Utag ICE

User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

Jeg er stort sett 100% enig med deg Guffen. Men det at du og jeg ikke synes det er et vanskelig tema betyr ikke at ikke andre kan synes at det er det ;-)
Tror ikke helsepersonell leter etter noe som helst. Men det handler vel mer om å synliggjøre sitt standpunkt. Og da mener jeg også at man skal snakke med sine nærmeste om hva man selv ønsker. På et donorkort skriver man navn og telefonnummer til de man anser som sine nærmeste pårørende som man allerede har informert om sitt ståsted.
Det gir mindre rom for tvil når det gjelder.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re:

Post by Guffen »

Scirocco wrote:Jeg er stort sett 100% enig med deg Guffen. Men det at du og jeg ikke synes det er et vanskelig tema betyr ikke at ikke andre kan synes at det er det ;-)
Tror ikke helsepersonell leter etter noe som helst. Men det handler vel mer om å synliggjøre sitt standpunkt. Og da mener jeg også at man skal snakke med sine nærmeste om hva man selv ønsker. På et donorkort skriver man navn og telefonnummer til de man anser som sine nærmeste pårørende som man allerede har informert om sitt ståsted.
Det gir mindre rom for tvil når det gjelder.
Jeg er bare en smule uenig i det offentlige sin tilnærming til temaet. Man henter seg et pappkort og skriver navnet sitt på, og så er liksom alt ok. Det bør være et tema og pensum mange steder. Barnehage, skole, førerkort, militæret, legekontroll, idrettslag osv. Det er jo et samfunnsgode, ikke et personlig forhold. Hvis man redder livet til en annen person sparer man samfunnet for titalls milioner.
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

Men det offentlige har ikke noe med dette å gjøre.
I Norge er det et bevisst valg at det ikke skal være et offentlig register. Så vidt jeg vet er det bare ett land i europa som har et slikt register. Og de har blant de dårligste statistikkene på organdonasjon.
I Norge oppfordres du til å ta et bevisst valg og ved at du må/ kan skaffe deg et donorkort og at du sammtidig oppfordres til å diskutere dette med de du fører opp som nærmeste pårørende.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Post by Guffen »

Det offentlige har jo i aller høyeste grad noe med dette å gjøre. Det er bl.a. rikshospitalet som står bak. Det er jo ingen private som har interesse av at du og jeg er villige til å donere.
Det har vært et offentlig godkjent donorregister i Norge som ble skviset og bløffet bort fra jordens overflate. Det var noen som ønsket bevilgninger til sin sykehusavdeling.
Post Reply

Return to “Klær, hjelmer og annet personlig utstyr”