Utag ICE

Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Utag ICE

Post by Hanlucky »

Er det noen av forumfolket som kjører med en slik en ???
http://www.utagice.com/acatalog/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har akkurat bestillt meg en slik en med halslenke. :)
Fikk samtidig gravert inn mitt navn og telefon til pårørende. Prisen kom på kr 262,- levert i postkassen her hjemme.
Personlig synes jeg den er bra for egen sikkerhet hvis ulykken skulle være ute.

Fås som armbånd/halslenke/kredittkort.
Raskere enn sin egen.....
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Utag ICE

Post by tutte »

Nei, jeg er mere tilhenger av å tatovere personnummeret i strekkode i nakken eller andre steder. En kompis av meg hadde det på overarmen. :?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Utag ICE

Post by Guffen »

tutte wrote:Nei, jeg er mere tilhenger av å tatovere personnummeret i strekkode i nakken eller andre steder. En kompis av meg hadde det på overarmen. :?
Er helsevesenet oppsatt med strekkodeleser også? Hvorfor ikke personnummeret med tall?

Er det noen som VET hva ambulansefolkene faktisk trenger, eller hadde satt pris på å finne? (utenom pust og puls) Er personnumeret til noe hjelp, blodtype, nærmeste pårørende? Noen som kjenner noen som vet noe?
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

Jeg tror aldri du vil treffe en ambulansesjåfør som noen gang har prioritert å ringe dine pårørende ved en ulykke. De aller fleste sykehus i verden har relativt gode kunnskaper om å hente ut blodtype osv. Og de aller fleste av oss har godkjent legitimasjon med oss når vi ferdes i trafikken.
Det er vel så vidt jeg vet politiet sin jobb å finne våre pårørende og jeg er relativt sikker på at de har gode rutiner og verktøy for å finne den informasjonen de trenger dersom du ikke er i stand til å gjøre rede for deg etter en ulykke. Og skulle det være sånn at du ikke har legitimasjon på deg vil nok kjøretøyets registreringsnummer gi noen hint om hvor man skal begynne å lete.
Det man derimot burde ha med seg, dersom man skal tenke "worst case senario", er donorkort.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re:

Post by Guffen »

Scirocco wrote:Jeg tror aldri du vil treffe en ambulansesjåfør som noen gang har prioritert å ringe dine pårørende ved en ulykke. De aller fleste sykehus i verden har relativt gode kunnskaper om å hente ut blodtype osv. Og de aller fleste av oss har godkjent legitimasjon med oss når vi ferdes i trafikken.
Det er vel så vidt jeg vet politiet sin jobb å finne våre pårørende og jeg er relativt sikker på at de har gode rutiner og verktøy for å finne den informasjonen de trenger dersom du ikke er i stand til å gjøre rede for deg etter en ulykke. Og skulle det være sånn at du ikke har legitimasjon på deg vil nok kjøretøyets registreringsnummer gi noen hint om hvor man skal begynne å lete.
Det man derimot burde ha med seg, dersom man skal tenke "worst case senario", er donorkort.
Svært enig med deg. De som er akuttmedisinsk personell bryr seg ikke med byråkrati. De gjør sin jobb helt greit uten å vite hvem de jobber med.

Men, hva gjør de med donorkortet? Det blir ikke spørsmål om donasjon før du har blitt stabilisert på et av de få donorsykehusene, og erklært klinisk død. Da er de uansett pliktig (ikke juridisk, men i praksis) til å spørre nære pårørende. Og da bør diskusjonene og konklusjonen være unnagjort i god tid før ulykken.
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Utag ICE

Post by Bernt »

Det er vel i første omgang blodtype som er viktigst å få på plass, der man har vært ute for en ulykke hvor en har mistet mye blod. Forsvaret har følgende merking på personell, enten puss, minus eller null (+,-,0)
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Utag ICE

Post by TCB »

Kanskje lurt for de som har allergier, sukkersyke og andre ting som kan påvirke diagnosen som gjøres. :P
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Utag ICE

Post by Retroboy »

Snakket akkurat med en en kjent som kjører ambulanse, de bryr seg lite om blodtype og slik, de er mer opptatt av å gjøre fysisk undersøkelse, få av klær og hjelm, stoppe blod, sjekke signaler for innvendig blødninger og stabilisering.

I tillegg er det viktig å få vite hvor mange kontaktpunkter motorsyklisten har vært borti under ulykken, type, bakenden på bil også i autovern og til slutt i et tre osv..

Blodtype bryr de seg som sagt ikke noe om siden dette ikke er noe de gjør noe med og de fleste får blodtype 0 først dersom de har mistet mye blod, men det er først på sykehus/legevakt.

Og ikke minst så er det viktig at man blir på åstedet selv om man ikke føler seg alvorlig skadet, slik at man ikke stryker med hjemme i sengen!!

Det greieste er navn og fødselsdato samt nærmeste pårørende!
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

@Guffen
Dette med organdonasjon er et vanskelig tema. Både for pårørende og ikke minst for helsepersonell.
Dersom du har et donorkort på deg gjør det kanskje jobben enklere for den som må ta opp spørsmålet. Og ikke minst for de pårørende.
Jeg har i tillegg fortalt mine pårørende at jeg ønsker å donere organer om det noen sinne skulle bli aktuelt.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re:

Post by Guffen »

Scirocco wrote:@Guffen
Dette med organdonasjon er et vanskelig tema. Både for pårørende og ikke minst for helsepersonell.
Dersom du har et donorkort på deg gjør det kanskje jobben enklere for den som må ta opp spørsmålet. Og ikke minst for de pårørende.
Jeg har i tillegg fortalt mine pårørende at jeg ønsker å donere organer om det noen sinne skulle bli aktuelt.
Jeg er ikke enig i at det er et vanskelig tema. (Med all mulig respekt for de som har stått mitt oppi det). Man kan gjøre det vanskelig ved å utsette pratingen om det. Det er uvitenheten og usikkerheten som gjør det vanskelig. Det kan man i stor grad eliminere ved å prate med sine nærmeste om temaet, gjentatte ganger, og gjøre det klart hva man selv ønsker, OG spørre hva de pårørende ønsker for sin del, hvis det er de som blir utsatt for ulykke. Jeg mener fremdeles at kortet i seg selv ikke har NOEN betydning når ulykken er ute. Det er samtalene i forkant som er viktigst.

Leter helsepersonellet faktisk etter et donorkort?
Post Reply

Return to “Klær, hjelmer og annet personlig utstyr”