Problemer med turtall

Sportster
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Problemer med turtall

Post by Nostalgia »

Lykke til :)

Fint om du poster løsningen på problemet om det løser seg også ;)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Nilsi
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2014, 21:33

Re: Problemer med turtall

Post by Nilsi »

Har nå byttet til V&H Fuelpak, hjalp ingenting. Er det ikke en sensor som leser tomgamgsturtallet?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Problemer med turtall

Post by Jan-Ivar »

Uten å kjenne innsprøytnings systemet til Harley veldig inngående vil jeg nå tro at det finnes en spjeld posisjons sensor og at det finnes en tomgang regulering enten i form av en tomgangs motor som åpner og lukker en kanal som går forbi spjeldet eller ved at spjeldet er motorstyrt.
har som sagt ingen ingående kjennskap til Harleys innsprøytning system men jeg har jobbet mye med tilsvarende systemer på biler.
vil velikke tro at funksjone er så veldig forskjellig.

hvis spjeld posisjons sensoren ikke gir riktig info til styreenheten vil den igjen gi feil beskjed til tomgangs motoren eller det motorstyrte spjeldet alt avhengig av hva sykelen er utstyrt med. det kan også være en feil på tomgangs reguleringen.

falsk luft kan også påvirke. vil tro at den har en turtalls sensor som sitter montert i veivhuset og som leser veivas rotasjonsrettning og hastighet.
turtalls sensoren gir signal til styreenheten om motorens hastighet. dette signalet bruker styreenheten til å regulere turtallet.
hvis motoren suger falsk luft vil turtallet normalt stige noe. styrenheten får da signlafra turtalls sensoren om at hastigheten øker og prøver da å senke turtallet ved å forandre stillingen på tomgansgmotoren. når turtallet er kommet lavt nok åpnes kanalen til tomgansg motoren og ballet er igang igjen.

enkelste måten å finne feilen på er å få lest ut feilkoder med ett diagnose verktøy. de vil garantert sette ting i rett lys og men ser lettere i hvilken rettning man skal begynne å lete.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nilsi
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2014, 21:33

Re: Problemer med turtall

Post by Nilsi »

Nå har jeg prøvd det meste. Vance & Hines Fuelpak testet og fjernet igjen, motoren går fremdeles med høyt turtall og blir bare verre.
Fikk et tips om at det kunne være ETS (engine temperatur sensor) som var gåen. Koblet fra denne, uten at det gjorde noen forskjell.
På XL Forum.net finner jeg at MANGE har det samme problemet med disse syklene, finner det litt rart at ingen forhandlere eller verksteder i Norge kjenner til dette problemet. Kan det være en ide å få programmert om ECM'en? Powervision eller DIAG4 e.l.?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Problemer med turtall

Post by chrissenator »

Nilsi wrote:Nå har jeg prøvd det meste. Vance & Hines Fuelpak testet og fjernet igjen, motoren går fremdeles med høyt turtall og blir bare verre.
Fikk et tips om at det kunne være ETS (engine temperatur sensor) som var gåen. Koblet fra denne, uten at det gjorde noen forskjell.
På XL Forum.net finner jeg at MANGE har det samme problemet med disse syklene, finner det litt rart at ingen forhandlere eller verksteder i Norge kjenner til dette problemet. Kan det være en ide å få programmert om ECM'en? Powervision eller DIAG4 e.l.?

Du kan flashe(programere) ECM med PowerVision og lese DTC (Diagnostic Trouble Codes).

DIAG4BIKES virker litt utdatert.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Nilsi
Posts: 10
Joined: 11 Dec 2014, 21:33

Re: Problemer med turtall

Post by Nilsi »

Fant det ut til slutt. Det viser seg at dette er et helt vanlig problem med sportstere, i hvert fall i USA. De forskjellige sensorene på disse syklene er litt over middels følsomme. Ved å rense IAC (idle air control) sensoren forsvant trøbbelet. Denne må rengjøres innimellom , da funker det. :mrgreen:
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Problemer med turtall

Post by Jan-Ivar »

Takker høyere makter for at begge mine sykler er utstyrt med forgasser.

godt at det løste seg til slutt
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Problemer med turtall

Post by TCB »

Det skal være en O-ring som ligger under IAC som tetning mot manifolden, den kan også lage samme problem.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Problemer med turtall

Post by chrissenator »

Nilsi wrote:Fant det ut til slutt. Det viser seg at dette er et helt vanlig problem med sportstere, i hvert fall i USA. De forskjellige sensorene på disse syklene er litt over middels følsomme. Ved å rense IAC (idle air control) sensoren forsvant trøbbelet. Denne må rengjøres innimellom , da funker det. :mrgreen:
Takker for god info :-) og kjekt at det ble en løsning.
TCB wrote:Det skal være en O-ring som ligger under IAC som tetning mot manifolden, den kan også lage samme problem.


Knall tips :-)

Mange som har mulighet til å sjekke de to tipsene ut nå, før et eksklusivt besøk hos dealeren :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
frank r jensen
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2018, 21:16

Re: Problemer med turtall

Post by frank r jensen »

Hadde et annet fenomen på den 883 sportstern jeg kjøpte ny i 97,den hadde en tendens til å øke i turtal når jeg lå på 3.gir i sånn ca 50 på rett veg,da begynte den langsomt å øke farta uten at jeg rørte gasshandtaket,jeg prøvde en gang å se hvor mye den økte til og jeg kom oppi 80 før den ga seg.
Da jeg satte på 1200 kit så forsvant fenomenet.Jeg har undret på hva som kunne være årsaken,og har en liten ide om det kan være pga litt dårligere kjøling pga tykkere sylindervegger,at den rett og slett blir så varm at bensin/luftblandingen brenner mere effektivt....
Er det flere som har opplevd det samme?
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”