Aladdin Oil

Shovelhead
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Aladdin Oil

Post by Assman »

Haubokk wrote:Takk for svar.
Jeg ser ikke det store problemet egentlig med å bruke syntetisk olje.
Det som er viktig er oljens viskositet. En mineraloljes viskositet vil endre seg betraktelig ved temperaturendringer; den tyktflytende 20W50 blir tynn og lettflytende ved driftstemperatur. Det spesielle med syntetisk olje er at denne i mye større grad beholder sin viskositet ved temperaturendringer. Ved bruk av syntetisk olje; burde man velge en annen og tynnere olje enn 20W50?

Vi får se hva jeg fyller på tanken, så lenge det smører så er det vel greit :err:
Nei, jeg mener du ikke må bytt viskositet. Den angir viskositeten til oljen ved drift, ikke viskositeten oljen har på flasken i garasjen om vinteren, hvis du forstår.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Aladdin Oil

Post by Jan-Ivar »

bruk ikke noe tynnere en 20W/50 olje.
husk på at vi kjører med luftavkjølte motorer. en luftavkjølt motor har styørre varme svingninger en en vannavkjølt motor.
vannavkjøte motorer har en termostat som og ei kjølevifte styrer temperature og holder den relatvit stabil på rundt 92 grader.

en luftavkjølt motor har varme svingninger som tilsvarre mengden luft som sirkulere rundt den. når du ligger på landeveien i javn hastighet strømmer det mye luft rundt motoren som kjøle den ned. kjører du i byen derimot blir lyftstrømmebn lavere og temperaturen stiger.

syntetisk olje holder nok en jevnere viskositet men den blir tynnnere når den blir vanrm den også.
20W/50 olje tåler mer varme sommrs tid en den 10W/40 gjør. mens 10W/40 olja tåler lavere vinmtertemperaturer før den blir seig.
du må gjerne kjøere syntetisk olje men. å kjøre på noe tynnere en 20W/50 olje i en luft avkjølt HArely Davidson motor er for meg for å si det rent ut idiotisk.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Haubokk
Posts: 23
Joined: 07 Jan 2011, 18:56

Re: Aladdin Oil

Post by Haubokk »

Endte opp med dinosaurolje fra Elf, både på motor og gear :err:
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Aladdin Oil

Post by Jan-Ivar »

20w50 olje er hav som blir anbefalt i manualenm men det er sikkert bare tull det som står der.

husk nå på at du har en gammel motor som er luftavkjøt. det krever mer av olje en om den hadde vørt vannavkjølt. en vannavkjølt motor har ebn jevnere arbeibs temperatur en det vårt luft av kjølte har.
det er også en av grunnene til at det skal brukes 20w50 olje
'
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”