Kjørebriller for oss med dårlige øyne

User avatar
Fredrik75
Posts: 46
Joined: 10 Mar 2010, 23:17

Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by Fredrik75 »

Heisann!
Jeg har nylig fått meg briller (bikker snart 40) og i den forbindelse lurer jeg på om noen av dere vet om og dermed kan anbefale noen kjørebriller som er romslige nok til å passe over synsbriller av normal størrelse?
2013 Dyna Street Bob
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by Jan-Ivar »

Har lenge leita etter det samme selv uten å finne noe som passa eller så normalt ut. er snart halvveis til 90 men har brukt briller fra jeg var 7 år.
valgte i år å prøve kontakt linser.
dette fungere helt utmerket. det bleplutseig enkelt å skifte mellom mørka gule eller klare glass på kjørebrillene. kjøpte CAT vernebriller hos Clas Ohlson. de fåes som sota. gule og klare. en annen fordel er at de er splint sikkre noe de færreste sol briller er.

jeg er heldigvis langsynt så jeg ser klart selv ute briller men man har fortsatt dårligere syn uten korreksjon. valge ble å kjøre med briller for å se bra og samtidig bli blenda av sola elelr å bruke solbriller og heller se litt dårligere.

med linser kan jeg kombinere begge fordelene. se bra uten å bli blenda av sola
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by mustang »

Jeg er også langsynt og bruker progressive glass så det ble et par nye med farvet glass ( solbriller med styrke ) og jeg bruker mest helhjelm. Har forøvrig glass som skifter farge til daglig ,men det gjør de ikke inne i hjelmen ( bilen ) så de må brukes når det er mørkt ute. Ellers er det også et problem med progressive når det er mørkt og lys fra motgående trafikk. Og samme problem når man også kjører bil. :roll: Har satt på tre rader med sort tape øverst på visiret som er utmerket mot lav sol.
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by sindbad »

Jeg bruker til daglig progressive briller, men er innenfor kravet til å kjøre uten. Når jeg skal lese derimot trenger jeg glass.
Etter en del prøving kom jeg over bifokale solbriller fra Velodrom til 220 kr. Fargen på glassene er lys rødbrune og er for meg bedre enn
mørke glass. Ikke noe problem å kjøre mot sola, og slipper å fikle med å ta dem av eller å se over når jeg kjører i tunneller.
Dessuten er de bra å kjøre med når det begynner å mørkne fordi det virker som det er lysere enn det er i virkeligheten.

At de fingerer like bra eller bedre enn mørke solbriller har å gjøre med hvilker farger de filtrerer bort, i følge en optiker jeg var hos.
Passformen er meget bra, ikke noe trekk på øynene når jeg kjører med åpen hjelm.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by Vigdilan »

Prøv dette, anbefales av flere eg kjenner:

http://www.privatsykehuset.no/alderslangsynthet/
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by Jan-Ivar »

snakket med optikeren min om dette. En operasjon tar ikke bort skjeve hornhinner og andre små feil og den kan så vidt jeg forsto kun korrigere linsa.
så vidt jeg forsto kunne en slik operasjon kun utføres engang. mulig jeg husker feil nå.
for min del har langsynthet vært ett problem i alle ikke noe jeg har fått med alderen med andre ord.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by Vigdilan »

Optiker selger briller, og vil aldri anbefale å operere for så å miste en kunde for livet.......
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by Jan-Ivar »

sannheten er vel att synet vår er i konstant forandring. spesielt når vi blir eldre.

syns operasjon medfører alltid en viss risiko som alle andre operasjoner også gjør.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by tutte »

Min mor satt på venteværelset og leste i magasinene var inne og opererte øynene med det resultat at hun nå ikke kan lese.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Kjørebriller for oss med dårlige øyne

Post by Per-øivind »

Du kan jo kjøpe deg en halv hjelm med visir, da kan du bruke vanlige briller under når sola står på og trekke det opp når sola har tatt kvelden. Her er noen eks: http://origine-helmets.it/en/6-jet eller disse http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... /Suomy-70s
Post Reply

Return to “Klær, hjelmer og annet personlig utstyr”