Skifte belt..?

Sportster
Post Reply
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Skifte belt..?

Post by Svima »

Sykkelen har i lengre tid produsert en "kvitrelyd" som vi mener kommer fra belten. Det var irriterende før, nå er det til tider helt grusomt, iverdøver omtrent motorlyden...Verkstedet sprayet belten sist jeg var der og da ble det helt stille de første milene, men det kom igjen mer og mer.
Jeg har fått beskjed før at det er normalt og bare en "gnisselyd". Men nå tror verkstedet jeg bør bytte belten.
Sykkreen har ikke skiftet belt tidligere, en 2005 som har gått i underkant av 20".
Hva tror dere, bør jeg koste på et skift? Eller er det noe annet jeg kan prøve/vurdere?
/ Svima
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Skifte belt..?

Post by tutte »

Har også hatt gnisselyd når jeg hadde belt. Fikk det bort ved å "laine" bakhjulet og med teflonspray.
Levetid på belt er så ymse etter min mening. Har hatt belt som bare holdt 300 mil
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Skifte belt..?

Post by Erlend »

Gnisselyd i belt oppstår ofte når fordrev og bakdrev ikke står helt på linje, og belten slites mot drevsiden i ytter- eller innerkant. Du kan gjerne kjenne det på den siden av belten som slites - den får en glatt, hard overflate - en form for karbonisering, tror jeg. Silikon- eller teflonspray hjelper en stund, men er ingen permanent løsning. Det kan være at det er lurt å bytte belt når slitasjen er et faktum, men sjekk i så fall alignmenten på drevene i samme slengen - ellers har du vel lyden tilbake igjen etter en stund.
Keep the rubber side down!
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Skifte belt..?

Post by Svima »

Jeg skal kjenne på kant/slitasje. Slitsom lyd, og jeg har vært plaget av det lenge uten at noen av de som har skrudd på sykkelen egentlig har brydd seg med det, men nærmest ment det skal være sånn...
Så ille som det er blitt nå så må noe gjøres
/ Svima
User avatar
Vigdilan
Posts: 68
Joined: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Skifte belt..?

Post by Vigdilan »

Sjekk att belt er ren, all spray gjør den "kleben" og vil derfor tiltrekke seg støv og skit.
Kombinasjonen skit og fett=slipepasta. Mål att hjulet er likt justert på begge sider, gjerne fra svingarmsbolt til hjulbolt.
Om mulig så få bakhjul opp fra bakken og snurr det rundt, da kan du se om belten gnir mot innsiden eller utsiden av bakre belthjul.
Skulle det gni mot høyre side av belthjul så slakk høyre stramming (eller stram venstre).
Belten trenger vanligvis ikke skiftes pga lyd, men husk belt og belthjul må være rene.
Lyden kommer vanligvis av luft som blir "fanget" mellom belt og belthjul eller belt som gnir mot ene siden av belthjul.
Lykke til....
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Skifte belt..?

Post by Svima »

Takk skal dere ha:) jeg hører lyden selv når sykkelen trilles uten motoren i gang nå, mistenker det kan være gnisselyd... Kan hende det er litt justering som må til da, må nok få hjelp til dette på verksted, er ikke tøff nok til å gjøre sjøl
/ Svima
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Skifte belt..?

Post by Erlend »

Dette er helt klart noe du kan gjøre selv. Prosedyren er akkurat den samme som når du strammer belten (eller strammet kjedet på den gamle motorsykkelen/mopeden din) - løsne hjulboltmutteren, trekk til/slakk ut en liten millimeter på den ene eller andre stillskruen, sjekk at belten ikke gnisser lenger og at lyden er borte (sjekk stramminga på belten samtidig), og stram til hjulboltmutteren igjen. Ideelt sett burde du ha en momentnøkkel når du strammer hjulboltmutteren, men det går uten, også. Toro, Tommen, Trondsen eller en av de andre i "Nebbenes-gjengen" har sikkert en momentnøkkel liggende og slenge. Fin anledning til å kjøre en tur innom og si hei... ;)
Keep the rubber side down!
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Skifte belt..?

Post by Svima »

Hvis du sier det så :D
Mulig vi har moment her og, selv om nebben-kara er veldig trivelige altså:)
Burde kanskje hatt en baksving-støtte til dette her..?
/ Svima
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”