Forgasser størrelse

Shovelhead
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Forgasser størrelse

Post by Jan-Ivar »

nå må jeg spørre litt for å se om det er noen kloke hoder som kon sette meg på rett spor.

jeg har holdt på med motorer i noen år og har brukt noen timer på å trimme både 2 og 4 taktere så en del kunskap sitter man jo på.

problemet er som følger.
ved på drag hører jeg veldig godt lyden i fra intaket på fprgasseren å jeg kan tydelig høre at forgasseren er noe forsto i forholdt til hva motoren behøver. hvis jeg gir for mye gass blir den bare gående å gispe i seg luft uten at det helt store skjer men hvis jeg slipper opp noe pg gir gass saktere ja da skjer det noe. motoren går som ei kule uten tendenser til å fuske eller surne så jeg vil nå tro at den er relativt riktig dysa. forgasseren er en S&S Super E med S&S manifold og teardrop luftfilter
har montert Dyna s dual fire tenning og har prøvd meg litt fem og tilbake med tennings innstillingen. uten at det gjør den helt store forskjellen. har sjekket at akselerasjon systemet i forgasseren fungere som det skal
satt å leste litt om Super E forgasseren og funnet ut at spjeld diameteren er 1 7/8 tomme elelr 47,6 mm. personlig synes jeg det virker noe stort på en 1200cc motor (jeg vet ikke om det har blitt modifisert noe på motoren)

vet at det finnes en SU konvertering å få kjøpt. noe som virker kurant da jeg kjenenr disse forgasseren godt i fra tiden jkeg jobba hos Norsk Forgasser-service.
tenker en type CV forgasser da denne typen forgassere normalt vil gi bedre gass respons en det en spjeld forgasser med aks pumpe vil gi.

noen gode tips?
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Forgasser størrelse

Post by harleyhaug »

Hallo Jan Ivar!

Jeg har prøvd et par filter så den får mere luft å det ble som natt å dag på min, spesiellt det 90 graders kneet jeg hadde før med kn filter på toppen shovelen var ikke å kjenne igjen på drakraft. leser også at på shovelen skal man ha ikke noe særlig over 1 3/4 eksos, blir visst ikke god å justere da.. vet ikke om det ordner problemet ditt men...




Tommy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Forgasser størrelse

Post by Jan-Ivar »

HMMM! kanskje jeg skulel prøve meg uten luftfilter en kort tur bare for å prøve.
har 1 3/4 eksos anlegg med "halv" dempa potter. såkalt rett igjennom potter.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Forgasser størrelse

Post by Per-øivind »

Hvis du ikke har fått orden på problemet ditt kan du se på http://www.shovelhead.us" onclick="window.open(this.href);return false; Hvis du ikke er der allerede da. Her er det mange som kjører med S&S, burde få svar på noen spørsmål der.
User avatar
Mareno
Posts: 10
Joined: 20 Mar 2010, 08:50

Re: Forgasser størrelse

Post by Mareno »

hvilken størrelse har du på dysene i forgassern?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Forgasser størrelse

Post by Jan-Ivar »

har ikek sjekka dyse størrelsen så nøye enda regner med å se over litt til vinter´n
har en mistanke om at deter en liten luftlekaje mellom innsug og topplokk.
har de gemale Shovle toppene med O-ringer. virker ikke til å være verens beste løsning
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Forgasser størrelse

Post by Guffen »

Lekkasje mellom gasser og topp avslører du med å spraye startgass på innsuget når motoren går på tomgang. Da reagerer motoren hvis det er lekkasje.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Forgasser størrelse

Post by Jan-Ivar »

OHH i know!

Motoren går å nyser en en sjelden gang i blandt noe som kan indikerre at den går formagert eller trekker falsk luft. men det er ikke konstant. hvis den trekekr falsk luft burde den ha gjort det konstant. noe den altså ikek gjør.

når jeg gir fullgass og skal f.eks kjøre forbi drar en av gårde greit nok men jeg hører et langt BØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØ ! i fra forgassseren. et virker som motoren vil mer men at den får alt for mye luft rett å slett. jeg tror ikke den går for magert. tennplluggene har fin farge og jeg har nå kjørt 10000 km på de samme pluggene uten så mye som et feil slag. hadde den gått for magert ville den ha spist tennplugger rett å slett. iukke soter den igjen helelr slik den burde gjort hvis den hadde fått for mye bensin.

jeg er rett å slett på jakt etetr en god forgasser med moindre spjeld diameter. jeg tro at problemet ligger i at forgasseren er for stor. da synker gasshastigheten for mye og motoren blir orkes løs.

så er det noen som har en god anbefaling på ett forgasser kitt som funker . S&S super E sitter på i dag.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Forgasser størrelse

Post by Per-øivind »

Jeg byttet til en CV, har ikke angret etterpå.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Forgasser størrelse

Post by Jan-Ivar »

Per-øivind wrote:Jeg byttet til en CV, har ikke angret etterpå.

tenker du da på en standard Harley CV forgasser?
hva brukte du elelrs av deler?
har etter det jeg kan se et originalt Shovelhead innsug og trngrt vrø ha rn form for adapter til CV forgasser´n. kva med S&S luftfilteret jeg har vil det passe rett på CV forgasseren elelr må jeg ut p kjøpe nytt?

har veldig sans for SU forgassere. det blri litt Old Schoiol og passer knall på en Shovelhead utseende messig.
noen som har erfaringer mwed dette forgasser oppsettet og som kan kome med noen innspill.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”