Harley CV forgasser på SHovelhead

Shovelhead
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Harley CV forgasser på SHovelhead

Post by Assman »

GT500 wrote:Jeg har CV gasser på 1340 shovelen min men det virker som den får for lite bensin på delgass og når jeg går av gassen litt. Det popper i gassern, gir jeg den litt choke så går den helt fint en stund.
Ingen problemer ved pådrag eller når jeg har litt turtall. Tror jeg skal bytte til 190 hovedyse uannsett fordi jeg er på 3,5 turn på blandingskruen på 180 dysa som sitter i. Pilot dysa er en 48 dyse, ser ut som A8 men...
Jeg har byttet sliden da det var to små hull i belgen men problemet med at den popper i gassern er der ennå.

Hva anbefaler dere av pilotdyse?

Image
Det er unulig å anbefale dyse uten å vite hva slags potter du har, hva slags gasser du har, luftfilter osv. En enkel og sikker måte å finne ut av dette er å lese tennpluggene. Jeg snakker nå om hoveddysen, ikke tomgangsdysen. Den siste trenger man vanligvis ikke å bry seg så mye med.
Skru ut pluggene dine og se på fargen. De skal være lysebrune.
Er de sorte og sotete får motoren for fet blandibg. Er de lysegrå får den for mager blanding.
Så er det bare å bytte hoveddyse etter behov. Vask pluggene i bensin så du starter med "blanke ark" og ta en 5-10 minutters kjøretur. Gi på og dra motoren ut på girene. Så leser du pluggene på nytt og skifter dyse etter behov.
Repeter til pluggene er lysebrune.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley CV forgasser på SHovelhead

Post by chrissenator »

Her står det litt om CV og dyser: http://shovelhead.us/pics/sheets/Harley ... uretor.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er det meste godt forklart og litt bilder: http://www.dudeworld.com.au/ARTICVCARB.HTML" onclick="window.open(this.href);return false;
NightRider har også litt å si om CV'en : http://www.nightrider.com/biketech/hd_cv_mods.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Fra Cantolinas tråd på xlforums http://www.xlforum.net/vbportal/forums/ ... p?t=642408" onclick="window.open(this.href);return false;

This so fun to type.....I really should put this down somewhere so its easier to post.....

Guess I'll do it now....

If ya know anything about V-Twin carburetion, go here: Jetting 101 http://www.xlforum.net/vbportal/forums/ ... p?t=642408" onclick="window.open(this.href);return false;

Jetting 101 is the complete how AND why....

For all the others.....just a quick "how"

Your bike ran fine, and your question begins like "I just changed my (exhaust, air box, both, etc.)

SHOULD I REJET?"

Jetting is a sub-function of TUNING....TUNING is done with the mixture screw...

The mixture screw will make SMALL adjustments to your A/F ratio....from closed (clearly this is not right...) to about 3 and 1/2 turns out or so....(starts getting sketchy....)

If one cannot properly tune a WARM engine with the mixture screw, then you need to decide if the mixture is clearly too lean or too rich......

I always suggest that if it's acting lean, that's a good place to start...

With a warm engine, you can identify a lean condition with a blip of the throttle...

If it hangs a bit high before settling down to idle, its too lean....richen it a 1/4 turn at a time till that stops, and you're good to go....

If ya can't get happy with that, now let's look at the pilot jet...

If you're generally way out near 3 and 1/2 turns, and still too lean.....go to a LARGER pilot jet, and close down the mixture screw to about 1 and 1/2 turns......tune again....

If you're generally in around a turn or less, and still too rich.....go to a SMALLER pilot jet, and close down the mixture screw to about 1 and 1/2 turns......tune again....

Now, you're thinkin...hey, I ain't no dummy....I could do this! But where is that damned mixture screw? I don't even SEE one....

Now go here.....Maurice and Chuck's Instructions with photos...... http://www.xlforum.net/vbportal/forums/ ... post189231" onclick="window.open(this.href);return false;

Maurice Riggins is a member and one of the true "carb gurus"

I really hope this helps someone.....

Remember, this is for dummies.....like me....with stock (more or less) bikes...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
GT500
Posts: 13
Joined: 31 Aug 2013, 11:26

Re: Harley CV forgasser på SHovelhead

Post by GT500 »

supert, takk for svar folkens :) som sagt så byttet jeg fra 48 til 50 pilotdyse å det fikset problemet med at det poppet i gassern. Jeg satt også inn en 190 hovedyse å satt blandinggsskruen på 2,5 turn.
Sykkeln virker helt perfekt men jeg skal prøve å finjustere etter de metodene dere nevner her :)
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Harley CV forgasser på SHovelhead

Post by Jan-Ivar »

husk på at pilot dyse også kalt lav farts eller tomgangs dyse levere bensin ikke bare på tomgang men også ved små spjeld bevegelser.
når du ligger å cruiser ed lite på drag er det lavfats dysa som levere hoved delen av bensinen.
alle tror at e må gå opp på hoved dyse, men denne levere først 1/4 åpent spjeld og oppover.

jeg er ganske sikker på at du kan gå tilbake til 180 hoved dyse uten at den vil gå å poppe.

blandings skruen justere blandingen på tomgang. for å gjøre dette riktig må du varm kjøre motoren skikkelig.
du kan bruke 2,5 runder som utgansg punkt. skru først skruen utover forå høre om turtallet synker. skru så sakte innover å hør på turtallet.
skru innover til turtallet begynner å synke.nå du finner det ounktet skrur du 1/4 runde ut.


Cv funker helt utmerket på en Shovelhead. har kjørt både CV og Super E på min.
byttet så til et SU Eliminator II kit i fra Primo Rivera. kommer aldrig til å bytte tilbake til hverken CV eller Super E
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
GT500
Posts: 13
Joined: 31 Aug 2013, 11:26

Re: Harley CV forgasser på SHovelhead

Post by GT500 »

Jan-Ivar wrote: blandings skruen justere blandingen på tomgang. for å gjøre dette riktig må du varm kjøre motoren skikkelig.
du kan bruke 2,5 runder som utgansg punkt. skru først skruen utover forå høre om turtallet synker. skru så sakte innover å hør på turtallet.
skru innover til turtallet begynner å synke.nå du finner det ounktet skrur du 1/4 runde ut.
Jeg sjønte ikke helt poenget med å skru ut først?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Harley CV forgasser på SHovelhead

Post by Jan-Ivar »

du må ikke skru ut først.
jeg pleier å gjøre det for å sikkre meg at den ikke allerede går for magert.
hvis turtallet blir for høyt mens du skrur inn må du skru ned tomgangs turtallet.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”