Olje til Panhead

Eldre HD modeller
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Olje til Panhead

Post by Assman »

Hei.
Jeg har en '58 Panhead som trenger oljeskift.
I verkstedsmanualen står det følgende:
panlube.jpg
Så siden jeg kjører ved temperatur under 40 F eller rundt 10 C bør jeg bruke Special Light, Grade 58, men hva i H%¤# betyr det på "norsk"?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Olje til Panhead

Post by chrissenator »

Blir litt usikker når de bruker så gamle benevnelser, kjører du mineral eller hel/delsynt?

Denne siden setter grade 58 tilsvarende SAE40 og kjører du ned til 10+ grader så er det en 10W40 olje. OG det er ett fett om du velger hel/del synt eller mineral - oljen har like egenskaper mhp tykkelese, smøring og viskositet.

SAE 20W50 is used in all Evo Harleys giving the benefits of both a cold situation 20-wt. oil and an operating temperature 50 wt.

Pre-Evos use SAE40 for cold weather, SAE50 for warm weather and SAE60 for hotter conditions.

In early manuals when Harley was even more intent in confusing everyone, the Factory’s designations were grade 58, (SAE40); 75, (SAE50) and 105, (SAE60).

Later manuals exacerbated this situation by designating their packaged product supplied by major refineries as special light, (SAE40), heavy, (SAE50) and extra heavy which of course is the 60 wt.

Except for Harley, almost every vehicle manufacturer in the world follows the API, ILSAC and SAE ratings, as do the oil refiners and includes the designations on their containers.

Spennende lesning Article courtesy of Donny Smith of Heavy Duty Cycles: http://www.harley-performance.com/harle ... ation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Olje til Panhead

Post by Assman »

Se der ja, det var en god artikkel.
Takker & bukker :D
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Olje til Panhead

Post by chrissenator »

Hva kom du frem til Selv?. bruker du en 10W40?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Olje til Panhead

Post by Assman »

chrissenator wrote:Hva kom du frem til Selv?. bruker du en 10W40?.
Han sier jo at teoretisk kan man være trygg når man bruker en SAE 20W50 multigrade i alt før Evo, men at han selv bruker "Straight grades" selv og SAE 20W50 på Evo. Straight blir vel da SAE50, men hvor får jeg tak i det?
Det står masse info i den artikkelen men jeg blir litt forvirret over betegnelser som SAE 20W50 og SAE50.
Hva står tallet før w'en for?
Jeg må lese litt mer om dette før jeg bestemmer meg.
Livet er en dans på roser........barbeint
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: Olje til Panhead

Post by bobber-48 »

Bruker 20W50 Texaco-olje på panna mi.
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Olje til Panhead

Post by chrissenator »

Assman wrote:
chrissenator wrote:Hva kom du frem til Selv?. bruker du en 10W40?.
Han sier jo at teoretisk kan man være trygg når man bruker en SAE 20W50 multigrade i alt før Evo, men at han selv bruker "Straight grades" selv og SAE 20W50 på Evo. Straight blir vel da SAE50, men hvor får jeg tak i det?
Det står masse info i den artikkelen men jeg blir litt forvirret over betegnelser som SAE 20W50 og SAE50.
Hva står tallet før w'en for?
Jeg må lese litt mer om dette før jeg bestemmer meg.
SAE 20W50 multigrade er en delsyntetisk.
Straight SAE50 er en ren mineralolje.

Skal prøve å forklare helt enkelt, ikke vitenskapelig korrekt men here we go..

Tar vi en liter med olje fra hyllen som det står 10W50 på så forteller det første tallet hvilken nedre temperaturgrense oljen er garantert å være/ha samme egenskaper som en 50 olje.

W'en kan vi si står for Winter(det er ikke korrekt men det er mer enn godt nok til våres bruk) altså at oljen er laget for å tåle litt kaldere temperaturer og når det står 0W50 kan den brukes ned til 0 grader og alikevel beholde egenskapene og være så tyntflytende som den skal.

Så står det 0W-5W-10W-15W-20W-25W-30W50 så har du en 50 olje som beholder alle egenskapene en 50 olje skal ha til og med/eller ned til den temperaturen som står foran W.

En Hot olje som de nevner i oljetabellen du viser til og om vi konvertere den i forhold til den artikkelen jeg linket til så får vi en 60 olje, dvs at den er tykkere og bedre egnet til en eldre motor med større klaringer og litt slitasje slark og tåler godt med varme - idag er det en såkalt skikkelig racing olje(egentlig helt ultra konge til eldre motorer) og den fåes normalt i 10W60 men det finnes sikkert i andre varianter.

SAE 50 er en Single Grade olje eller det som vi kaller en ren mineral olje: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... de-SAE-50/" onclick="window.open(this.href);return false; dette er en som er veldig mye brukt og iflg spec så er den en olje som overgår den gamle standarden SAE50 med flere mil :-) den er oppgitt til ACEA A2/B2, API SJ som er en kvalitet lysår forbi den SAE50 som HD anbefalte til '58 Panhead altså kan du handle en slik olje nermest hvor som helst og hvilket merke som helst for de oljene som selges i dag er spesifisert og kvalitetssikret etter mye bedre standarder enn HDs fra 1958.

Velger du en hel eller delsyntetisk så er det tilbake til den som passer best til din kjøring altså inntil 10gr C og da er en 10W50 oljen du skal ha, husk på at en helsyntetisk er mye bedre enn en mineral olje og på tross av at jeg vet bedre så ville jeg valgt en mineral olje til din sykkel - ikke spør hvorfor, for jeg kan ikke svare annet enn at det var sånn det var :D ----

Men jeg ville alikevell med største trygghet brukt en 10W60 helsyntetisk olje, den er feit og god til en gammel traver og har de beste egenskaper som kan kjøpes i dag.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Olje til Panhead

Post by Assman »

Ok, her er hva jeg har funnet ut om oljer og nummerenes betydning.
Det finnes i hovedsak to typer oljer. Single grade og multigrade.
Multigrade er den moderne oljen vi benytter i dag.
Multigrade betyr at oljen har egenskaper for å ikke bli for tykk når den er kald og samtidig ikke bli for tynn når den er varm.
Tykk olje flyter ikke godt gjennom motoren når den er kald og det skaper da stor slitasje da oljen naturlig nok ikke rekker å gjøre det den skal, bl.a å frakte varmen ut av motoren.
Tynn olje har for liten overflatespenning og hinnen som oljen skal skape mellom bevegelige deler blir brutt og man får da metall mot metall. Dette sliter også unødig på motoren.
Single grade olje blir tykk når den er varm og tynn når den er varm.
Eksempel på betegnelse på single grade olje er SAE50
Tallet 50 forteller om hvor tykk oljen er eller viskositeten. Viskositet betyr hvor godt oljen flyter.
Jo høyere tall jo tykkere olje.
Så har vi multigrade olje. Den har fått egenskaper for å ikke blir for tykk når den er kald og samtidig ikke bli for tynn når den er varm.
Så dette er naturligvis bedre for motoren en enn å bruke en single grade olje.
Eksempel på multigrade betegnelse er SAE 20W50.
Det første tallet forteller at denne oljen oppfører seg som en singlegrade SAE20 olje (tynn olje) ved 0° F (-18°C) og at den oppfører seg som en singlegrade SAE50 (tykk olje) ved 100° F (38° C).
Oljens viskositet skal da forandre seg etter temperaturen og man oppnår mindre slitasje op de bevegelige delene samt at varmen fraktes lettere ut av motoren.

En olje har mange flere egenskaper enn dette, men nå var det jo disse nummerne jeg skulle finne ut av da :err:

Så tilbake til spørsmålet om hva slags olje jeg burte bruke på en Panhead.
Ut fra tabellen lenger opp i tråden her så vil jeg jo tro at jeg skal bruke sykkelen i temeraturer over 40°F (4°C) så da blir det Grade 75, som igjen, ut fra artikkelen chrissenator fant betyr SAE50. Jeg kunne da med god samvittighet brukt en single grade SAE50, men siden jeg nå vet at den er veldig tykk når den er kald og veldig tynn når den er varm vil jeg heller bruke en Dual grade olje.
Valget blir vel da en SAE20W50.

Så må jeg jo også bestemme meg for om jeg vil bruke en mineral, del-syntet eller helsyntetisk olje.
Og der tror jeg jeg må forske litt til før jeg får bestemt meg.
Helsyntetisk har jo bedre egenskaper en mineralsk, men så var det jo det der med gamle motorer, gamle pakkninger og den evige diskusjonen.
Jeg har i en annen tråd her inne fortalt at oljelampen min, etter ombyggingen av sykkelen min med påfølgende oljeskift, begynte å lyse på tomgang. Det gjorde den ikke før jeg skiftet til Harley Davidson's delsyntetiske olje. Det dryppet også litt olje fra primæren etter den første kjøreturen. Det gjorde det ikke før jeg skiftet olje.
Jeg aner ikke hva slags olje som var på sykkelen før jeg skiftet olje, men det kan jo være en sammenheng der.

Noen som har synspunkter?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Olje til Panhead

Post by Assman »

Se der hadde det kommet et skikkelig svar mens jeg holdt på med svaret mitt :-)
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Olje til Panhead

Post by chrissenator »

Assman wrote:
Så tilbake til spørsmålet om hva slags olje jeg burte bruke på en Panhead.
Ut fra tabellen lenger opp i tråden her så vil jeg jo tro at jeg skal bruke sykkelen i temeraturer over 40°F (4°C) så da blir det Grade 75, som igjen, ut fra artikkelen chrissenator fant betyr SAE50. Jeg kunne da med god samvittighet brukt en single grade SAE50, men siden jeg nå vet at den er veldig tykk når den er kald og veldig tynn når den er varm vil jeg heller bruke en Dual grade olje.
Valget blir vel da en SAE20W50.

Så må jeg jo også bestemme meg for om jeg vil bruke en mineral, del-syntet eller helsyntetisk olje.
Og der tror jeg jeg må forske litt til før jeg får bestemt meg.
Helsyntetisk har jo bedre egenskaper en mineralsk, men så var det jo det der med gamle motorer, gamle pakkninger og den evige diskusjonen.
Jeg har i en annen tråd her inne fortalt at oljelampen min, etter ombyggingen av sykkelen min med påfølgende oljeskift, begynte å lyse på tomgang. Det gjorde den ikke før jeg skiftet til Harley Davidson's delsyntetiske olje. Det dryppet også litt olje fra primæren etter den første kjøreturen. Det gjorde det ikke før jeg skiftet olje.
Jeg aner ikke hva slags olje som var på sykkelen før jeg skiftet olje, men det kan jo være en sammenheng der.

Noen som har synspunkter?
Dual grade er hel eller delsyntetisk olje, en SAE-20W50 olje som er den "typiske/klassiske" oljen, her er det et helt hav å velge mellom.
En ren mineralolje kan du jo fint bruke men du vil fort bli mer glad for en delsyntetisk.

Den berømte syntetisk olje VS gamle pakninger er enkel, den syntetiske oljen har bedre kryp, kapilære egenskaper og trenger seg igjennom en dårlig pakning/simmerring det er ikke fordi oljen ødelegger pakningen men heller for de pakningen er sliten og ville ha lekket der med tiden uansett. Denne biten om enn elendig formulert er det forsket på og det er dokumentert at gamle motorer med gamle pakninger og olje langtifra automatisk begynner å lekke. Men de kan begynne å lekke :roll: ....

Så lenge en ikke vet alder og tilstand på pakningene så er/bør det i alle tilfeller påventes litt lekkasje og pakningsbytte på en 58 modell. Det er i teorien fullt mulig å få en oljelekkasje uansett hvilken olje man bruker, men det er ikke alltid riktig å skylde på oljen om det blir lekkasje, og husk at noen papir/kork/papp pakninger kan begynne å lekke litt før de har begynt å svelle opp/truttne og tetter 100%. Papir/papp pakninger kan med fordel få et tynt strøk med silikonstoff på, det eneste silikonen gjør er å tette bedre og den bevarer pakningen. Korkpakninger skal ikke ha noe "mirakel" stoffer på, de SKAL trutne i olje og ingenting annet. Eldre simmerringer kan også ha denne egenskapen at de må ha litt "tid" før de tetter og i "gamle" dager la vi gjerne en simmer ring i en kopp med olje i 15min før montering og hadde litt grease i på baksiden - jeg gjør det ennå uansett(gammel vane :D )

En liten OT:
Husk nå for all del at ved oljeskift på eldre Hder(og nyere) så er det forskjellig filtrering på oljefilterene og markedet kan levere alt i fra 5-10-15-20-30-40 micron filtere - et for tett filter kan bremse oljen så kraftig at oljetrykk kan gå i "taket" en kan miste oljetrykk for filteret er for åpent - her gjelder det å vite hva en monterer og det er ikke få garasje mekkere som har kjøpt oljepumper og bygget om både ene og andre for å få oljetrykk på plass, så er det tilslutt et feil filter som står på, enda bedre er de som bygger om i hytt og pine for de har for lavt trykk, kjøper ny kingkon oljepumpe og så ved neste oljeskift så får de et åpnere oljefilter neste gang og ikke klarer å få olje trykk - en komedie :D .

Er motoren din tett og fin nå så er jo en delsyntetisk fin å starte med, men det er absolutt å anbefale å finne en helsyntetisk som motoren din blir fornøyd med.
Så resten av valget blir et valg basert på pris og merke, rett og slett en smakssak, standarden har du satt med en 20W50 olje som er et godt og korrekt valg iflg spec.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”