Overhaling av motor og gear.

Shovelhead
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by Jan-Ivar »

Høres ut som om noe er løst ja.
det sitter vel 10 fjører bak det dekselet så lenge du sjkrur ut litt å litt spretter de ikke .
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Da er jeg igang med å skru av clutch deksel, men ingenting skal vel gå på skinner..

Dekselet det er snakk om er rundt og dekker clutchhuben , med fjærer som presser mot dekselet.
problemet er at den ene mutteren ikke går av bare dreier rundt, ser ut som pinnen/skruen den sitter på går rundt.
kan ikke se inn der så jeg får ikke holdt den igjen.
det er en hettemutter
gjengene på de andre skruene var ordentlig dårlige også
er det bare å skjære av mutteren og bytte skruene eller sitter disse fastsveiset i bunn av huben eller er de skrudd inni der ?
noen ideer?
User avatar
fossy
Posts: 20
Joined: 10 Mar 2010, 15:56

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by fossy »

Hei, regner med at du har tatt fra hverandre clutchen nå.
Boltene på hubben du referer til kan byttes ut, men disse er klinket fast på baksiden. Boltene koster noen kroner.
Har du ikke redskap til dette ville jeg skiftet ut hele huben med en ny en(om den ikke er original, da kan det være verdt og skifte boltene). Taiwan huber er ikke verdt påkosten med nye bolter...

Når det gjelder girkassa og kicken din, er det mest naturlig at det er kobberforingen inni kickdrevet som har skåret seg på kickakslingen. Derfor klarer ikke fjæren bak drevet og presse dette i inngrep og kicken vil kanskje sette seg fast i nedre stilling. Kickdrevet være slitt, men det skal mye til for at tenner har knekt av. Kobber foringen koster ikke mer en 100-150 + mener jeg... Husk og skifte olje :)
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Hei

Ja , demonteringen er godt i gang og det blir ny hub , den gamle hadde slitte pinner, ruglete , og den ene bolten/pinnen , hadde løsnet i klinken, så der måtte jeg frem med vinkelsliperen..

Har ryddet et rom i underetasjen og satt inn dyret for vinteren , det er en del andre småting som skal gjøres.pakninger som må byttes , nye dekk , ny gaffelolje, dyse om gasser etc. så da er det godt å ha et varmt godt opplyst rom til disp.
Så nå skal det plukkes ned og finne ut hva som må bestilles , før det blir montering og kos i løpet av vinteren.
Satser på en bedre sommer neste år , både værmessig og driftsmessig.. :mrgreen:

prøver å finne en sprengtegning eller bilde av innmaten i kickhuset, (det er hydraulisk clutsj fra SJP på denne) men finner ikke annet enn den orginale med wire, noen som har erfaring med denne typen? er det forskjell? skal åpne hvert øyeblikk så da ser jeg det jo , men hadde likt å finne en tegning/bilde før jeg åpner opp.

Anders
User avatar
fossy
Posts: 20
Joined: 10 Mar 2010, 15:56

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by fossy »

Innmaten på kickdrev, foring etc mener jeg uansett skal være lik. Det som er forskjell er hvordan det hydrauliske systemet overfører kraften og "dytter" på pushrod'n for å løse ut clutchen...men jeg kan ta feil ;)
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by Per-øivind »

Ingen forskjell på kickhuset. Kan du trygt ta av uten overaskelser. Har selv en shovel med hydraulisk clutch. Per-ø
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: Overhaling av motor og gear.

Post by 69-Shovel »

Takk , det var det jeg ønsket å vite før jeg åpner.

Anders
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”