Speedometer viste feil

Sportster
Post Reply
User avatar
Sabeltann
Posts: 20
Joined: 28 Jun 2014, 16:43

Speedometer viste feil

Post by Sabeltann »

Hei.

Har en Sportster Custom 1999 som har gått 16000.
I dag morges kjørte jeg en tur til byen og et eller annet var feil med speedometeret. Jeg lå i rundt 80-90 etter hva jeg mener selv, men speedometeret viste bare 50-60.
Gjorde det jeg skulle i byen og tenkte jeg fikk hekte på en GPS når jeg kom hjem og sjekke dette. Da jeg startet og kjørte viste speedometeret etter det jeg mener korrekt hastighet. Hva kan være galt her?
Jeg drar 14 dager til danmark med den i morgen og har hektet på GPS nå så får jeg se underveis om det er spinvillt enda.

Lars
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Speedometer viste feil

Post by Erlend »

Dette blir bare gjetting, men det høres ut som en liten glitch i oppstarten av elektronikken på sykkelen din. Det at problemet ikke var der lenger etter "omstart" styrker teorien. Om det ikke gjentar seg, er det antagelig ikke noe å bekymre seg for.
Keep the rubber side down!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Speedometer viste feil

Post by chrissenator »

VSS tipper jeg 8-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Sabeltann
Posts: 20
Joined: 28 Jun 2014, 16:43

Re: Speedometer viste feil

Post by Sabeltann »

Hei og takk for svar.

Sikkert teit spørsmål, men hva er en glitch og ikke minst en VSS?
Er ingen stor Harleymekker og ubevandret i slik terminologi så litt ytdyping må nok til.

Sabeltann
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Speedometer viste feil

Post by Erlend »

En glitch er en liten kortvarig (elektronisk) systemfeil som (som regel) korrigerer seg selv, og derfor er vanskelig å feilsøke. Typisk et resultat av upresis programmering, eller en oppstartsprosess som ikke har blitt helt fullført. I ditt tilfelle kan det være så enkelt som at du startet sykkelen før engine-lampa i speedometeret ditt slukket.

VVS'en som Chrissenator nevner er speedometersensoren som sitter på toppen av girkassa di (Vehicle Speed Sensor). Over tid kan det bygge seg opp et lag med skitt på sensoren, noe som vil gjøre den upresis. Om problemet vedvarer, bør du demontere den og se om den trenger å rengjøres.
Keep the rubber side down!
User avatar
Sabeltann
Posts: 20
Joined: 28 Jun 2014, 16:43

Re: Speedometer viste feil

Post by Sabeltann »

Hei.

Er nå tilbake etter 14 dager i Danmark og mange fine små og lange turer. Siste turen på en time til fergen er jeg veldig fornøyd med at jeg hadde skikkelig regntøy og dønn tette kjøresko for maken til regnvær har jeg ikke kjørt i før. Egentlig artig opplevelse det og.

Vel, back to topic. Jeg hadde to tilfelle av misvisning i ferien. Den ene var som sist at speedometeret viste alt for lite. Den andre gangen kjørte jeg ut fra ferieleiligheten og over parkeringsplassen og en 100 graderssving i 85 kmt. Godt kjørt syns jeg hvis det var virkeligheten. :o
Begge gangene stoppet jeg så snart det var praktisk og skrudde av tenningen og startet på nytt. Problemet var da vekk og alt normalt.
Det styrker jo teorien til Erlend. Men er det noe jeg kan gjøre eller er det rett og slett noe jeg må/kan leve med?

Sabeltann
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Speedometer viste feil

Post by Erlend »

100 graders sving i 85 kmt - imponerende! :shock:

Antar det går an å få den lokale Harleypusheren til å laste opp alle innstillinger til styringsenheten på nytt, og som sådan gjøre en 'clean install' av softwaren. Alternativt bytte speedometersensor. Den koster rett under tusenlappen, om jeg ikke husker helt feil. Eller begge deler...
Keep the rubber side down!
Post Reply

Return to “Elektronikk”