Konvertere til 1250/1350

Sportster
User avatar
Martin_bn
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2015, 16:06

Konvertere til 1250/1350

Post by Martin_bn »

Hei! Har en sportster 883 -99 modell og vurderer å oppgradere til 1250 eller 1350 cc. Noen som vet hvordan dette vil påvirke levetiden til motoren? Den har gått 50k nå og ved oppgradering tenker jeg å benytte et kit.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by chrissenator »

Begge deler er kurante, de kittene fra enten hammer eller NRHS er stabile driftsikkre. Husk på at 1350 kit krever at du borer opp blokken, mye ekstra arbeide og kostnad. 1250 kit med stage 3 topper og gode kammer gir deg over 100 RWHP :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Martin_bn
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2015, 16:06

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by Martin_bn »

Ok, har sett på NRHS og det virker som de leverer gode produkter. Hadde vært greit å slippe å bore opp så ender nok på 1250.
100 RWHP er mer enn nok! Takker for tipsene! :D
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by chrissenator »

Har du vurdert å bytte fremre pulley?.
Det kan være lurt å snuse litt på en PowerVision, til tuning av motoren og et WideBand O2 kit. Har du tenkt på eksosanlegg som matcher en dobling av motoreffekt og et luftfilter som passer :-)
Bremser og dempere foran er noe du fort vil oppdage et akutt behov for oppgradering av når du begynner å få høyere effekt.
Det er litt å tenke på og mye som skal "passe" sammen for å få en helhet i oppgraderingen.

Lykke til og jeg kan garantere et artig prosjekt :-) har 1250 kit på min :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Martin_bn
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2015, 16:06

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by Martin_bn »

Har et Yoshimura eksosanlegg liggende som jeg har tenkt å bruke. Luftfilter må byttes, men har ikke funnet noen jeg liker og som har overkommelig pris :)

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bytte pulley. Er dette nødvendig?

Ble tipset om at dette er en jobb man burde gjøre på verksted, men er ganske stive priser i Norge. Tenkte å benytte meg av han her: http://www.sportsterspecialisten.se/

Vet du om noen andre som muligens kunne gjort det? :)
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by chrissenator »

Selv fikk jeg et "verksted" til å gjøre det, men jeg måtte ta alt ned og montere på nytt og riktig. Det er ikke veldig vanskelig å gjøre selv.
Viktig å sjekk verkstedene nøye og innhente pris.
Uten større pulley foran vil du kjøre med veldig høyt turtall og savne både sjette og syvende gear :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by chrissenator »

Tassen på sportsterspesialisten er veldig flink, om han er like god på EFI som forgasser vet jeg ikke.
Hvor holder du til i riket?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Martin_bn
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2015, 16:06

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by Martin_bn »

Holder til i Oslo, så er ikke så langt til Gøteborg. Da skal jeg passe på å bytte pulley! Haha :) har du noen å anbefale?
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by chrissenator »

Martin_bn wrote:Holder til i Oslo, så er ikke så langt til Gøteborg. Da skal jeg passe på å bytte pulley! Haha :) har du noen å anbefale?
Har 30 tenners pulley, fungerer veldig bra, fall ikke for fristelsen å kjøpe et i aluminium - de varer ikke så lenge. Holder du deg til 30 pulley så slipper du å bytte reim :-)

Tar du toppene i samme slengen som 1250 kit?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Martin_bn
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2015, 16:06

Re: Konvertere til 1250/1350

Post by Martin_bn »

Ok, greit å slippe å bytte reim. Mener å huske at en MCM-artikkel mente at de originale toppene vil fungere bra med kun noen mindre modifikasjoner. Har ikke ubegrenset budsjett da jeg er student :/
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”