Hva skjedde egentlig???

Sportster
Post Reply
User avatar
Sabeltann
Posts: 20
Joined: 28 Jun 2014, 16:43

Hva skjedde egentlig???

Post by Sabeltann »

I går var jeg og en arbeidskollega en liten tur sørover på kvelden for å ta en kaffe på Lyngrillen. Alt fungerte fint nedover (25 km). Alt gikk også fint hjemover igjen. Stoppet på Esso nedi bakken og snakket noen minutter før jeg kjørte hjem. Sykkelen startet helt fint. Opp bakken hjemme er det ikke fritt for at det er bratt og ganske humpete. Midt i bakken traff jeg en ganske stor hump og spesielt bakhjulet hoppet ganske kraftig og så var det dødt. Sykkelen stoppet rett og slett. Prøvde å starte igjen men ikke noe liv. Det stinket forholdvis kraftig av bensin. Prøvde noen ganger til, men det bare smalt i potta. Fikk ringt opp til hun jeg deler postkasse med og hun kom ned. Eldstepoden på snart 20 var i dusjen, så vi ventet til han var ferdig der før vi klarte å skyve sykkelen opp bakken. Eldstepoden er ganske fingernem og teknisk oppdatert og han mente jeg hadde druknet den. Vi tok ut pluggene, men de var fine. Prøvde igjen og da startet den for så vidt og gikk 2 sekunder før det var dødt. Så demonterte vi luftfilter og kikket inn. Det blir litt duppeditt språk her nå. I inngangen til forgasseren er det en aluminiumsdings som skal løfte seg når du gir gass. Det gjorde den ikke. Den ytterste dysa spyttet litt bensin nå og da de gangene vi fikk startet. Så demonterte vi (han) hele forgasseren ned i etter mitt syn atomer og renset og blåste rent. Satte alt sammen igjen og startet. Da startet den umiddelbart og gikk helt fint på tomgang og også ved pådrag. Fikk ikke kjørt noen test da jeg hadde drukket en trøsteøl. Etter jobb i dag startet den helt fint og gikk noen minutter før jeg stoppet den. Den går helt flott nå.
Det dreier seg om en 2002 Sportster 883.
Finnes det noe hohuspokus forklaring på dette?

Sabeltann
User avatar
cokatommy
Posts: 41
Joined: 25 Nov 2012, 17:31

Re: Hva skjedde egentlig???

Post by cokatommy »

Flotøren som hadde hengt seg opp kanskje? (alu dings som går opp og ned)
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Hva skjedde egentlig???

Post by Nostalgia »

cokatommy wrote:Flotøren som hadde hengt seg opp kanskje? (alu dings som går opp og ned)
Da ville den vel ikke stoppet kontant, mer at den hadde kjørt tom kammeret og deretter stoppet?
Men man skal aldri si aldri når det gjelder HD har jeg også erfart ;)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Sabeltann
Posts: 20
Joined: 28 Jun 2014, 16:43

Re: Hva skjedde egentlig???

Post by Sabeltann »

Takk for svar.
Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal tro eller ikke. I kveld kjørte vi til Valle for å ta en liten iskremkontroll der. Den var godkjent. Vi kjørte E18 opp før vi kjørte inn på veien ned til Valle. Etter hvert kommer det da en del litt krasse fartshumper. Den første gikk fint. Ved den neste var døde den igjen. Fikk greit start på den igjen og det holdt 100 meter. Da trilla jeg vel 50-70 meter med klutchen ute i håp om at den startet igjen. Det gjorde den ikke. Skrudde av tenningen og på igjen og fikk fin start. Nye 200 meter og så var den død igjen. Røsket litt i ledningsnettet og fikkla litt med nøkkelen og så startet den fint. Da gikk alt fint resten av veien til Valle. Satt der en drøy time før vi startet opp igjen. Da valgte vi bevisst ytre veien hjem igjen da den er svingete og ganske teleslitt. Det humpet og bar seg. Ikke et eneste feilslag på 3 mil hjem. Kollegaen min fulgte etter meg helt hjem for å se om det gikk bra. Det gjorde det.
Jeg drar på ferie i 3 uker nå og HD må nok være hjemme alene. Når jeg kommer hjem tror jeg at jeg vil demontere tenningslås og kikke litt her. Er det noe spesiellt jeg bør kike etter?

Sabeltann
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”