Lettvekts telt

User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Lettvekts telt

Post by kane »

Jeg har gått noen runder med telt....

Startet med et nødkjøp da det viste seg at teltet jeg hadde brukt da jeg drev med bil og kjørte sånn til treff var aaaaltfor stort til å bli med på noe sykkel. 16kg, 1 meter langt og en halvmeter i diameter. Endte opp med Biltema sitt minste og billigste telt, i ettertid døpt til "Drammensveien 1B" som jeg brukte på div. treff den sesongen. Noe planlegging må man regne med med et sånt telt, f.eks. om det er lettest å rygge inn når man skal legge seg eller ut om morgenen. Å snu seg kommer ikke på tale. Man blir etterhvert ekspert på å kle av og på seg liggende på bevegelig underlag og sånne telt burde egentlig vært utstyrt med videokamera i taket for det kunne blitt mye underholning av sånt :)

Jeg avanserte så til et HD Camp, kjøpt på rot på HDOCN treff på Frya. Jeg fikk instruksjoner i hvordan å ta det ned, betalte og så var de borte. Vel, teltet kom i posen sin det og ble pakket på sykkelen til ei venninne som skulle hjem igjen, hun fik med seg teltet til kompisen også da vi skulle videre på ferie hos venner og ikke trengte telt lengre. Resten av den sesongen gikk med i hytte på treff før Rally Nordvest. Da vi kom så langt at vi skulle sette opp teltene ver det køl mørkt! No problemo, jeg kan sette opp mitt i blinde, på 30 sekunder (jeg har aldri satt det opp før, bare tatt det sammen, en gang) Resultatet var 3 blødende fingre før teltet kunne brukes. De hurtigklemmene klemmer innmari hardt når de er på litt feil sted! Men teltet kom opp og ned igjen og har vært litt i bruk mellom hytteturene.

Forrige sesong startet uten sykkel og da jeg vel fikk hjem den fra USA så jeg med en gang at hurtigteltet ikke ville få plass. Det er langt og tynt og jeg så liksom ikke helt for meg å ha en drøy meter liggende på toppen av skiboksa så jeg begynte å kikke etter telt. Eller, dvs. jeg så en annonse fra GMax om kjempetilbud på alt, deriblandt Lavo (jeg vet det ikke skrives sånn, men la oss drite i det akkurat nå og kalle det lavo, ok?? ) Jeg dura inn og fikk en sånn 8-10 manns sak, med bunn for under 3000 kroner. I tillegg går både lavo og bunn i ene sideveska og jeg setter den opp på 5-10 min om jeg er alene. Det største plusset med lavo kontra nesten hvilket som helst telt det er fornuftig å ta med seg på motorsykkel er at du kan stå og bevege deg komfortabelt i en lavo, henge opp klær, dra inn sykkelˋn om du vil :) Men den pakkes lettest av 2.

Jeg vil si at kjører du en del på treff, drikker en del på treff, kommer seint og drar i siste liten er et sånt HD Camp telt eller tilsvarende midt i blinken, ihvertfall om du kan pakke en drøy meter i høyden på en sissy elns.
Liker du å ha det romslig og komfortabelt er det ingenting som slår en lavo i pris/størrelse/vekt/enkelhet pr. kubikkmeter.
Er du singel og planlegger å forbli det, eller er veldig liten er Biltemas minste treffbolig det optimale valget for deg ;)
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Lettvekts telt

Post by Erlend »

Selv har jeg pælma teltet og forlatt bakken:
Erlend på tur i skævven
Erlend på tur i skævven
Skjermbilde 2014-05-14 kl. 20.52.30.png (472.17 KiB) Viewed 5575 times
I år kan bakken i steinbruddet til Hydra være så ujevn, våt og steinete den bare vil. Jeg kommer uansett til å sove mykt og tørt.
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lettvekts telt

Post by tutte »

Jeg har kikket endel på disse "hengekøyene med myggnett og tak", tenkte å skaffe meg og ha med i tilfelle bakken er som på Griserally, steinete og våt.
Hva slags type og pris er dette du har kjøpt?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Lettvekts telt

Post by Erlend »

Jeg har en Warbonnet Blackbird XLC (http://www.warbonnetoutdoors.com/blackbird-xlc/). Har bare sovet en natt i den foreløpig, men det frister helt klart til gjentagelse. Kjempekomfortabel, etter noen innledende justeringsrunder. Kommer til å være fast inventar i sekken både når jeg skal på treff og når jeg skal på fisketur framover. I tillegg til Blackbirden kjøpte jeg en forholdsvis stor presenning, også hos Warbonnet Outdoors, og en såkalt "3 season underquilt" (isolasjon - hengekøyer kommer med sine helt egne termiske utfordringer) fra Arrowhead Equipment. Alt i alt endte jeg opp på ca 4 laken, inklusive norsk moms og tollbehandling.

Et rimeligere alternativ, som også er å få kjøpt her hjemme, er Hennessy Explorer. Den kommer komplett med tak, og blir din for 1700 spenn hos Skittfiske.no. I tillegg trenger du noe å isolere bunnen av hengekøya med, men her kommer du i utgangspunktet langt med et godt liggeunderlag.

Mer info her: http://theultimatehang.com/hammock-camping-101/. I tillegg kryr det av videoreviews av både Blackbirden og Exploreren på YouTube.
Keep the rubber side down!
Post Reply

Return to “Klær, hjelmer og annet personlig utstyr”