chopper

Panhead
User avatar
pannechopper
Posts: 63
Joined: 06 May 2010, 23:15

Re: chopper

Post by pannechopper »

hehehehehehehehe er det noe rart jeg kjører panne hehehehehehehehe for noe sånn skitt som det finnes ikke på gammla :-)))))))))
Be a Man ride a Pan
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: chopper

Post by Jan-Ivar »

pannechopper wrote:hehehehehehehehe er det noe rart jeg kjører panne hehehehehehehehe for noe sånn skitt som det finnes ikke på gammla :-)))))))))

ser den.
det næørmest ejeg kommer elektonikk på min gamel shovel er tennings anlegget.

Det har seg nå sånn å det kommer til å fortsette å være sånnat jo mer mekanisk ting jo bedre funker det.
eøektroikk er vel å bra det men nmår det svikter så erdu hjelpe løs.

jeg har ingen betenkelig heter med å anbefale folk å kjøpe gammal Harley.
det handle rom entusiasmen på ett annet nivå. men for å holde på med gamel ting kan man ikke ha mer en 2 tommeltotter og
bør nok ha en lite mekanikke ri magen.
hvi sdu har 10 tommeltotter eller mer og over hode ikke veit opp og ned på en skift nøkkel kan nok en ny 2011 modell med service avtale og en skikkelig veihjelps avtale være på sin plaSS
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: chopper

Post by Erlend »

Fordeler og ulemper i begge ender, slik jeg ser det. I teorien er en "ny" motor bedre konstruert enn en "gammel" motor. Høyere presisjon, bedre legeringer, mere ooomph - slike ting. Hadde det ikke vært tilfelle, hadde det vel ikke vært noe poeng i å utvikle nye motorer. Samtidig er det mindre som kan gå galt på en gammel motor. Ikke en masse elektronikk og annet crap man må være ingeniør for å forstå og dataprogrammerer for å reparere. Lettere å fikse sjæl. Mindre behov for spesialverktøy og -kompetanse. Eller avbitertang, som i Coldmans tilfelle.

Jeg har ca 4 tommeltotter, og har derfor funnet det som kan se ut som en mellomløsning: En "gammel" TC med gasser istedet for EFI. I teorien det beste fra to verdener: ny motor med lite elektronikk. I praksis... vel, jeg har ikke hatt noen problemer jeg ikke har kunnet løse med et fastnøkkelsett, noen unbrakonøkler og etpar skrujern - ennå.
Keep the rubber side down!
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: chopper

Post by BikerEva »

Den lille elektronikken jeg hadde i min -86 sportster kortsluttet i et lyskryss....For ikke å snakke om alle tenningsmodulene jeg byttet :D
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: chopper

Post by Coldman »

Jeg ser egentlig ingen grunn til å stille gammelt og nytt opp mot hverandre. Det er to forskjellige verdener. Greia mi med sidestøtta er selvfølgelig ikke nok til å dømme EFI osv nord og ned. Saken var enkel å løse og jeg skrev nå mest om dette for morro skyld. Det hadde jo egentlig ikke noe med motoren å gjøre.

En moderne HD-motor med EFI ser ut til å være fullstendig uproblematisk. Prinsippet er jo akkurat det samme som før i tiden. Det er bare det at EFI krever litt mer informasjon fra motoren enn det en forgasser gjør. Liker man ikke EFI, kan man bare skru på en forgasser - men hvem i huleste skulle ønske å gjøre noe slikt????

Gamle motorer har en sjarm som er veldig tiltalende, men jeg er ikke i tvil om at en moderne HD-motor skaper færre engstelser enn en med gammel teknologi. Jeg vil ha en hver.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: chopper

Post by Guffen »

Coldman wrote:Jeg ser egentlig ingen grunn til å stille gammelt og nytt opp mot hverandre. Det er to forskjellige verdener. Greia mi med sidestøtta er selvfølgelig ikke nok til å dømme EFI osv nord og ned. Saken var enkel å løse og jeg skrev nå mest om dette for morro skyld. Det hadde jo egentlig ikke noe med motoren å gjøre.

En moderne HD-motor med EFI ser ut til å være fullstendig uproblematisk. Prinsippet er jo akkurat det samme som før i tiden. Det er bare det at EFI krever litt mer informasjon fra motoren enn det en forgasser gjør. Liker man ikke EFI, kan man bare skru på en forgasser - men hvem i huleste skulle ønske å gjøre noe slikt????

Gamle motorer har en sjarm som er veldig tiltalende, men jeg er ikke i tvil om at en moderne HD-motor skaper færre engstelser enn en med gammel teknologi. Jeg vil ha en hver.
Amen!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: chopper

Post by Jan-Ivar »

Noen liker mora andre liker dattra, mens noe deler Ole Brums livsyn. Jatakk begge deler.

når man holder på med nynmodrene biler med all mulig fancy elektronikk hele dagen
blir ikke det hobbyen. jeg koser meg med å fikle med gamle otorer og teknikk på fritia.

vi har ale forskjelige former for entusiasme.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Simon
Posts: 44
Joined: 21 Mar 2010, 23:03

Re: chopper

Post by Simon »

Her har det kommet mange svar og meninger siden sist jeg sjekka :)
Jeg skrev innlegget mest for å få vite om det var noen konkrete feil/mangler man skulle vite om ved kjøp av panhead.
Men er jo artig med folk sitt syn og meninger om ting og tang :lol:

Har desverre ikke handla panhead enda. Men tenker det kommer en til sommeren.
Å det gler jeg meg til!!!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: chopper

Post by Jan-Ivar »

det er bare å handle.

står vel en pent oppbygd sykkel til salgs på finn, for under 100 laken. burde vel vær enoe
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Simon
Posts: 44
Joined: 21 Mar 2010, 23:03

Re: chopper

Post by Simon »

Ser at jeg startet denne tråden i 2010.
Men jeg handlet faktisk ikke noen panhead før i går :shock:
Men nå står den i garasjen. En 1957 FLH, en skjelden sak som er laget under 200 eksemplar av.

Det er 4 år siden jeg søkte etter "chopper". Lysten forandrer seg med tiden.
Nå er det "bobber" jeg sikler etter. Så det vart en tilnermet original sykkel jeg handlet.
Det er byttet sete, eksos, lakket felger og uoriginal fremlykt. Men alle originaldeler følger med.
Ellers blir det og bruke den som den er i sommer. Lære seg og kjenne sykkelen.
Så blir den bygget om til bobber neste vinter.

Men har ikke tenkt og kutte i ramma. Og alle originaldelene skal legges på hyllen.
Da har jeg vertfall mulighet for å sette den tilbake til original tilstand om det skulle være aktuelt en gang i fremtiden :)

Slenger ut bilde senere 8-)
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”