Aladdin Oil

Shovelhead
User avatar
Haubokk
Posts: 23
Joined: 07 Jan 2011, 18:56

Aladdin Oil

Post by Haubokk »

Jeg har ikke tilgang på Ben Redik Fy Fasans Aladdin Oil :err: så jeg lurer på hvilken olje som anbefales.

Har de siste sesongene holdt meg til importvaren Revtech 20W50. Dette er jo ei mineralolje, enkel og visstnok ikke av de med best smøreegenskaper. Ved bytte er jeg klar over at viskositeten må overholdes, men spørsmålet er hvilket merke? Mineral eller syntetisk?

Nyere todunkere fra HD benytter seg av syntet, men hva med Shovel?
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Aladdin Oil

Post by Assman »

Man kan vel si på et generelt grunnlag at syntetolje er bedre en mineralsk. Bl.a. har den en bedre evne til og frakte bort varme og den tåler også mer varme før den forringes. Så hvis det ikke er spesielle behov en Harley har utover riktig viskositet vil jeg si at du burte velge syntetisk olje.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Aladdin Oil

Post by Jan-Ivar »

Glem synteiske oljer i gamle motorer.
det gjelder ikke bare Harley motorer men også gamle bil motorer.

syntetiske oljer er mer tynt flytende en mineralske oljer. der renner dermed fortere av spesielt deler som ikke er trykk smurt er utsatte når olja blir for tynn som f.eks Kam nokkeneog løfterne. kontat flatene på støtsetngene og vipperarmene +++
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Aladdin Oil

Post by Erlend »

Dette er vel bare en myte? En mineralolje og en syntetisk olje med samme viskositetsnummer (f. eks. SAE 40) har samme viskositet, og er dermed like tynt- eller tyktflytende. Generelt sett vil jeg påstå at syntetisk olje alltid og uansett er bedre enn mineralolje, pga færre urenheter, høyere temperaturtoleranse, bedre smøreevne og at den beholder egenskapene lengre.

Når vi "vet" at gamle motorer kan begynne å lekke ved overgang fra mineralsk til syntetisk olje, er dette ikke fordi den syntetiske oljen er tynnere, men fordi pakninger og olje i enkelte tilfeller reagerer kjemisk med hverandre. Det samme skjer like gjerne om man går fra syntetisk til mineralsk. Eller fra en type mineralsk til en annen. Eller det trenger ikke å skje i det hele tatt. Uansett er vel problemet pakningen, ikke oljen...
Keep the rubber side down!
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Aladdin Oil

Post by Qonrad »

Hver gang olje spørsmålet dukker opp, er det hundre forskjellige meninger om hvilke som er best.

Jeg har bestemt å gjøre det enkelt for meg selv. Siden det ikke er den største utgiftsposten, kjøper jeg Harley eller Motor Factory olje som er beregnet for Harley, og skifter etter boka.

Siden min begynner å dra på åra, kjører jeg på 20-50 mineral, av de årsakene som Jan-Ivar nevner.
Nytt av året har jeg kjøpt en "Scavenger" som får pumpet ut den siste oljen i sumpen, som kan bli helt opp til 0,8 ltr.

Scavenger : http://www.youtube.com/watch?v=ywZG7IO700Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
kakkarn
Posts: 45
Joined: 18 Mar 2010, 15:49

Re: Aladdin Oil

Post by kakkarn »

Hva med delsyntetisk olje? Kjøpte 20w-50 semisynthetic olje i USA. Tenkte jeg skulle bruke den på Wide Gliden (Evo), men er det noen som har erfaring med den? Er jo en blanding av mineral og syntetisk olje.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Aladdin Oil

Post by Erlend »

Her har jeg ingen erfaring, så denne måtte jeg google. Jeg fant følgende på motorguiden.no:
Mange tror at Del-Syntetisk olje er noe så enkelt som en blanding av mineralolje og syntetisk olje. Dette kan være tilfelle, men er det normalt sett ikke. De fleste Del-Syntetiske oljer på markedet i dag er basert på råolje, slik mineralolje er. Forskjellen er at de er behandlet på andre og mer ekstreme måter en mineralolje, slik at både oppbygning og egenskaper minner mer om syntetisk olje. Typisk er disse oljene vesentlig bedre enn mineralolje, og det finnes eksempler på at slike oljer markedsføres som syntetisk olje.
Dette besvarer jo egentlig ikke spørsmålet ditt, men jeg tolker det dithen at delsyntetisk uansett er bedre enn ren mineralolje, og i enkelte tilfeller å sammenligne med helsyntetisk olje når det gjelder egenskaper. Men hvilke og hvordan, si det...

Her anbefaler jeg et oppslag i Sturlapedia, tror jeg. Coldman?
Keep the rubber side down!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Aladdin Oil

Post by Coldman »

Erlend wrote:Her har jeg ingen erfaring, så denne måtte jeg google. Jeg fant følgende på motorguiden.no:
Mange tror at Del-Syntetisk olje er noe så enkelt som en blanding av mineralolje og syntetisk olje. Dette kan være tilfelle, men er det normalt sett ikke. De fleste Del-Syntetiske oljer på markedet i dag er basert på råolje, slik mineralolje er. Forskjellen er at de er behandlet på andre og mer ekstreme måter en mineralolje, slik at både oppbygning og egenskaper minner mer om syntetisk olje. Typisk er disse oljene vesentlig bedre enn mineralolje, og det finnes eksempler på at slike oljer markedsføres som syntetisk olje.
Dette besvarer jo egentlig ikke spørsmålet ditt, men jeg tolker det dithen at delsyntetisk uansett er bedre enn ren mineralolje, og i enkelte tilfeller å sammenligne med helsyntetisk olje når det gjelder egenskaper. Men hvilke og hvordan, si det...

Her anbefaler jeg et oppslag i Sturlapedia, tror jeg. Coldman?
Generelt: Jeg er bare ei skravlebøtte. Det jeg sier bør oversees eller siles.

Spesielt: Det blir vel nevnt her at gamle motorer trives best med mineralolje. Det har jeg også hørt. Har videre hørt at man lettere får lekkasje med bruk av synt på gamle motorer. Var vel noe med simmeringer osv. Og når man snakker om gamle motorer, er det nok motorer av eldre dato man tenker på - ikke nyere motorer som bare har gått langt.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Aladdin Oil

Post by Jan-Ivar »

gamle motorer kanveø også bety EVO.
husk nå på at Harley har brukt den samme motor blokka fra 1970 til 1999. men noen få små endringer.

men som det r sagt så er dette og det blir en evig diskusjon. hva man velger blir til syvende og sist op til en selv.
min motor erafring sier meg at det skal brukes mineral olje.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Haubokk
Posts: 23
Joined: 07 Jan 2011, 18:56

Re: Aladdin Oil

Post by Haubokk »

Takk for svar.
Jeg ser ikke det store problemet egentlig med å bruke syntetisk olje.
Det som er viktig er oljens viskositet. En mineraloljes viskositet vil endre seg betraktelig ved temperaturendringer; den tyktflytende 20W50 blir tynn og lettflytende ved driftstemperatur. Det spesielle med syntetisk olje er at denne i mye større grad beholder sin viskositet ved temperaturendringer. Ved bruk av syntetisk olje; burde man velge en annen og tynnere olje enn 20W50?

Vi får se hva jeg fyller på tanken, så lenge det smører så er det vel greit :err:
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”