TEH wrote:Blir bortimot frustrert nå som jeg leter etter "den beste" olja for min HD.
Kjøpte en fireliter med peaklife i dag, men når jeg leser her
http://www.trb-cycles.no/?PageID=143&ItemID=11230 så står det jo der at den olja ikke skal brukes. Hva skal en stakkar tro på?
Du skal tro på det som HD selv krever som produsent av motoren og de krever ifølge TRB API:SH , CH -4 , CI -4 og CJ -4
Og husk på at i FSM Factory Service Manual er det spesifisert ALLE krav til oljen som aksepteres, KVALITETEN derimot er et annet kapittel.
På din 2011 så er det helsyntetisk olje som gjelder, HD har en blanding av mineral og syntetisk som kalles 360 osv - det er da en delsynt som ikke kom så veldig godt ut kvalitetsmessig i tester( bobistheoilguy.com ). Alikevel nekter jeg å tro at oljen på noen måte ødelegger motoren din ved normal oljebytte jmf service intvall.
Selv velger jeg å lese nøye på oljens spesifikasjoner og ha funnet at Mobil1 5W-50 Peaklife(helsyntetisk) er noe av det beste man kan få da den ligger langt over HD's krav, den er produsert av Mobile1 som utvilsomt er en av de ypperste produsenter av olje, den selges for 100kr literen på Jula, Europris, Obs osv - den har retten viskositeten og tåler norsk vinter.
TRB kommer med en absurd floskel om nåle/rullelager fra sekstitallet, verdiløs i dag. De aller fleste oljene som produseres og selges på det norske og eu markedet i dag er av grei til god kvalitet.
Levetiden på oljen er en helt annen sak, bytter du olje innenfor 8000km intervallene og oljefilter(bruk wix/kn eller andre seriøse) så kan du sikkert greit kjøre på mineralolje, bytter du en gang i sesongen uavhengig av kjørelengde er en helsyntetisk viktig. I de flest tester blir mineralolje utslitt etter ca 6500-8000Km helsyntetisk begynner å bli slitt etter ca 12-13000Km
Av prinsipp så kjøper jeg ikke en HD olje som er priset milevis over andre og bedre oljer, i tillegg så har faktisk ikke HD oljene den merking av spec som kreves i Norge - alle oljene til HD er OEM oljer, kjøpt inn på anbud levert på HD's egen emballasje - nøyaktig slik som biltema gjør og selger.
Du velger selv og nok en gang, glem det tullet med at en selger(TRB) skal fortelle deg hva som er feil med andre oljer, det er det tester og fagfolk som avgjør - og for enkelthetsskyld, når oljen jeg bruker går fint i en luftavkjølte Porsche med turbo og 500+ Hk, en Subaru Impreza med turbo og 500+ Hk er det greit i en Harley motor
som sagt, oljen overgår kravet med god margin og litt til, den også bortimot halv pris