Kraftigere starter?

Sportster
Post Reply
User avatar
torwel
Posts: 36
Joined: 27 Nov 2012, 19:47

Kraftigere starter?

Post by torwel »

Hei
Jeg har aldri vært helt fornøyd med hvordan starteren drar rundt. Selv ved nesten ny ladet og rimelig nytt batteri er det som om det så vidt går rundt. Spesielt hvis det er litt kalt f.eks under 10 grader. Er det noen som har byttet til kraftigere starter? Tror jeg har 1.2 kw (XR1200), ser det finnes 1.4 kw, vil det utgjøre noen stor forskjell? Ser også at en kan "dreve om" starteren, har noen prøvd? Finnes det kanskje noen "arktisk" versjon av regulatoren for bedre lading?

TW
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Kraftigere starter?

Post by kane »

Tror jeg ville sett på et helt nytt batteri fremfor et rimelig nytt før jeg begynte å bytte starter. For å dra rundt starteren du har må batteriet gi fra seg rundt 100A. Med en 1400w starter blir tallet 116A. Starteren leverer ikke mer strøm enn den får inn så finn deg et nytt batteri med så høy ccf (cold cranck amps) som mulig så skal du se sykkelen starter nesten før du får trykt play :D
Et lite obs til slutt. Jeg har eksperimentert litt med batterier oppigjennom og til sykler med playknapp er det kun startbatteri som virker over tid. I fjor hadde jeg et 13ah litiumbatteri som skulle være the shit. Det virket kjempebra når det var helt nyladet og det var varm i været men ellers kjinnet jeg det "tom" 2-3 ganger før jeg fikk start, men jeg fikk alltid start. Etter å ha forsket litt på nettet i vinter byttet jeg batteriet jeg hadde, som viste seg å være et deep cycle batteri altså forbruksbatteri for golfbiler, gressklippere og sånt, til et 10ah startbatteri i samme merke. Foreløpig virker det riktig bra men det gjorde det andre også en måneds tid så...

Men som sagt, putt litt penger i et startbatteri med høy ccf så slipper du nok å bytte starter ;)
User avatar
torwel
Posts: 36
Joined: 27 Nov 2012, 19:47

Re: Kraftigere starter?

Post by torwel »

Hei
Du sier noe, det er lithium batteri jeg har, dette er andre sesongen. Tror det er 19 amp. Når det er varmt, kanskje over 15 grader, går det fort rundt.
Det skulle ha veldig bra cca uten at jeg husker tallet i farten.

TW
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”