Risiko ved oppgradering.

Sportster
User avatar
Krs10an
Posts: 8
Joined: 13 Jan 2015, 20:06

Risiko ved oppgradering.

Post by Krs10an »

Vil en nyere 883/1200 ta skade om man monterer åpen eksos og filter uten å optimalisere tenninga med feks en screamin' eagle powertuner?

Om så, hvor mye skade vil det gjøre på 5-6000km?
User avatar
cokatommy
Posts: 41
Joined: 25 Nov 2012, 17:31

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by cokatommy »

Ville ikke testet... kjørte med slip -ons (har Roush slip ons til sportster tilsalgs;) helt nye) før jeg monterte tuner og filter. Fikk en del smelling i eksosen , ble bra med tuneren .
User avatar
Krs10an
Posts: 8
Joined: 13 Jan 2015, 20:06

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by Krs10an »

Skjønner. Greia er at jeg har funnet en sykkel jeg ønsker å kjøpe, men den har eksos og filter, uten tuneren montert. Følger med da....
User avatar
cokatommy
Posts: 41
Joined: 25 Nov 2012, 17:31

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by cokatommy »

den monteres ikke, brukes kun for oppdatering av software, så om det er gjort så er alt i orden.
User avatar
Krs10an
Posts: 8
Joined: 13 Jan 2015, 20:06

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by Krs10an »

Det er jeg klar over. Men sykkelen har V&H eksos og filtersats, men med original software. Kan motoren ta skade av dette? Takker for svar.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by Jan-Ivar »

Det sitter lambda sonder i hvert eksos rør som bør kunne hjelpe til å korrigere for de små forandringene
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Krs10an
Posts: 8
Joined: 13 Jan 2015, 20:06

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by Krs10an »

OK. Er redd sykkelen kan ha gått med tenningsbank, men dette er altså ikke et problem på disse motorene?
User avatar
Vesper
Posts: 26
Joined: 16 Aug 2014, 10:52

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by Vesper »

Riktig nok er dette noe jeg har hørt, men dog fra troverdig kilde, at sykler har blitt kjørt med åpnere filter og potter uten etterjustering av bensintilførsel og det har gått helt bra.
Problemet er vel, slik jeg forstår det, at du får for mager blanding. Hvis du har mistanke om det kan fargen på pluggene si mye. Er de hvite er blandingen sannsynligvis for mager.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by mustang »

På min 2003 som er oppgradert fra 883 til 1200 og satt på SC2 potter så var det ikke gjort noe med forgasserern fra han som kjøpte den ny og heller ikke eier nr 2. og da jeg ble eier nr 3 så var det en smell og bråk i pottene av og til. Så byttet jeg til større dyser i forgasseren og dette ble noe helt annet å kjøre med . Smellingen borte og det er ikke registrert noen skader selv om den var gått over 20000km med for lite bensin. Pluggene var helt hvite men nå er det normalt. :D :D
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Risiko ved oppgradering.

Post by Jan-Ivar »

det er stor forskjell på en forgasser motor og en innsprøytnings motor.
på en forgasser motor må man ofte sette inn større dyser for p kunne levere rett menge bensin om man bytter luftfilter . ikke fordi motoren nødvendigvis få rmer luft men fordi undertrykket i forgasseren synker når luft tilgangen blir lettere som det gjør med et åpent filter.
tenningen må også grunn innstiles for å bli riktig.

en insprøytnings motor har givere som måler luftmengde, belastnins, spjeldvinkel, lufttemp, motortemp og avgasser. ut i far verdiene giverne leverer kalkulerer styreenheten hvor mye bensin som skal sprøytes inn, den regulerer også tenningen.
hvis en insprøytnings motor går med tenningsbank er det noe feil, regner med Harley som ale andre har en bankesensor som overvåker tenningsbank.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Elektronikk”