har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Sportster
User avatar
MortenEW
Posts: 3
Joined: 03 Dec 2014, 22:30

har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by MortenEW »

Heisann alle! kjøpte min første motorsykkel en Harley-Davidson Sportster xlch 1000 72 mod.

han eg kjøpte sykkelen av hadde kjøpt den på auksjon og bare hatt den stående så den har ikkje vert startet på 4 år.
prøvde i dag og starte den med startgass men kommer bare noen smell men den starter ikkje.
den har gnist på begge pluggene virker som den får bensin også. men skal prøve med nye plugger og ny bensin imårra. håper noen har noen tips. helt ny på Harley

mvh Morten
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by Erlend »

Gratulerer med "ny" sykkel og velkommen hit.

En Harley trenger tre ting for å starte: bensin, luft og gnist. Har du elstart, eller kick? Har du kick, handler det ofte like mye om å finne sykkelens "sweet spot" som alt det andre. Erfaringsmessig er eldre harleyer med kick gjerne litt humørsyke og svært nøye på priming og lignende i startprosedyren. Gjør du ikke alt HELT riktig, vil den rett og slett ikke starte. Og har den stått i fire år, vil den nok ikke være i spesielt godt humør i utgangspunktet...

Uansett ville jeg startet med fersk bensin. Ikke bare etterfyll - tøm tanken for gammel suppe så godt du kan, og fyll opp med fersk. Og så ville jeg nok tatt av luftfilteret under forsøket for å sikre at den får puste. Har du elstart ville jeg målt batteriet, også. Og evt ladet opp eller byttet ut, om nødvendig.

Fire år er lang tid, og det er mye som kan ha "satt seg" i løpet av disse årene, spesielt om lagringen ikke har vært optimal. Tålmodighet og fintfølelse er gode egenskaper om du skal vekke dyret til live igjen. ;)
Keep the rubber side down!
User avatar
MortenEW
Posts: 3
Joined: 03 Dec 2014, 22:30

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by MortenEW »

heisann takk for det. gleder meg til og få liv i den :)

er kickstart. den har vert lagret i temperert garage i 4 år.
den skal få ny bensin plugger og olje i mårra. noen som vet hvilken olje og mengde? takker for svar
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by tutte »

Og hvor er Sportstergeriljan?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by Erlend »

Meningene om olje her inne er mange, men på en 72 sporty ville jeg valgt en 20W50 mineralolje á la Revtech Pure eller tilsvarende. Har du original oljetank, tar den 3 quarts, altså 2,85 liter.
Keep the rubber side down!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by Jan-Ivar »

Gratulerer med ny sykkel

Å gå på en gammal Jernsportster som første sykkel er ikke for hvem som helst. skaff deg en god verksteds manual.
du kan ganske sikkert finne en hos Automobilia bookshop i Oslo.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nalle
Posts: 255
Joined: 28 Mar 2010, 17:46

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by Nalle »

Hei!
Velkommen og Gratulerer med valg av hø :D
Det stemmer med 2,85 liter med filteret.
Selv bruker jeg også 20W50 som jeg synes sportsteren min får bedre gange av og er anbefalt av HD.
Tror jeg ville ha tatt ut krana på tanken i tillegg,hvis det sitter et filter på den.
Selv kjører jeg en 2000 Sportster XLH 8-)
Ride Safe Ride Free-Nalle
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by kane »

Hvordan gikk det med ny bensin og plugger?
Gratulerer med kjøpet forresten :)
User avatar
Vesper
Posts: 26
Joined: 16 Aug 2014, 10:52

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by Vesper »

Gratulerer med "ny" sykkel!!
Som kjent så blandes det jo inn metanol i bensinen i dag. Metanolen kan være hard på enkelte pakninger og gummi. Får du startet, så går den jo, men jeg ville vurdert å gå over hele systemet, slanger, gasser osv.
Lykke til uansett :)
User avatar
MortenEW
Posts: 3
Joined: 03 Dec 2014, 22:30

Re: har kjøpt en 72 mod sportster med litt problemer

Post by MortenEW »

takker for svar! :) den er nok veldig forbanna for at ingen har "pleia" den på 4-5 år! den var lika sur med ny fersk bensin og nye plugger, eg synest pluggene var litt oljette, men kan hende dette er mye suppe etter gjenntatte forsøk. virker som clutchen har løsna og no! :evil: skal få opna toppen og sett hvordan det ser ut, ser det greit ut rensker eg forgasser og får åpne og se hva som har skjedd med clutch, får besøk av en H-D guru som var overivrig på og skru litt Jernsportster! kan hende eg ikkje finner "Sweetspotten" på sykkelen som tidligere var nevnt, skal se om eg ikkje får lakt inn noen bilder.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”