Start-trøbbel

Shovelhead
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Skal prøve det i kveld- ble litt sent i går for å vekke naboungene.. :err:
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Start-trøbbel

Post by Jan-Ivar »

jeg skifta ut krana å min i vinter å monterte ett ekstra filter på slangen. har så langt kjørt 4000 km uten problemer.

når det gjelder forgassern så er stortsett eneste vei inn for skitt via bensinen
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Da var det ytre bensinfilteret fjernet , satt på ny slange , venter på litt opphold her så jeg får prøvd om det var det som skulle til ,
var endel smågrums inni filteret.
vil prøve dette før jeg event, går løs på krana.

i mellomtiden tenkte jeg å bytte gearolje ,
tømte av den gamle , fylte opp 0.71L som det sto i boka , men kan ikke se oljen i påfyllingshullet.
leste et sted her(eller var det i Clymer.manualen) at man skulle fylle til det var opptil kanten på påfyllingshullet
Hva er riktig?
det er en 4-trinns kasse med kick.
mengden som ble tømt ut var ca: 6DL
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Start-trøbbel

Post by Erlend »

Øh, på gearkassa har du vel en peilepinne?
Keep the rubber side down!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Start-trøbbel

Post by Jan-Ivar »

Erlendm, peilepinnne finnes bare på nyere sykkler.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Nei
ingen peilepinne , bare en skrue
I clymer boka sto det at det ved sjekk skulle stå olje opp til hullet , men mengden stemmer ikke.
derfor ble jeg usikker.
for å sjekke nivået innimellom , er det ikke noe annet å se etter enn hvor høyt i kasse oljen står , og som det er nå ser jeg den ikke
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Start-trøbbel

Post by Bernt »

sjekk når sykkelen står rett og ikke på sidestøtta! Dersom girkassa ikke lekker så skal det være nok med ca 0,7-0,8 ltr.
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Ok , skal man kunne se noe olje når man ser ned der?
har rettet op sykkelen og ser fortsatt ikke noe , prøver med litt mer olje.
det bør jo være en måte å kontrollere mengden på under bruk, for å sjekke lekk-forbruk uten å måtte tømme-og fylle ny riktig mengde , selv om det ikke er en peilepinne ,
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Start-trøbbel

Post by harleyhaug »

Om du skrur av fylletuten på kassa å setter deg på sykkelen å heller den litt mot høre skal du kunne se oljen nede i fyllehullet. Noen kasser er utstyrt med en nivåskrue rett bakfor kicken men ikke alle. 0,7 litet er det jeg har på også. Tendens til å komme ut litt her og der om man fyller mye over det nivået... :D Olja er såppas "grisete og seig" at du merker fort om du har en lekkasje. Bruker ikke å sjekke gearboxen for olje om jeg ikke ser dette. Skifter den den vinter da
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Start-trøbbel

Post by 69-Shovel »

Da kan jeg gledelig melde at villdyret har våknet :D

Fylte litt ekstra gearolje og da syntes nivået.

Kjørt ca 1 mil uten antydning til fusk eller bensinnød.
Skrudde inn blandingsskruen ca 1/4 omdr. og nå går den jaggu på tomgang også.(uten luftfilter riktignok) får sette på det og justere mer i morgen.

Så da vil jeg takke for alle tips og innspill som fikk meg i gang igjen! :rort:
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”