E- eller DOT-merking?

Post Reply
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

E- eller DOT-merking?

Post by Nostalgia »

Man lærer/får det inn med sleiv at man ved mc-kjøring skal ha på seg godkjent utstyr, derav hjelm som er E/CE-merket.
Det er da for at den skal være godkjent ifølge krav fra forsikringsselskap osv..
Men, hvordan blir konsekvensene hvis man smeller og man har på seg en hjelm som kun er DOT-merket? Eller enda verre, hverken E- eller DOT-merket?
Og er det noe som faktisk blir undersøkt i slike tilfeller hvor forsikringen spiller inn og det er personskade?

Er veldig sugen på å kjøpe meg en halvhjelm av typen Davida (selges på Lazy) eller en hjelm av typen Biltwell, men disse er ikke merket på noe vis hvis jeg ikke tar feil,
Men vet ikke om det er verdt det hvis det skulle vise seg at prisen blir for stor hvis ting først skulle skje..

Noe som har noen kunnskaper om dette som kan opplyse meg?
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: E- eller DOT-merking?

Post by chrissenator »

Nostalgia wrote:Man lærer/får det inn med sleiv at man ved mc-kjøring skal ha på seg godkjent utstyr, derav hjelm som er E/CE-merket.
Det er da for at den skal være godkjent ifølge krav fra forsikringsselskap osv..
Men, hvordan blir konsekvensene hvis man smeller og man har på seg en hjelm som kun er DOT-merket? Eller enda verre, hverken E- eller DOT-merket?
Og er det noe som faktisk blir undersøkt i slike tilfeller hvor forsikringen spiller inn og det er personskade?

Er veldig sugen på å kjøpe meg en halvhjelm av typen Davida (selges på Lazy) eller en hjelm av typen Biltwell, men disse er ikke merket på noe vis hvis jeg ikke tar feil,
Men vet ikke om det er verdt det hvis det skulle vise seg at prisen blir for stor hvis ting først skulle skje..

Noe som har noen kunnskaper om dette som kan opplyse meg?

Veldig interressant problemstilling du tar opp, kjører selv med en Bandit hjelm som er DOT men ikke ECE merket..

Kikket litt på div hjelmer og fant at det er muligens slik at DOT merkingen har sine ECE ekvivalenser.
Det er en del hjelmer som er DOT approved i USA og samme hjelmen, merke, spesifikasjon har et eget ECE merke her i EU.
Ikke det at jeg skal påstå at det er slik at DOT har sitt motsvar i en ECE merking men det virker slik og jeg NEKTER å tro på de som hevder at feks Schubert, Arai, AGV, Shoei osv lager en hjelm som er ihht DOT standard og en egen som er ihht ECE og selges på hver sitt kontinent :noNy:

Så hva som skjer om uhellet er ute?. Har du hjelm på så er jo det best, har du en ikke godkjent hjelm uten DOT ECE er det jo litt kjiperen og sånn generelt så er det jo hodet den skal beskytte, kan man få noe som er godt nok?.
Er hjelmen DOT eller ECE merket er man sikker på at det er en hjelm med et visst minimum av beskyttelse og det er god beskyttelse.
Forsikringsselskapene og biltilsynet vil kunne påpeke en ikke godkjent hjelm, i en erstatningssak vil du stille svakt om hjelmen IKKE er etter forskriftene, dvs avkortningsgrunnlag.

Leser du denne tråden så ser du at noen kjøper en hjelm for halve prisen på nett(USA) av hva en identisk ECE merket hjelm fra EU - river av DOT merkingen og kjører, skjer det noe så må forsikring og vegvesen - politi gå utifra at det er en ECE merket hjelm, vel her må en bruke sunt bondevett og velge selv..

Her er en tråd som tar for seg litt av problemstillingen: http://bike.no/forum/thread.php?t=23300
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: E- eller DOT-merking?

Post by Coldman »

Hvis du bryter Kjøretøyforskriftene (som er en forskrift til Veitrafikkloven) kan de selvfølgelig få følger, f.eks. avkorting ifbm forsikringsutbetaling hvids du blir skadet.
Ved kjøring (utenom på parkeringsplass, bensinstasjon mm) skal du bruke godkjent styrthjelm. Definisjonen er klar. Hjelmen skal være E-merket og merket skal være sydd fast.
Slik ser det ut:
hjelm.jpg
Har hjelmen vært utsatt for kraftig støt skal den kasseres selv om det ikke er synlige skader på hjelmen. I sin ytterste konsekvens kan også det å bruke en hjelm som burde vært kassert, føre til avkorting.

Jeg har aldri hørt om at noen har fått avkorting for at en hjelm ikke var godkjent. Spørsmålet er vel om hva som kan bevises, hvilke skader man har fått osv. Selv tar jeg sjansen på å kjøre med en ikke-godkjent hjelm. Kanskje dumt ifbm forsikring, men sikkert dummer hvis jeg krasjer.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Klær, hjelmer og annet personlig utstyr”