sportster wobble

Sportster
Post Reply
User avatar
cinquedevils
Posts: 4
Joined: 06 May 2017, 11:27

sportster wobble

Post by cinquedevils »

Hei! (gjelder en XL 883 N Iron -2016mod) Original-med unntak av flyttet coiler,montert nesekåpe (nede) forlengede speilarmer og litt smådill
Ingenting som skulle påvirke stabilitet på noen måte.Ingen senking Originale dekk med 300mil på..
Problemet mitt er at sykkelen wobbler ved nedbrekk (verst ved å henge rompa innover i svingen) og ved skrå kryssing over gule/hvite striper
kan også skje i forholdsvis lav fart (ie under 80) Over dette er det en tydelig vemmelig tendens til wobbling-kan også skje rett fram :o

Forgaffel er STEINhard og med de drittveiene vi har flust av er det j***** ubehagelig.gaffelen Topper ut selv over middels ujevnheter ???
Bakdemperne er 13 tommer+ fra øye til øye og Burde ha nok fjæringsvei til å kunne "ta opp" det meste på vanlige asfaltveier
men de er Steinharde,ufølsomme og som de er nå:Totalt ubrukelige!-Har slakket fjærspenninga endel men de får bakhjulet i lufta over
medium humper og dumper allt for ofte -What to do??

-Er det virkelig Mulig at Harley som har produsert sykler i 100år ikke Evner å lage bedre enn dette?? Jeg er 92kg, (altså fjærvekt etter US-standard ;) kjører solo,aktiv kjøring...
Jeg kan kjøpe nye ordentlige dempere Og bytte fjærer/olje i framgaffel, men What the heck! Noe må da være levert "ferdig til bruk" eller?

-Hadde en tur på 25mil her om dagen og var Helt kake etterpå.... Skuffende greier



Noen som har erfaring med iron? Jeg tar imot alle innspill og forslag til løsninger -R.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: sportster wobble

Post by mustang »

Hei.

Jeg har en 03 883 ( nå 1200) Og har gjort følgende med fjæringen. Progressive dempere bak, Progressive fjærer foran med nytt lokk med ventil så jeg kan justere med litt luft og tilslutt en forkbrace. Da kan jeg dra gjennom svinger så fort jeg tør og det er også slutt på at demper foran og bak bånner. Det er verdt å prøve. :) :) :)
User avatar
cinquedevils
Posts: 4
Joined: 06 May 2017, 11:27

Re: sportster wobble

Post by cinquedevils »

Hei Mustang.. takker for respons..Ja, jeg tenker i samme baner ang nye bedre fjærer i gaffel.jeg fikk engang daværende Koni-fabrikk i Nederland(?) til
å skreddersy 3-stegs progressive fjærer både foran og bak,men de er jo borte fra mc nå,så jeg vet ikke hvem som lager bra greier.Jeg har ikke problem med at fjær/demp bunner ut-heller at de topper ut da de er Så ford***** harde eller urensponsive at de virker som solide stag!
-Jeg har en Øhlins styredemper liggende,men nøler med å bore et hull i nedre styrekrone for gjennomgående 6mm.bolt for feste.... -R.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: sportster wobble

Post by Vigdilan »

Har du sjekket hjullagrer, har sett att de har havarert alt for tidlig. Men progresiv suspension deler er å anbefale uansett....
User avatar
cinquedevils
Posts: 4
Joined: 06 May 2017, 11:27

Re: sportster wobble

Post by cinquedevils »

Vigdilan wrote:Har du sjekket hjullagrer, har sett att de har havarert alt for tidlig. Men progresiv suspension deler er å anbefale uansett....
Hei! sykkelen var inne på 1.gangsservice for ei tid siden og det burde jo ha blitt oppdaget der om hjullagre var gåent,men man vet jo aldri...Skal få sett på det.Dessuten har sykkelen kun gått noen få hundre mil...Jeg ser jo at byggekvaliteten ellers ikke er Veldig mye å rope hurra for så akkurat Hvor "proudly built by union-workers"bør være vet jeg ikke helt. -R.
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: sportster wobble

Post by sindbad »

Wilbers dempere er bra, har det selv
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: sportster wobble

Post by chrissenator »

Interessant at Harley ikke har klart å forbedre demperene sine på så mange år.
Hvordan gikk det hos dealeren og hvordan løsninger tenker du på?.

Mustang og jeg har vel rimelig identisk oppsett på fremgaffel og det utgjør en enorm forskjell, i dag kan jeg velge om gaffelen skal være myk eller hard og alt imellom, det er ikke mulig å bunne forgaffel lenger. Den er nå retningsstabil i humpete og grov asfalt, den holder på plass all flexing i gaffelbeina med forkbracen og det vil du også merke på bremsene som nå fungerer som de skal uten at gaffelbeina vrir på seg. Bare det å skifte fra originale til progressive fjærer i gaffelen gir deg en helt ny sykkel og kjøreglede. Setter du inn en ventil i topplokket på hvert gaffelbein så vil du perfeksjonere din kontroll på gaffeldempingen til fulle. Forkbracen er kraftig undervurdert og det forundrer meg at ikke flere bruker en så enkel men genial kontroll på gaffel.

Du beskriver gaffelen din som steinhard på tross av 92 kg førervekt, det er faktisk så mot normalt på en Sportster at det burde være en eller annen god forklaring på at den er steinhard, dette skal verkstedet fikse på garanti.

Noe annet som kan være verdt en kontroll og inspeksjon er bakdempere og svingarmen, det er litt å hente her også for å få grep og komfort på plass, på min har jeg montert Road King dempere med luftjustering og det i seg selv er helt fenomenalt og en forbedring langt forbi forventet. En ørliten justering med en liten pumpe så blir det perfekt demping og veigrep uansett vekt bak på sykkelen.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Chassis”