Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

User avatar
den lave rytter
Posts: 14
Joined: 01 Dec 2016, 15:39

Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by den lave rytter »

Har diskutert med turkompisen over atskillige pils etterhvert - betale cash eller låne penger? I siste fall, hvilken form for finansiering har dere brukt?

- og ja, jeg har kjøpt budsjett/mekkeprosjekt og betaler uten lån - han mobber meg og sier det blir mye dyrere enn å kjøpe kjøreklar med lån :roll:
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by kane »

Har ikke lån på noen av mine men bussen ligger inni huslånet et sted. Det sies at det er desidert dyreste måten å kjøpe ting på siden et huslån ofte er på både 20 og 30 år. Men, jeg merker ikke noe til det og planlegger ikke å dø gjeldfri så jeg syntes det er en grei løsning ;)
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by mustang »

Det er riktig måte å gjøre det på. Lån på huset og bruk penger og ha det godt mens du lever og drit i de som kommer etter deg. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by Jan-Ivar »

Har 3 sykler en er ned betalt de to andre har jeg MC lå på i fra Santander.
Valgte det for å slippe å dra sykklene inn i huslånet. det gjør ting så mye enklere hvis man skulle være uheldig å gå å en smell
og samboer skapet skulle ryke.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by kane »

mustang wrote:Det er riktig måte å gjøre det på. Lån på huset og bruk penger og ha det godt mens du lever og drit i de som kommer etter deg. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeg regner med at datteren min unner meg å leve godt og foreløpig er huset verdt dobbelt så mye som lånet så et par hundre tusen fra eller til tror jeg ikke utgjør så mye da den tid kommer ;)
User avatar
den lave rytter
Posts: 14
Joined: 01 Dec 2016, 15:39

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by den lave rytter »

Jan-Ivar wrote:Har 3 sykler en er ned betalt de to andre har jeg MC lå på i fra Santander.
Valgte det for å slippe å dra sykklene inn i huslånet. det gjør ting så mye enklere hvis man skulle være uheldig å gå å en smell
og samboer skapet skulle ryke.

Den hadde jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt. Er nå også gansek nylig singel, men det hadde vært pes å skulle krangle om sånt attpåtil! Er ikke santander temmelig dyrt? Synes ikke jeg ser den store forskjell (i pris) på en del mc-lån og sammenligning av 'vanlige' forbrukslån - men det er kanskje også fordi jeg mest har sett på muligheten for veteransykkel :-)
Last edited by den lave rytter on 25 Jan 2017, 10:46, edited 1 time in total.
User avatar
den lave rytter
Posts: 14
Joined: 01 Dec 2016, 15:39

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by den lave rytter »

kane wrote:
mustang wrote:Det er riktig måte å gjøre det på. Lån på huset og bruk penger og ha det godt mens du lever og drit i de som kommer etter deg. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeg regner med at datteren min unner meg å leve godt og foreløpig er huset verdt dobbelt så mye som lånet så et par hundre tusen fra eller til tror jeg ikke utgjør så mye da den tid kommer ;)

Så lenge huset er mere verdt enn lånet går det nok bra ;-) Ungene må jo lære å jobbe for maten óg! Ja, den der med huslån er ofte oppe, men jeg synes også det blir vel dyrt om man tenker på totalutgiften over nedbetalingstiden selvom renten umiddelbart er lavere. Dessuten er det jo temmelig sjeldent at folk kjører rundt på samme sykkel i 20-30 år,og da betaler man i realiteten for noe man slett ikke eier/bruker lenger.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by Jan-Ivar »

MC-lån via Santander eller andre tilsvarende låneinstitusjoner har nok høyere rente en det man får på huslånet, men om man regner ut hva man
betaler totalt tror jeg ikke forskjellen er så stor.
Om låne summen er 100000 og renta er 12% på år,eller om lånesummen er 100000 med 2,5% rente på 30 år spiller vel liten rolle.
Tror nok løsningen med huslånet blir dyrer i lengde. fordelen med å ha det inkludert i huslånet er jo at det ikke finnes noen pant i kjøretøyet.
om ca 3 år er jeg gjeld fri på alle 3 sykklene min å da kan jeg ta opp lån på en ny, drømmen er jo å skaffe seg en stivramme chopper også.
mye annet på to hjul som er moro også.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by kane »

Det dere glemmer her er jo at sykkelen er like mye verdt om den er i et huslån, sykkellån, forbrukslån eller er betalt med kontanter. At huslånet betales ned senere gjør jo at sykkelen totalt blir dyrere selv om renta er lavere men, det er ingen bank som sier at du ikke kan betale ned huslånet fortere enn nedbetalingsplanen sier. Så hvis man er veldig ivrig på å bli gjeldfri, som forrige generasjon var, men synes 12-15% rente er i overkant er det jo bare å lage sin egen nedbetalingsplan på si, 3-5 år på det sykkelen kostet har man fortsatt et billigere lån. Og som sagt innledningsvis, betalingsformen har ingenting å si for verdien på sykkelen så når man ev selger trenger man jo ikke drikke opp pengene man fikk for sykkelen...
Så det ;-)
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Finansiering av nye sykler - uvitenskapelig rundspørre

Post by mustang »

Ja her ble det sannelig litt diskusjon og da er det som om forumet er på gli igjen. Poenget mitt med dette svaret er at det er mange pensjonister som låner på huset og lever godt på sine eldre dager, noen kjøper leilighet i syden , noen reiser mye og noen kjøper bil eller mc. Jeg mener: Når man har jobbet i over 50 år og er pensjonist så hvorfor ikke unne seg litt ekstra selv om en har en brukbar pensjon? Er det noen vits i å spare og overlate alt til etterkommere ? Huset får de uansett og litt gjeld med på kjøpet. Nå er ikke jeg av den typen som må ha en ny eller nyere brukt HD hvert 3dje år. Regner med at den jeg har går så lenge jeg kommer til å kjøre for kosens skyld. Er snart 70 så regner med å kjøre noen år til ( kanskje 5-6 ) Det er mitt syn og andre har sikkert andre meninger og det er helt greit for meg. :D :D :lol: :lol: :lol: :o :o :roll: Lykke til til alle.
Post Reply

Return to “Harley-Davidson ønskes kjøpt”