Start-trøbbel

Shovelhead
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Start-trøbbel

Post by harleyhaug »

Knallbra! Forum er veldi kurrant til sånne ting Arti å hjelpe å bli hjelpet!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Start-trøbbel

Post by Jan-Ivar »

høres bra ut. du får tste litt å så vurdereå slenge deg på Harry turen på søndag.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Start-trøbbel

Post by Erlend »

Jan-Ivar wrote:Erlendm, peilepinnne finnes bare på nyere sykkler.
Ah, da lærte jeg noe i dag, også. :)
Keep the rubber side down!
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Start-trøbbel

Post by ptb »

69-Shovel wrote:Kjørt ca 1 mil uten antydning til fusk eller bensinnød.
Skrudde inn blandingsskruen ca 1/4 omdr. og nå går den jaggu på tomgang også.(uten luftfilter riktignok) får sette på det og justere mer i morgen.
I og med at den går greit uten luftfilter, så får den nok litt mye med filter (for stor lavfartsdyse). Hvordan filter forøvrig - KN papirfilter? Dette skal sprayes med filterolje (tynt lag).

Du må skru av flottørhuset og sjekke str. på lavfartsdysa. Det står et nr. stempla på toppen av den, antakelig mellom 47 og 50.
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Filteret er et KN filter , rødt med ståltrådnetting utenpå.
Det gikk jo greit hjem fra forhandleren når jeg satte det på , så jeg skal prøve på nytt før jeg åpner gasseren.
I og med at den nå går på tomgang ved å justere litt på blandingen , håper jeg at jeg kan få det til med litt justering også med filteret på.
Problemet med at den stoppet viste seg jo å være mangel på bensin , dette gikk jo bra når jeg tok av bensinfilteret , det var en del grums inni der.
Kjørte 15-16 mil i går uten noen som helst problem.
Tappet av tanken når jeg drev med dette for å se nedi og det ser litt "rufsete" ut nedi der , kan nok trenge en "vask"
Det sitter filter på krana, inni tanken, bør vel rengjøres/byttes denne og, men hadde håpet og komme igjennom sesongen og ta dette til vinteren.
Er det Loctite 577 gjengetetning som er tingen på bensinkrana?ser at det er brukt noe seigt tettemiddel der.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Start-trøbbel

Post by Per-øivind »

Du skal ikke måtte bruke noe ekstra "guffe" på krana for å få den tett. Det skal sitte en gummi pakning i bunn av krana som går mot tanken og tetter der. Har du andre lekkasjer, kjøp en ny kran. Kos deg rundt nå og ta tanken til vintern. Ikke dumt å bytte filteret en gang iblant, spesielt når du har en litt "grumsete" tank innvendig.
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Start-trøbbel

Post by ptb »

69-Shovel wrote:Det gikk jo greit hjem fra forhandleren når jeg satte det på , så jeg skal prøve på nytt før jeg åpner gasseren.
I og med at den nå går på tomgang ved å justere litt på blandingen , håper jeg at jeg kan få det til med litt justering også med filteret på.
Greit nok, men blandeskruen har kun innvirkning på tomgang og opp mot 1200-1500 omdreininger. Derfra og oppover, så har justering av den ingen misjon i det hele tatt. I og med at den har gått uten filter, så har den enten gått alt for magert tidligere, eller vil gå alt for feit nå.

Justering av blandeskruen gjør du som følger: Skru blandeskruen helt inn (forsiktig så du ikke ødelegger anlegget til nåla). Skru den ut ca. 1 3/4 omdreining. Start opp og kjør motoren driftsvarm, og juster tomgang til ca. 800 o/min, eller litt høyere om den ikke vil gå på dette turtallet. Skru inn til turtallet begynner å synke. Skru så ut igjen til det begynner å synke. Midt i mellom de to "ytterpunkter" skal den stå. Om du holder på for lenge fremogtilbake, så blir motoren for varm. Ta da å kjør en liten tur for å kjøle ned motoren igjen før du fortsetter. Om du må bytte til mindre dyse (sjekk f.eks. om pluggene er sotet - de bør være brune), så må du gjenta denne prosessen.
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Takker,
Skal bytte pluggene å se etter fargen , de som sitter der nå er sorte , mistenker at de har sittet der lenge , og er usikker på når filteret brant.
Om den går litt feit nå , så er det greit så lenge den oppfører seg normalt ut sesongen.
Ser at det blir en vinter med endel småpusling/kos.
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Start-trøbbel

Post by ptb »

Om pluggene som sitter der er sorte (sotet), så har den for feit blanding, uavhengig om de er gamle eller ikke. En shovel tåler å gå med litt mye, så om den starter og går greit, er det ikke noe å stresse med. Men, på den annen side, så tar det jo ikke mer enn et kvarter å sjekke/bytte dyse :)
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Hei

Så var det på an igjen..

Fikk ordnet det meste i vinter og så langt i sommer har sykkelen fungert bra.
MEN, her om dagen ville ikke dyret på tur..

Kjørt ca: 500mtr og så begynner det å hoste å harke og smelle , slik som i fjor da den ikke fikk bensin.
Den gang tok jeg av det blanke filteret på bensinslangen og siden fungerte det helt fint.
Så nå regnet jeg med at det innvendige filteret på bensinkrana lagde trøbbel nå , tok av krana, filteret ser helt rent ut.
det kommer bensin igjennom slangen ned i flottørkammeret og når jeg vrir på gasshåndtaket spruter det bensin inn i forgasseren.
den starter , men går bare en runde eller tre og så er det stopp.(brukt opp bensin som jeg sprøyter inn når jeg vrir på gassen?)

det eneste jeg gjorde med gasseren i vinter var å skifte dyse , da den i fjor gikk fort sur. har fungert flott i år med 190/50 ( CV-Gasser)

kan det sitte noe rusk et eller annet sted?
har tatt av flottør dekselet og det ser rent og pent ut , men det er vel ikke så mye som skal til

Noen med tips/erfaringer å komme med?


Anders
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”