Page 1 of 2

oljebytte-syntet til mineral

Posted: 28 Oct 2014, 22:55
by 69-Shovel
Hei

I forbindelse med innkjøring anbefales det mineralolje, men når det er syntet på motoren fra før, hvordan gjør dere dette praksis? de bør vel ikke blandes.
Skal bytte sylindre, men ikke åpne bunn, og det er jo en del nedi der.
Har ikke scavenger, men et triks er jo å koble av returslange og tømme av der med motor i gang en kort stund.
eller tar dere ut motoren og snur den på hue :lol:

Noen erfaringer/tips?

Anders

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 29 Oct 2014, 08:49
by Erlend
Sugerør er jo også en mulighet. Men seriøst - å koble av returen og så kjøre motoren tom for olje ville jeg IKKE gjort. En Scavenger er betydelig billigere enn et motorras.

Selv ville jeg fortsatt å kjøre på syntetolje, om det er det du har brukt og sykkelen allerede "tåler" det. Ser ikke at mineralolje har kvaliteter som burde gjøre den bedre egnet til innkjøring enn syntet, snarere tvert imot.

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 29 Oct 2014, 12:26
by 69-Shovel
Nei, tenkte ikke å kjøre den tom, starter med full tank med ny olje og så kjøre en kort stund til man ser fargen endre seg.
for så å etterfylle opp tanken.
Det sies jo at det er ca: 1L som ligger i motoren.

Synes jeg leser overalt, og er anbefalt fra produsent(Hammer) at det skal kjøres inn med mineral.

Anders

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 29 Oct 2014, 18:00
by Erlend
Dette er det folk som har mer peiling på enn meg. Etter å ha googlet litt rundt ser jeg at et argument som går igjen for å kjøre inn motoren med mineralolje er at syntet smører FOR godt, og at det derfor tar mye lenger til før stempelringer og slikt får slitt seg til. Det høres jo i og for seg plausibelt ut. Man lærer noe nytt hver dag... :)

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 29 Oct 2014, 18:37
by tutte
Ja det er greit å vite. Har stusset selv men bruker selv mineral

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 29 Oct 2014, 20:38
by mustang
Scavenger og synt for alle penga. :lol: :lol: :lol:

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 30 Oct 2014, 00:29
by sindbad
Fenomenet er også kjent på medium speed skipsmotorer. Det kaldtes sylinderpolering og forårsaket en dramatilsk økning
i oljeforbruket. Sylinderen ble for glatt og skraperingen klarte ikke å skrape ned tilstrekkelig olje.
Dette skjedde med mineralolje, og oljeselskapene tilsatte additiver som skulle forhindre dette. Enkelte klarte dette bedre enn
andre, men siden valg av oljeselskap gikk på pris måtte en leve med det. Løsningen var å hone sylindrene hver gang stempelet var oppe.

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 01 Nov 2014, 08:44
by Vigdilan
Ifølge US-army/navy og andre store aktører SKAL all olje kunne blannes også synt og mineral.
Om du har en liter igjen i blokka bør du vurdere full overhaling, men husk att oljen skal skiftes etter en min 5 mil tur for att oljen ikke skal sige igjenom oljepumpe og legge seg i blokka. En sliten oljepumpe slipper olje igjenom, mens på Sportster/Buell så skjer dette selv på nye olje-pumper.

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 01 Nov 2014, 18:52
by 69-Shovel
Vel,jeg vet ikke sikkert hvor mye som er i blokka, men mener å ha lest at når det brukes en scavenger , så får de ut ca: 1 liter..?

Anders

Re: oljebytte-syntet til mineral

Posted: 03 Nov 2014, 13:50
by Toro
Hadde sjøl scavenger til Fat Boyen. Pumpet da ut 1 liter men de siste 3-5 dl var nok godt blandet med den nye olja.