden til zippers så har de 2 konfig på 88". Enten torque eller horsepower. Det er også akkurat likt på harleys gummiopphengte sykler mot de fastmonterte. En gummiopphengt FXR viberer på lave turtall mens en fast montert Softailmotor vibrerer sykkelen på høye turtall. Den er ikke lagd for særlig høye turtall.
Veiva i buell og Sportster har samme opplagring. Ingen forskjell på dette. Det er derimot forskjell på fram til 99 års modell med sammenskrudde veiver og 2000 og nyere med pressede veiver. Disse er mer solide enn de tidlige. Det jeg påpekte tidligere er at opplagringene i Buell/sportster er noe dårlig for storkubikksmotorer og høy kompresjon. Dette er bedre i 1340 evo motorer med større diameter på veivtapp. Derfor ville ikke jeg trimmet en sportster motor med større bore med originalveiv. En 1250 nallin sats med riktig oppsatt forgasser, topper og eksos gir minst like høy effekt. Med 88" sylindere så må du jo også bore opp blokka slik at du får brukt cylinderne. Jeg antar du snakker om 3 13/16 cylindere? Du må ha høytløftende kammer som også krever modifikasjon av blokka og toppene dine passer ikke lenger til oppsettet. Du må også modifisere rocker boxene for høytløftende kammer. En Buell er ikke balansert for gummioppheng, den er balansert for et visst turtallsområde som er mye høyere enn på en sportster. En sportster 1200 er balansert for lave turtall og for å kjøre på torque. Den har svært høy vekt på stemplene orginalt og derfor må den i utgangspunktet ombalanseres når du trimmer. Turtallssperra på en orginal sportster er vel 5500 rpm mot 6500 rpm på en 883. med SE tenning får du 7500 rpms sperre. Skal du ha 88" så må du uansett balansere etter hvilke stempler du skal benytte og da må du jo balansere for det turtallet du skal benytte. Sikkert er i hvert fall at balanserer du lavt får du vibrasjoner på høyt turtall. Balanserer du høyt får du vibrasjoner på lavt turtall. Det er bare å velge. Ser du på websiden til zippers så har de 2 konfig på 88". Enten torque eller horsepower. Det er også akkurat likt på harleys gummiopphengte sykler mot de fastmonterte. En gummiopphengt FXR viberer på lave turtall mens en fast montert Softailmotor vibrerer sykkelen på høye turtall. Den er ikke lagd for særlig høye turtall.
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Buellmotor i custombygge
Buell bruker vel en balansefaktor på 55, mot 60 på Sportster hvis jeg ikke tar feil.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
- Dag Reinfjell
- Posts: 23
- Joined: 27 Sep 2010, 14:33
Re: Buellmotor i custombygge
Hei
Tusen takk for svarene.
Jeg tenkte i utgangspunktet på 3-3/16 borring og 10,5:1 i kompresjon. Revolution lager en slik sats for Buell, der stemplene vistnok er tilpasset til Thunderstormtoppenes forbrenningsrom. Tenkte å sette inn 1,900" innsugsventiler og få portet toppene noe.
Når det gjelder motorkarakteristikk, så ønsker jeg mest mulig vridmoment og ikke nødvendigvis så voldsomt høyt turtall. Har ikke kommet så langt at jeg har fått sett så mye på hvilken kamaksel som passer best, men ser for meg at maks turtall skal ligge på ca 7000 rpm.
At blokka må freses for å gi plass til de større sylinderne er jeg klar over, men jeg har ikke sjekket hvilke øvrige modifiseringer som vil være nødvendig for å kunne bruke kammer som er tilpasset dette turtallsområdet.
Har du/ dere noen erfaringer der?
Tusen takk for svarene.
Jeg tenkte i utgangspunktet på 3-3/16 borring og 10,5:1 i kompresjon. Revolution lager en slik sats for Buell, der stemplene vistnok er tilpasset til Thunderstormtoppenes forbrenningsrom. Tenkte å sette inn 1,900" innsugsventiler og få portet toppene noe.
Når det gjelder motorkarakteristikk, så ønsker jeg mest mulig vridmoment og ikke nødvendigvis så voldsomt høyt turtall. Har ikke kommet så langt at jeg har fått sett så mye på hvilken kamaksel som passer best, men ser for meg at maks turtall skal ligge på ca 7000 rpm.
At blokka må freses for å gi plass til de større sylinderne er jeg klar over, men jeg har ikke sjekket hvilke øvrige modifiseringer som vil være nødvendig for å kunne bruke kammer som er tilpasset dette turtallsområdet.
Har du/ dere noen erfaringer der?
Re: Buellmotor i custombygge
Hvilken farge er det på M2'en?
Gul?
Gul?
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
-En vis mann.
- Dag Reinfjell
- Posts: 23
- Joined: 27 Sep 2010, 14:33
Re: Buellmotor i custombygge
Hei.
Jepp, den er gul.
Er du kanskje den forrige eieren? Ser at du er fra Rana og sykkelen var eid av en derfra. Satt et Anvil MC merke på støtdemperen.
Jepp, den er gul.
Er du kanskje den forrige eieren? Ser at du er fra Rana og sykkelen var eid av en derfra. Satt et Anvil MC merke på støtdemperen.
Re: Buellmotor i custombygge
Fikk beskjed om at det ikke var noenting igjen av den jeg.....
Har du bilder?
Har du bilder?
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
-En vis mann.
- Dag Reinfjell
- Posts: 23
- Joined: 27 Sep 2010, 14:33
Re: Buellmotor i custombygge
Det var ikke mye igjen av den nei. Stort sett bare motor/gear, baksving og bakhjulet som har berget nogenlunde, resten er totalskadet.
Jeg vet ikke om det er mulig å sende bilder via PM her inne?? Men hvis du sender meg en PM med din mailadresse, så kan jeg sende deg noen bilder av sykkelen.
Dag
Jeg vet ikke om det er mulig å sende bilder via PM her inne?? Men hvis du sender meg en PM med din mailadresse, så kan jeg sende deg noen bilder av sykkelen.
Dag