Hvordan stiller en tenning på en 2002 883XL sportster

Sportster
Post Reply
User avatar
Fatassgarage
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2015, 20:31

Hvordan stiller en tenning på en 2002 883XL sportster

Post by Fatassgarage »

Hvordan stiller jeg tenningen på en 2002 883 Sportster er det en dot på tomgang og to dotter på 3000 Omdr. tenningslampe på den forerste sylinderen kabelen.? eller skal det være noe annet fordi jeg har Crane Cam tenning??....Jeg sjekker også lufteskruen Air/Fuel og den var skrudd langt ute...etter hva jeg har funnet ut skal den skrus 1 3/4 ut fra bunn.

Det er montert Crane Cams HI-4 Single Fire Race Ignition 8-2100 (ikke Hi-4N) med Hi Density Coil samt Screaming Eagle tennkabler som har en noe stor Jording ledning ved siden av signal kabelen.
Jeg får tenningseil og det smeller skikkelig når sykkelen går på tomgang og jeg rører gassen, jeg må "gasse" rolig....får ikke tenningseil på høyere turtall.

Har nå ny byttet til ny vacum switch samt prøvd og koble om fra coilen, jeg har også trimming dyser i forgasseren.

Forslag ???.....har bilde av tenning modulen på 255k men får ikke lagt det ut her, kan sende på email hvis ønskelig.
Mvh
Tom Svendsen
User avatar
Fatassgarage
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2015, 20:31

Re: Hvordan stiller en tenning på en 2002 883XL sportster

Post by Fatassgarage »

For dere som er interessert har jeg nå funnet ut at på 1995-2003 modeller bruker en tennings lampe hvor en får 2 hull i tennings hullet på 950-1050rpm.

Får ingen forandring på innkobling eller utkobling av VOES selv om en tar en test, antagelig fordi jeg har en Crane Cams HI-4 tenning modul. (tar av og på vacum slangen når motoren går på tomgang, forventet her en forandring i rpm).

Ikke fikk jeg forbedret motoren den gjør et gedigent smell i ny og ne når en gir gass fra tomgang, har også prøvd og stille Air/Fuel lufte skruen....
Mvh
Tom Svendsen
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Hvordan stiller en tenning på en 2002 883XL sportster

Post by Jan-Ivar »

Air/fuel skruen påvirker kun blandingen på tomgang.
hvis den smeller i forgasseren når du gir på tyder det på enten for høy tenning eller for mager blanding.

er det gjort andre ting med forgasser enn å skifte dyser.
Vackum sleiden i forgasseen blir veldig ofte modifisert ved å bore opp ett hull i den til en større diameter. dette for att sleiden skal åpnes fortere.
det kan medføre at du til tider får slike smell.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Fatassgarage
Posts: 16
Joined: 31 Aug 2015, 20:31

Re: Hvordan stiller en tenning på en 2002 883XL sportster

Post by Fatassgarage »

Hei Jan-Ivar,

Takk for svar :)
Det er ingen hull i vacum sleiden og uansett hvordan jeg stiller Air/fuel skruen - Mager eller rik får jeg også da et smell i ny og ne når jeg gir gass fra tomgang.

Jeg har stilt mye på tenningen høy og lav hvor ingenting hjelper, jeg har også prøvd og sette tilbake vanlig standard dyser i forgasseren men får et smell da også.

Jeg vil også tro det er tenningen men jeg tror det er pga. trim kam / Coil eller den ettermonterte Tenningmodulen.


mvh
Tom
Mvh
Tom Svendsen
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Hvordan stiller en tenning på en 2002 883XL sportster

Post by Jan-Ivar »

Hullet jeg sikter til er på undersiden av stempelet ved siden av nåla.

son sagt blandings skruen påvirker bare når motoren går på tomgang. så fort du åpner spjeldet litt er det andre kanaler som tar over og levere
bensin. derfor vil din justering av tomgangs blandingen ikke på noen måte på virke smellingen du nevner.

det kan hende det hjelper om du setter inn ett hakk større lavfarts dyse. da får den litt mer bensin og problemet blir mest sannsynelig borte.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Elektronikk”