Jernsportster - ulyd

Sportster
Post Reply
User avatar
gleolsen
Posts: 6
Joined: 01 May 2011, 10:08

Jernsportster - ulyd

Post by gleolsen »

OK kommer kanskje ikke som en bombe, men har en jernsportster med en ulyd.!
Den dagen den ikke har noen ulyder, kommer jeg til å bekymre meg, men føler jeg har en her som skiller seg ut.
høres ut som en knakkelyd, kan sammenlignes med en.. hakkespett som hakker,faktisk, bare litt mer metallisk.
fremtrer ved litt høyere turtall og ved lett pådrag, og jeg hører den bedre på høyre side av maskinen, så tror ikke det er clutch/primær.

har stilt ventilstag, og sjekket for løse muttere, samt ettersjekket innsug fra forgasser, lest på xlforum.com der noen påstår falsk luft.

vil bare forsikre meg om at det ikke er rådebank jeg hører.
Kan noen berolige, eller evt bekymre meg?

Hilsen gleolsen
User avatar
gleolsen
Posts: 6
Joined: 01 May 2011, 10:08

Re: Jernsportster - ulyd

Post by gleolsen »

åja, glemte en ting

hører ikke noe når motoren er kald, kun etter 5-10 min kjøring, da begynner det.
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Jernsportster - ulyd

Post by kane »

Hvilken årsmodell er det? Og følger bankefrekvensen turtall eller hastighet, eller ingen av delene?
User avatar
gleolsen
Posts: 6
Joined: 01 May 2011, 10:08

Re: Jernsportster - ulyd

Post by gleolsen »

det er en 1971 modell XLCH kun kick. CV forgasser.

sekvensen følger turtallet, og føler når jeg sitter på sykkelen føler jeg at den kommer fra fremste sylinder. men det er egentlig umulig å fastslå, da det forplanter seg nokså godt.
men mener og at når jeg legger øret på høyre side av sykkelen, så er lyden sterkere der.

Kan det være noe så enkelt som oljevalg. kjører på SAE50, ikke harley olje.
Jeg vet ikke, noen sverger til HD olje, men har ikke latt meg overbevise ennå at den er eksepsjonell. kall det gjerne trass :)
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Jernsportster - ulyd

Post by kane »

Er det kun ved belastning du hører lyden eller er den der med sykkelen i fri også?
User avatar
gleolsen
Posts: 6
Joined: 01 May 2011, 10:08

Re: Jernsportster - ulyd

Post by gleolsen »

Kun ved belastning ja
User avatar
gleolsen
Posts: 6
Joined: 01 May 2011, 10:08

Re: Jernsportster - ulyd

Post by gleolsen »

Virker og som om den stilner når jeg legger meg mot høyre i sving, og kommer sterkere i venstre svinger. Tro det eller ei.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”