Clutch flh 80

Shovelhead
User avatar
eiaas
Posts: 9
Joined: 06 May 2014, 12:46

Clutch flh 80

Post by eiaas »

Hei,
Har en Flh 80 Electra Glide 1982 mod hvor clutchen etter hvert begynner å bli vanskelig å justere.Disk og lammeller er skiftet etter behov gjennom årene og det er ny clutch disk/plater som står i. Orginal clutch hub 3 fingret står i. Tenker å skifte til 5 fingret hub for å få et jevnere press på clutchen.PS!! Kan være fjærene på pressplata som etter hvert begynner å bli slakk.
Har hatt sykkelen siden den var ny og fulgt opp med sevice og vedlikehold selv.
Noen som har erfaring med 5 fingret utgave.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Clutch flh 80

Post by Per-øivind »

Hei. Ja, må da si jeg er litt kjent med den. Jan-Ivar her på forumet er også kjent med dette. Hadde fem-fingret på min før Jan-Ivar kjøpte det av meg. Var meget fornøyd med den, bare alt er riktig justert så går det som kniv i varmt smør :-)
User avatar
eiaas
Posts: 9
Joined: 06 May 2014, 12:46

Re: Clutch flh 80

Post by eiaas »

Hei og takk for tilbakemeldingen.
Greit og få tilbakemelding på et problem som flere har vært igjennom.
Pr i dag slurer clutchen noe før den plutselig tar tak,trolig fordi presset på clutch platene ikke er like fordelt på de 3 justeringsmutrene.Problemet har oppstått over tid de seneste årene.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Clutch flh 80

Post by Per-øivind »

Jeg borret opp hullene på platene for fingrene, det hjalp. Leste også ett annet sted om en som hadde gjort det samme med godt resultat. Ellers har du ett meget bra shovel-forum her, har brukt dette mye.
http://www.shovelhead.us/forum/
User avatar
eiaas
Posts: 9
Joined: 06 May 2014, 12:46

Re: Clutch flh 80

Post by eiaas »

Takk for den Per Øivind.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Clutch flh 80

Post by Per-øivind »

Glemte å nevne at jeg ikke borret opp så mye større, bare ørlitegrann så platene gikk lettere på fingrene.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Clutch flh 80

Post by Jan-Ivar »

Clutch på gamle Shovler kan være en pest og en plage.
5 finger clutch hub er i mine øyne bedre en 3 men det finnes de som mener motsatt også.
på mitt oppsett som jeg kjøpte av per Øyvind er den originale rulle holderen med korte ruller i to rader byttet ut med lange ruller.
det gjør susen for å si det mildt. denne oppgraderingen tar bort den lille slakken som er i mellom hub og kurv og gjør ting mye enklere å justere.
men det er også viktig å justere alle 5 boltene likt når du strammer til fjærene. jo mer nøyaktig du er jo bedre blir det.
hvis du føler at clutchen slurer hjelper det ganske sikkert å stramme justerings mutterne en liten tanke.
å bore opp hullene i friksjonsplatene skal også hjelpe.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
eiaas
Posts: 9
Joined: 06 May 2014, 12:46

Re: Clutch flh 80

Post by eiaas »

Takker for gode tips og råd

Den nye clutch huben kommer med lang ruller,så får vi se hva det fører til.

Sist jeg skiftet kjede bak ble det også skiftet drev til 24 tenner på gear ut og 48 tenner på bakhjul.Mistet noe moment på lavt turtall men fikk det igjenn i andre enden,m.a.o roligere gange på høyere turtall/fart.
Vurderer å gå tilbake orginal utveksling,da det blir noe rykkete gange på lav fart/turtall. 50 km i 3 gir er ikke opptimalt slik det er i dag,faller liksom i mellom 2 stoler der. Det gir seg også utslag i noe manglende trekk kraft i motbakke i forhold til orginal utveksling.Og dette er jo med på å belaste clutchen tilsvarende.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Clutch flh 80

Post by Jan-Ivar »

Prøvde 24-48 på min FX det ble litt for høy utveksling for å si det sånn. satser på å gå tilbake til 22-51 som satt på tidligere.
Det blir uansett ingen lang tur sykkel når jeg er ferdig uansett.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Clutch flh 80

Post by tutte »

Hadde 24/47 før og det ble for tungt på min sykkel. Skiftet over til 23/51 og det er MYE bedre.
"Konstabelen" min er litt nyere enn din, EVO 80, men prinsippet er det samme.
Mener også at Shovelen også må ha noe turtall for å få nok olje rundt. Men det vet du mye mere om Jan Ivar.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”