Page 1 of 4

bare en sylinder starter

Posted: 30 May 2012, 21:30
by gammelshovelhead
Det dukker opp flere og flere problemer nå om dagen...
det er bare en sylinder som starter, etter at motoren blir varm starter den, men den kan slutte når som helst mens jeg er på tur.
Jeg byttet ut pluggene, så funket den bra hele veien til kuk i odal'n, men på veien tilbake begynte den ene sylinderen å streike. det har vært av og på helt frem til sørum/frogner så gikk det fint til oslo.

først trodde jeg at det kunne være blandingen av bensin/luft fra forgasseren, jeg justerte skruen til det hørtes greit ut. så gikk begge sylindrene fint den dagen.
idag når jeg skulle starte motorsykkelen var det bare en sylinder som starta.
når jeg løfter tennkabelen starter sylinderen men når jeg setter den ordentlig på vil den ikke starte.

Pluggen er ikke så våt, men mest sotet, så det kan være olje inni sylinderen eller noe sånt, jeg håper bare at det ikke er selve sylinderen som er feil, kanskje det er "bare" å bytte ut ventilene eller stempelringene.

er det noen som har noen gode forslag for å finne ut mere om dette?
er dette noe som man kan gjøre selv tro? (helt grønn på dette jeg, jeg byttet ut sylinderne og stemplene på en 50cc for leeenge siden :)) eller er det best å levere den til et verksted, hva kan dette koste?

Re: bare en sylinder starter

Posted: 30 May 2012, 22:54
by Jan-Ivar
det høres ut som een defekt coil spør du meg.
jeg har en original SHovelhead coil liggende

Re: bare en sylinder starter

Posted: 31 May 2012, 08:53
by gammelshovelhead
Hei Jan Ivar, takk for alle svarene jeg får av deg både her og der :) !!! det er mye å lære!
hvor bor du?
Jeg bor i Oslo, kanskje vi kunne testet coilen før jeg eventuelt kjøper den?

Re: bare en sylinder starter

Posted: 31 May 2012, 17:37
by shovel78
Tror jeg ville ha prøvd å bytte coil ja, og sjekket pluggledning og plugghette

Re: bare en sylinder starter

Posted: 01 Jun 2012, 19:54
by gammelshovelhead
da møtte jeg Jan-Ivar og skulle prøve coilen, men det oppsto et problem...
min gamle har 3 ledninger, og hans har 2 ledninger.
her kommer noen bilder:

http://imageshack.us/g/19/img20120601192758.jpg/

Image
Image
Image

http://imageshack.us/g/19/img20120601192758.jpg/

Re: bare en sylinder starter

Posted: 01 Jun 2012, 23:29
by Jan-Ivar
tar jeg ikke mye feil er det et Crane HI4 singel fire tennings anlegg du har der.
pokker til greier at du ikek kunne bruke debn coilen jeg hadde. det hadde jo vært så mye enklere å utelukke feilen
med å prvøe en coil. å kjøpe dyre deler for å teste er ikke annet en dyrt. noen ganger teffer man rikig mens andre ganger
ender man opp med deler man egentelig ikke trenger.

Re: bare en sylinder starter

Posted: 02 Jun 2012, 18:21
by gammelshovelhead
idag kjøpte jeg ny coiler.
de gamle ledningene passet ikke, men jeg festet dem med noen klemmer.
Motorsykkelen startet igjen med bare en sylinder, så rørte jeg litt på den ene ledningen og den andre sylinderen startet også.
Jeg tok en liten tur og alt virket ok, så nå håper jeg bare at problemet er løsnet. Nye ledninger må kjøpes.

wish me luck

Re: bare en sylinder starter

Posted: 07 Jun 2012, 17:10
by gammelshovelhead
Jeg tok meg en liten tur igår og samme problemet oppsto...
Den bakreste sylinderen streiker i perioder og lever sitt eget liv... kan det være noe elektrisk som ikke er coilen eller ledningen?

PS: Jan-Ivar fikk du min PM?

Re: bare en sylinder starter

Posted: 07 Jun 2012, 19:39
by Per-øivind
Hei. Nå har du vel byttet til ny coil? og samme problem oppstår? er det bare den bakerste sylinderen som fjusker? hva har du byttet å gjort i tilegg til coilen. Trenger å vite litt mer rundt alt for å hjelpe deg og ledninger som du refererer til -hva mener du med det, er det strømledninger eller pluggledninger? Per-ø

Re: bare en sylinder starter

Posted: 07 Jun 2012, 21:34
by gammelshovelhead
Jeg har byttet ut coilen og ledningen som går fra coilen til tennpluggen til den bakerste sylinderen. Det er bare den som fjusker, den andre fungerer bra. Når begge fungerer som de skal høres lyden perfekt ut.
Jeg har ikke klart å se noe mønster i dette (motor kald/varm, turtall, gir osv), den bakreste sylinderen starter og stopper helt vilkårlig.