oljebytte-syntet til mineral

Sportster
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

oljebytte-syntet til mineral

Post by 69-Shovel »

Hei

I forbindelse med innkjøring anbefales det mineralolje, men når det er syntet på motoren fra før, hvordan gjør dere dette praksis? de bør vel ikke blandes.
Skal bytte sylindre, men ikke åpne bunn, og det er jo en del nedi der.
Har ikke scavenger, men et triks er jo å koble av returslange og tømme av der med motor i gang en kort stund.
eller tar dere ut motoren og snur den på hue :lol:

Noen erfaringer/tips?

Anders
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by Erlend »

Sugerør er jo også en mulighet. Men seriøst - å koble av returen og så kjøre motoren tom for olje ville jeg IKKE gjort. En Scavenger er betydelig billigere enn et motorras.

Selv ville jeg fortsatt å kjøre på syntetolje, om det er det du har brukt og sykkelen allerede "tåler" det. Ser ikke at mineralolje har kvaliteter som burde gjøre den bedre egnet til innkjøring enn syntet, snarere tvert imot.
Keep the rubber side down!
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by 69-Shovel »

Nei, tenkte ikke å kjøre den tom, starter med full tank med ny olje og så kjøre en kort stund til man ser fargen endre seg.
for så å etterfylle opp tanken.
Det sies jo at det er ca: 1L som ligger i motoren.

Synes jeg leser overalt, og er anbefalt fra produsent(Hammer) at det skal kjøres inn med mineral.

Anders
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by Erlend »

Dette er det folk som har mer peiling på enn meg. Etter å ha googlet litt rundt ser jeg at et argument som går igjen for å kjøre inn motoren med mineralolje er at syntet smører FOR godt, og at det derfor tar mye lenger til før stempelringer og slikt får slitt seg til. Det høres jo i og for seg plausibelt ut. Man lærer noe nytt hver dag... :)
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by tutte »

Ja det er greit å vite. Har stusset selv men bruker selv mineral
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by mustang »

Scavenger og synt for alle penga. :lol: :lol: :lol:
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by sindbad »

Fenomenet er også kjent på medium speed skipsmotorer. Det kaldtes sylinderpolering og forårsaket en dramatilsk økning
i oljeforbruket. Sylinderen ble for glatt og skraperingen klarte ikke å skrape ned tilstrekkelig olje.
Dette skjedde med mineralolje, og oljeselskapene tilsatte additiver som skulle forhindre dette. Enkelte klarte dette bedre enn
andre, men siden valg av oljeselskap gikk på pris måtte en leve med det. Løsningen var å hone sylindrene hver gang stempelet var oppe.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by Vigdilan »

Ifølge US-army/navy og andre store aktører SKAL all olje kunne blannes også synt og mineral.
Om du har en liter igjen i blokka bør du vurdere full overhaling, men husk att oljen skal skiftes etter en min 5 mil tur for att oljen ikke skal sige igjenom oljepumpe og legge seg i blokka. En sliten oljepumpe slipper olje igjenom, mens på Sportster/Buell så skjer dette selv på nye olje-pumper.
User avatar
69-Shovel
Posts: 63
Joined: 06 Aug 2011, 10:53

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by 69-Shovel »

Vel,jeg vet ikke sikkert hvor mye som er i blokka, men mener å ha lest at når det brukes en scavenger , så får de ut ca: 1 liter..?

Anders
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: oljebytte-syntet til mineral

Post by Toro »

Hadde sjøl scavenger til Fat Boyen. Pumpet da ut 1 liter men de siste 3-5 dl var nok godt blandet med den nye olja.
01 Fat Boy stage 1 SEST
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”