Buellmotor i custombygge

Custom
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: Buellmotor i custombygge

Post by bobber-48 »

Bare legg dem ut i tråden her om du vil.
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
Dag Reinfjell
Posts: 23
Joined: 27 Sep 2010, 14:33

Re: Buellmotor i custombygge

Post by Dag Reinfjell »

Hei.
Er det noen her som har erfaring med å kjøre stivrammesykkel?
For å få ned kostnadene med prosjektet mitt vurderer jeg å kanskje gå for Bobber med stivramme istedet for softail-type ramme. Tanken er da å benytte et sete med fjæring og støtdempere for å få LITT fjæring i sykkelen. Har også vurdert springergaffel for å få rette stuket. Har aldri kjørt med stivramme selv, så jeg er litt usikker på om jeg har rygg og helse til det siden vi jo har en veldig dårlig veier her nord.
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Buellmotor i custombygge

Post by 276ccm »

Det høres ut som et tøft stuk da! :-)

Supererfaring skal jeg kanskje ikke påstå selv om jeg nok har kjørt mer stivramme enn "myk" av Harley.. Eller kanskje det er stivrammeturene jeg husker best.. Kjørte en stivramme bobber med Buell motor tur retur Bærum - Trondheim helgen før jeg skulle opereres i ryggen for første gang med tre prolapser. Den hadde kun et provisorisk sete av en skinnbit og ikke mye fjæring der heller. Skal ikke påstå at jeg ikke ble sliten, men det ble de med fjæring også..

Har hatt enda en ryggoperasjon etter det og kjørt både softail og stivramme etter det, og jeg må uten tvil si at jeg synes det er mye mer gøy og bedre veifølelse med stivramme.. helt egen følelse! Hvertfall de jeg har kjørt, men Harley-glede er det jo uansett :-)

Nå har jeg klart å få to ødelagte skiver og en prolaps i nakken også (uten at det har noe med stivrammekjøring å gjøre), men kjøpte for litt siden papirer på stivramme likevel :-)

Så hvis du har mulighet til å få prøvd en og du synes det funker, så hadde jeg ikke vært i tvil!

Satt mer eller mindre på bakskjermen og slet av lakken..
Image

Etter ca 100 mil og smiler enda :-)
Image
User avatar
Dag Reinfjell
Posts: 23
Joined: 27 Sep 2010, 14:33

Re: Buellmotor i custombygge

Post by Dag Reinfjell »

Hei
Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg kjører nå en 2001 Deuce som jeg har bygd om gjennom to vintre. Det meste på sykkelen er blitt endret, men med det mål at det skulle se mest mulig originalt og fabrikkaktig ut for folk flest.
Siden jeg skulle kjøre mye med påsitter satte jeg inn betydelig stivere fjærer i de originale fjærhusene bak. Dette funker perfekt med passasjer, men blir veldig stivt når jeg kjører alene. Pga senkingen blir det også kort fjæringsveg, men fjæringen tar hvertfall opp de alle værste dumpene. Tror kanskje at et sete med skikkelig fjæring og støtdempere vil gjøre omtrent samme nytten på en stiveramme som løsningen jeg har på Deuce'n min idag?
Har du/ dere forresten noen eraring med springergaffel?
Har sett litt på rammer fra både Paucho og War Eagle, er det noen som har erfaring med disse rammene?

Buellen jeg skal bygge opp skal primært brukes av fruen når hun får lappen. Siden hun jo er helt uerfaren så blir det nok sentralt plasserte fothvilere og ca. 35 graders gaffelvinkel. Tror dette blir en betydelig mer lettkjørt kombinasjon for en spinkel dame enn det en softail med fremflyttede fotvilere og stor gaffelvinkel er?
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”