Ny forgasser

Shovelhead
User avatar
Haubokk
Posts: 23
Joined: 07 Jan 2011, 18:56

Ny forgasser

Post by Haubokk »

Hei :)
Er ny her på forumet.

Har en '83 FLHTC, Shovel med litt kvassere Crane-kammer, Dyna 2000 og en skjelvende Screamin Eagle-gasser. Gjennom sesongen utvikler jeg elefanthud på innsida av høyre kne, da jeg stabiliserer gasseren med kneet :lol:
SE-gasseren henger jo som kjent kun i gummi ved manifolden. Har et enkelt stabiliseringsstag bak gasseren, men ingen god løsning.

Videre har jeg det problemet at motoren begynner å fuske etter å ha kjørt den varm og mens jeg ligger på jevnt turtall. (dyse som er en anelse for liten?)

Tiden er derfor inne til å tenke på ny gasser. Jeg er kjent med med at mange sverger til S&S Super E. Men hva annet finnes der som er å anbefale? (liker nemlig ikke teardrop-filteret)
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Ny forgasser

Post by Per-øivind »

Hei. Hva med en CV gasser da. Bruker en på min og sjekk ut dette nettstedet hvis du ikke kjenner til det.
http://www.shovelhead.us" onclick="window.open(this.href);return false; klikk deg deretter på techical forum
og søk på CV, da får du mange svar du evt kan lure på.

Per-øivind
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Ny forgasser

Post by Jan-Ivar »

jeg kjører pr dags dato med en S&S Super E forgasser fungerr vel greit nok det.
den hoster og nyser litt på jevn hastighetn emn det kan nok være en dyse som er litt for liten.

Går selv i tanlker om å bytter fiorgasser. går stadig å sikler eter et Rivera eliminator 2 kit med en SU forgasser.
har alltid likt utseende på SU forgasserne. der har noe klassiske over seg som bare passer på en Shovelhead.
har jobbe med forgasser å kjenner såppass til SU at jeg vil si det er pålitelige og fie forgassere.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Ny forgasser

Post by Erlend »

Sitat fra siste BigTwin:
En Mikuni 48 med trakt suger i seg realt med luft, fugler og veldig små elger.
:lol:
Keep the rubber side down!
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Ny forgasser

Post by Guffen »

Erlend wrote:Sitat fra siste BigTwin:
En Mikuni 48 med trakt suger i seg realt med luft, fugler og veldig små elger.
:lol:
Nå skjønner jeg hvorfor barnehageungene går med tau mellom seg!
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Ny forgasser

Post by BikerEva »

Fnis! Hyperchargeren min tok bare linerler og humler....
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Ny forgasser

Post by Jan-Ivar »

48mm Mikuni kan fungere det.
Super E forgasseren har 1 7/8" spjeld ca 47,5mm

forgasser størrelsen styres delvi av motorens slagvolum men også max turtall.
siden være motorer har ett noe redusert toppturtall kan nok en Mikuni 42mm gjøre jobben mer en godt nok,.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Haubokk
Posts: 23
Joined: 07 Jan 2011, 18:56

Re: Ny forgasser

Post by Haubokk »

Takk for gode svar :)

Vi får se hva jeg ender opp med, syns Rivera Eliminator 2 med SU-gasser ser spennende ut.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Ny forgasser

Post by Jan-Ivar »

Haubokk wrote:Takk for gode svar :)

Vi får se hva jeg ender opp med, syns Rivera Eliminator 2 med SU-gasser ser spennende ut.

Ett slikt sett står øverst på ønskelista mi.
jag jobba en del med SU forgasser den korte tiden jeg jobbet hos Norks Forgasser-service på midten av 90 tallet.
har pgså kjørt med to SU forgassere på noen trimma Volvo. SU lager suverene forgasser som er stabile og grei å
jobbe med.
flotte å se på er de også. fordelene med SU forgassere fremfor s CV forgassere er at SU ikke har noe Membran et kan gå hull på.
at det også er en olje demper som holdernede farten på stempelet er også en stor fordel. et forgasser stempel som fyker til tops å lager en sto råpning medfører som oftest at motoren nesten dør før den tar seg opp igjen,mye på grunn av a gasshastigheten faller
for fort.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Haubokk
Posts: 23
Joined: 07 Jan 2011, 18:56

Re: Ny forgasser

Post by Haubokk »

En nærmere inspeksjon av sykkelen på ettervinteren avslørte at hub'en, belt'en og mainshaft'en var ødelagt. Dette ødela også budsjettet mitt, slik at noen ny gasser har det ikke blitt. Blir nok nødt til å leve med Keihin-gasser'n en sesong til. Sykkelen fungerer egentlig bra den, foruten manglende støtte og det faktum at den skyter og fjusker ved jevnt turtall når den er godt varmkjørt.

Noen som har peiling på hva som forårsaker dette? Er det dysa (main jet) som er for liten?
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”